disruptive behavior and Cognitive Failure for Preparatory stage students

Authors

  • محسن صالح حسن الزهيري وزارة التربية - كلية التربوية المفتوحة

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i116.471

Keywords:

disruptive, behavior, Cognitive

Abstract

the research objectives are conducted to the following :

1- To know the level of disruptive  behavior for Preparatory stage students     

2- To know the level of Cognitive Failure for Preparatory stage students 

 3-To know the relationship between the disruptive behavior and Cognitive Failure for Preparatory stage students                                

 The current research has determined sample of Preparatory forth stage students (scientific and literary) for both males and females in Baghdad (morning studies) for 2014-2015.                                          

Theoretical frame

This research viewed several adoptes in  The research procedures

                                                                        results    Building  

                   Adopting disruptive  behavior scale   1-

(Suhail 2007) and Adopting Cognitive Failure scale(AL - Kipiy) after assures its truthes and stability on its articles   

                    -2-The two mentioned measures were applied at the same time on  sample educational counselors   (200) students   male and female students during 24 - 29/3/2015  .the researcher used the following . Data had been    analyzed with help of statistic programs for social sciences in data    process(SPSS)

As a result, it had been reached to results listed below                       

 1- The research results showed that the Preparatory stage students not     adopted disruptive  behavior                                                                    2-results showed that the Preparatory stage students endowed with  Cognitive Failure  3-Results showed that there is nigtive connection relationship

  between for Preparatory stage male and female students disruptive  behavior and Cognitive Failure                     

The researcher submitted some recommendations andsuggestions                                        

Downloads

Download data is not yet available.

References

• أبو جادوا ، صالح محمد علي (2000) علم النفس التربوي ، دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة ، ط2 ، عمان 0
• ابو حطب ، فؤاد وآخرون ، 1987 : التقويم النفسي ط3 ، مكتبة الانجلو المصرية القاهرة .
• الامام ، مصطفى وآخرون ، 1990 : التقويم والقياس النفسي ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي جامعة بغداد ، دار الحكمة للطباعة والنشر .
• اللامي ، ابتسام لعيبي شريجي علي ( 2001 ) اساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالتمرد النفسي ، دراسة ماجستير( غير منشورة ) ، كلية الاداب ، المستنصرية .
• جابر ، عبد الحميد جابر (1986) نظريات الشخصية الديناميات لنمو طرق البحث والتقويم ، القاهرة ، دار النهضة العربية ، ط1 0
• الحسن ، حسان محمد ( 1996 ) ، دراسة الظواهر الاجتماعية والنفسية للانحرفات السلوكية بين الطلبة وسبل مواجهتها ، في اللامي ، لعيبي شريجي علي ( 2001 ) اساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالتمرد النفسي ، دراسة ( ماجستير غير منشورة ) ، كلية الاداب ، المستنصرية .
• الخيلاني ، كمال محمد سرحان ( 2008) : الالم الاجتماعي وعلاقته بالذاكرة الصدمية والاخفاقات المعرفية ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد – كلية الاداب .
• دافيدوف ، لندال ( 1983)، مدخل علم النفس ، ط 3 ، القاهرة ، دار مالحجير وهل للنشر والتوزيع
• الربيعي ، علي جابر (1994) شخصية الإنسان وطبيعتها واضطراباتها ، بغداد ، دار الشؤون الثقافية العامة 0
• الزهار , نبيل عيد رجب , عفيفي , منال شمس الدين احمد ( 2006 ) : القيمة التنبؤية لمكونات ما وراء الذاكرة والتوجهات الدافعية للتحصيل الدراسي لدى التلاميذ المراهقين بمحافظة الإسماعيلية , كلية التربية بالإسماعيلية , جامعة قناة السويس .
• سهيل ، حسن أحمد ( 2007 ) ، اثر الفاعلية الذاتية في خفض مستوى السلوك الفوضوي لدى طلاب المرحلة المتوسطة ، ( رسالة ماجستير غير منشورة ) كلية التربية ،الجامعة المستنصرية .
• الشوارب، اياد جريس. (2003). تطور السلطة عند الطلبة الأردنيين وعلاقته ببعض التغيرات. اطروحة دكتوراه غير منشورة. كلية الدراسات العليا. جامعة عمان العربية. .
• صالح، قاسم حسين , 1988 ,الشخصية بين التنظير والقياس، مطبعة التعليم العالي ، بغداد العراق
• الصمادي ، عبد الله وابيع ، ماهر الدر ، 2004 : القياس والتقويم النفسي والتربوي بين النظرية والتطبيق ، ط1 ، مطبعة التقدم ، القاهرة .
• الصمادي ، عبد الله والدريج ، ماهر ( 2004 ) ، القياس والتقويم النفسي والتربوي بين النظرية والتطبيق ، ط 1 ، عمان ، دار وائل للنشر والتوزيع .
• علام ، صلاح الدين محمود ، 2000 القياس والتقويم التربوي والنفسي ، أساسياته وتطبيقاته وتوجهاته المعاصرة ، ط1 ، دار الفكر العربي ، القاهرة .
• عودة ، احمد سليمان ، 1998 ، القياس والتقويم في العملية التدريسية ، ط3 ، دار الامل ، الاردن
• عودة، أحمد سلمان والخليلي، خليل يوسف (1998): القياس والتقويم في العملية التدريسية، الاصدار الثاني، دار الأمل للنشر والتوزيع. أربد.
• عودة، أحمد سلمان والخليلي، خليل يوسف (1998): القياس والتقويم في العملية التدريسية، الاصدار الثاني، دار الأمل للنشر والتوزيع. أربد.
• فاروق ، سيد عثمان ( 2001) ، القلق وعلاقته بالضغوط النفسية ، الطبعة الثالثة ، دار الفكر العربي ، القاهرة .
• فهمي ، مصطفى ( 1975 ) ، علم النفس أصوله وتطبيقاته التربوية ، القاهرة ، مكتبة الخانجي .
• القضماوي ،أحمد عبد المجيد (1997) علم النفس التربوي وتطبيقاته،الإمارات، مكتبة الفلاح ، ط1
• قطامي, يوسف, وقطامي، نايفة. (2000). سيكولوجية التعلم الصفي , عمان: دار الشروق.
• الكعبي , كاظم محسن كويطع (2013) فاعلية أنموذج المصفاة الانتقائية لـ(برودبنت) في معالجة الفشل المعرفي لدى طلبة المرحلة الاعدادية , ( اطروحة دكتوراه غير منشورة ) كلية التربية ،الجامعة المستنصرية .
• محمد ، محمد جاسم ( 2004 ) ، علم النفس العام ، عمان ، دار النشر للثقافة والنشر.
• النفيعي ، فؤاد بن معتوق عبدالله ( 2009 ) المهارات الإجتماعية وفاعلية الذات لدى عينة من المتفوقين والعاديين من طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة جدة ، رسالة ماجستير في علم النفس تخصص ـ الإرشاد النفسي ، كلية التربية ـ جامعة أم القرى

