The significance of colors according to Ibn al-Rumi
DOI:
https://doi.org/10.31973/6hm4fx91Keywords:
nature, color, sounds, imaginationAbstract
Poetry is representation and depiction, before it is ornate language and adorned speech. Just as we marvel at the artist's precision when he highlights the light and shadows, the colors and shapes of an image, so too we marvel at the poet's alert senses when he depicts for us in his poetry and verses what the artist draws with his brush and colors. And when the poet shows us the beauty of the eyes, the magic of the eyelids, the redness of the cheeks, and the prominence of the breasts, through representation and depiction, not with a brush and colors. Both artists represent reality, except that the artist shapes it in form and colors, and the poet conveys it through feeling and emotion. It may be rare for the artist to combine the imagination of the poet and the poet's precision. For both of these aspects, each has risen to the throne of art. So which of the two men was Ibn al-Rumi? Ibn al-Rumi was an artist, a skilled painter, with a keen sense, deeply affected by nature, as if his nerves were electrical wires and his eyes were the lens of a camera, imprinting various scenes and images. It's as if his ear - a microphone - was entrusted with capturing the subtlest and most sublime sounds. Ibn al-Rumi was also a naturally gifted poet, with a vast imagination, fertile feelings, and a passionate passion. While Abu al-Ala' deserves to be called the poet of philosophers and the philosopher of poets, Ibn al-Rumi deserves to be called the poet of painters and the painter of poets. His poetry displays the precision of the painter and the multiplicity of his colors, the splendor of the poet's imagination, and the sublimity of his emotions. When he describes a singing girl, you are captivated by his poetry's passionate emotion and fertile imagination, followed by precise depiction and mastery of natural colors.
Downloads
References
عاصم جنيدي، ابن الرومي , علي بن العباس بن جريج (ت 283ه),طائر غرد خارج سربه، 1933م، ط١، دار الميسرة ، بيروت.
العقاد, عباس محمود ،1931م، ابن الرومي, حياته من شعره، ط٢، بيروت، دار الكتاب العربي.
غريب , جورج, ابن الرومي دراسة عامة، ، 1938م، ط٢، بيروت ، دار الثقافة .
الحاوي, ايليا،ابن الرومي فنه ونفسيته من خلال شعره ، 1980م، دار الكتاب اللبناني، بيروت- لبنان.
شلق ,علي ,ابن الرومي في الصورة والوجود ،1960م، بيروت، دار النشر للجامعيين .
الحر,عبد المجيد, ابن الرومي، عصره، حياته، نفسيته،1412ه، فنه من خلال شعره، ، دار الكتب العلمية.
محمد ,أحمد علي ،أثر النزعة العقلية في القصيدة العربية ،1994م، ط١، دمشق، السيروان للطباعة والنشر والتوزيع.
البستاني, بطرس ، أدباء العرب في الأعصر العباسية، 1997م، بيروت ، دار نظير عبود.
الرافعي ,مصطفى صادق ، تاريخ آداب العرب، 1940م، مطبعة الاستقامة، ط٢ .
الفاخوري, حنا، تاريخ الأدب العربي ، 1987م، المكتبة البولسية ، لبنان.
فروخ ،عمر ,تاريخ الأدب العربي ، 1981م، دار العلم للملايين، بيروت ، ط٤.
الهاشمي ,السيد أحمد ،جواهر الأدب في أدبيات وإنشاء لغة العرب ، 1969م، المكتبة التجارية الكبرى بمصر، الطبعة السابعة والعشرون.
ابن الرومي ,علي بن العباس بن جريج ،ديوان ابن الرومي ، 2002م، تحقيق أحمد حسن بسج ، دار الكتب العلمية ،ط٣.
كبريت، سمير محمد روائع الشعر العربي ، ابن الرومي، 2001م، ط١،دار المعرفة للطباعة والنشر ،ط١ .
سيد نوفل ,محمد محمود قاسم ،شعر الطبيعة في الأدب العربي، 1945م، ط٢ ، القاهرة، دار المعارف.
ضيف ,شوقي ،العصر العباسي الثاني ، 1973م، ط١٢، دار المعارف ، مصر .
أبو علي الحسن بن رشيق القيرواني الأزدي (ت ٤٦٣ هجرية)،العمدة في صناعة الشعر وآدابه ونقده ، 1981م، تحقيق محمد محيي الدين عبد الحميد، دار الجيل ، ط٥ .
النويري ,أحمد عبد الوهاب ،1936م،غاية الأرب، مج١١، ط١، القاهرة ، دار المعارف.
الحاوي ,ايليا ،1987م،فن الوصف وتطوره في الشعر العربي، ط٢، بيروت، دار الكتاب اللبناني.
بن علي ، محمد بن مكرم ، لسان العرب 1414ه ، أبو الفضل ، جمال الدين ابن منظور الأنصاري الرويفعي الإفريقي ،ت ٧١١ هجرية ، دار صادر، بيروت ، ط٣.
بن موسى ,أبي عبيد الله محمد بن عمران ، معجم الشعراء للمرزباني ،تحقيق عبد الستار أحمد فراج ، سلسلة الذخائر ، الهيئة العامة لقصور الثقافة. دون تاريخ.
ابن قدامة ,أبي الفرج قدامة بن جعفر ،نقد الشعر ، تحقيق الدكتور محمد عبد المنعم خفاجي ، دار الكتب العلمية ، بيروت- لبنان . دون تاريخ.
سهيل, سليمان وزملاءه ،الوافي في الأدب العربي، 1995م، مج١ ، ط٢، بيروت دار الفكر اللبناني.
قناوي ,عبد العظيم علي ، الوصف في الشعر العربي، ط١، مصر، مطبعة المصطفى البابي الحلبي ، دون تاريخ.
ابن خلكان ,أبو العباس شمس الدين أحمد بن محمد بن إبراهيم بن أبي بكر بن خلكان البرمكي الإربلي، ت٦٨١هجرية وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان، ،1900م ، تحقيق إحسان عباس ، دار صادر بيروت، ط٣، ج٣.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 م.م. سليمة رحيم شاطي، أ.د. حسن رحماني راد

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.


