A Semiotic Reading to the Rhetorical Signification in Abbassid Pursuit Poems up to the 4th Century AH
A semiotic study
DOI:
https://doi.org/10.31973/4gpbwa14Keywords:
: Hunting and pursuit, Abbasid poetry, rhetorical connotation, images, themeAbstract
Hunting and pursuit trips arose for reasons such as: self-defence, food pursuit, or entertainment. If we attribute it to self-defence or seeking food, we must trace its origins back to ancient times as old as man himself. As for what is related to entertainment and pleasure, it resulted from man’s culture and his social and psychological stability which gave birth to his love of practicing pursuit far from motives. The picture of pursuit constitutes a painting within the multi-themed pre-Islamic poem, and this was the case until the end of the Ummayad era and the beginning of the Abbasid one when it witnessed its independence in Arajees known as Pursuit Poems to be a new art that joins the art of Arabic poetry and a special characteristic for the Abbasid era which witnessed luxury and wealth for the private and the public. That enabled them to spend on this art for the sake of pleasure and entertainment. This topic consists of studying the scenes of hunting and pursuit documented by the Abbasid poet, analyzing them and exploiting their rhetorical connotation represented by thematic images and roles.
Downloads
References
سنوسي، عبد المجيد، 1423هـ-2002م، التحليل السيميائي للخطاب الروائي(البنيات الخطابية- التركيب- الدلالة)، منشورات شركة النشر والتوزيع، المدارس، الدار البيضاء، المغرب.
دومة، د. خيري، تداخل الأنواع في القصة المصرية الحديثة 1960-1990، 1998، الهيئة المصرية العامة للكتاب، مصر.
التميمي، د. أحمد ماطر أحمد، 31-10-2019م، تيمة العمر في رباعيات محمد مغربي- مقاربة موضوعاتية، مجلة كلية العلوم، مج 36، العدد 127، ص-ص 607-639، 33ص.
الخياط، محيي الدين، الأنسي، عبد الباسط، 1914م، ديوان ابن المعتز، مطبعة الإقبال، بيروت.
الحديثي، د. بهجت عبد الغفور،2010م، ديوان أبي نواس برواية الصولي، دار الكتب الوطنية، أبو ظبي.
شعلان، د.عبد الواحد، 1417ه-1997م، ديوان كشاجم محمود بن الحسين، الناشر مكتبة الخانجي، القاهرة، مطبعة المدني، القاهرة.
بنكراد، سعيد، 2001م، السيميائيات السردية مدخل نظري، مطبعة النجاح الجديدة، الدار البيضاء، الرباط.
بنكراد، سعيد، 30-6-2001، السيميائيات وموضوعها، مجلة علامات، مج2001، العدد16، 30 يونيو-حزيران 2001م، ص-ص 77-85، 9ص.
حمداوي، جميل،2020م، السيميولوجيا بين النظرية والتطبيق، دار الريف للطبع والنشر الألكتروني، المغرب.
غريماس، الجيرداس جوليان،1999م، في المعنى (دراسات سيميائية)، تر.د. نجيب غزاوي، مطبعة الحداد، اللاذقية، سوريا.
ابن منظور،1419ه-1999م، لسان العرب، طبعة جديدة اعتنى بتصحيحها. أمين محمد عبد الوهاب- محمد الصادق العبيدي، دار إحياء التراث العربي، بيروت- لبنان، ط3، ج10.
المرزوقي، سمير- شاكر، جميل،1985م، مدخل إلى نظرية القصة تحليلا وتطبيقا، الناشر الدار التونسية للنشر، تونس.
ماتن، برونوين- رينجهام،2008م، فليزيتاس، معجم مصطلحات السيميوطيقا، تر. عابد خزندار، طبع بالهيئة العامة لشؤون المطابع الأميرية، القاهرة، ط1.
غريماص، الجيرداس جوليان – كورتيس، جوزيف،2014م وآخرون، المنهج السيميائي الخلفيات النظرية وآليات التطبيق، تر. عبد الحميد بورايو، دار التنوير، الجزائر، ط1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sajed Hamadan, Prof. Yousif Iskandar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.