- Atkinson, Rita L. & et al (1996): Hilgard’s Introduction to Psychology, Twelfth Edition, New York, Harcourt Brace College Publishers - Baron ,A. R. & others (1980): Psychology Understanding Behavior. 2ed . Halt – Sannders , U.S.A.
- Broadbent (1957): A mechanical of Human Attention and Immediate Memory. Psychology Review (64), P. 205. DyKeman, B.F. (1998). Historical and contemporary models of attention processes with implications for learning. Education, vol. 119, Issue 2, PP: 359-366
- Daniel,M & Jessica,L(2005): cognitive failure in every life, New York, Guilford Press.
- Dominic , W . Massaro (1975) : Experiment Psychology and information processing . Chicago , U.S.A.
- Laerence ,Gorden (2002): development of the personality type , Issues in the In journal of psychology types , Vol.12/002 .Harvard University press, USA.
- Lamb , M.E. (1978) Social and personality development .U.S.A . Holt Rinehart and Winston , P. 497 .
& Schuster Macmillan .
-------(1977) social Learning theory Englewood cliffs,N.prentice -
-Bandura , A .(1977): self- Efficacy :Toward unifying theory of
behavior change . Psychological Review, 84.p. 191-215
-Broadbent, D. E., Cooper, P. F., Fitzgerald, P., & Parkes, L. R. (1982): The Cognitive Failures Questionnaire (CFQ) and its correlates, British Journal of Clinical Psychology.
cognitive failure in every life, a diary study, psycho, Rep.- Merckelback,T et al (1996): Memory and Cognitive Failure, Fishr Books.
Diagnostic , Heft 2 , 401,05-123 Goettingen .
-Ellis, H & Hunt, R. (1993): Fundamental of Psychology, MC. Grawhill, Boston .
Graham , S , & Weiner , B (1996) : Theories and principles of -
- Margaret , W . Matlin (1994) : Cognition (3rd ) , Harcout Brace Publishers.
motivation . In D.G. Berliner & R.C. cal fee (Eds) Handbook of
Schwuzer , R .(1994) optimistic kompeten zerwartung :
Schwuzer, etal (2004) In press , evidence from five countries -
-Wallace, J. C., & Vodanovich, S. J. (2003): Can accidents and industrial mishaps be predicted? Further investigation into the relationship between cognitive failure and reports of accidents. Journal of Business and Psychology.
zurerfassung Einer person Ellen Bewaeltigang sressource-
httn–www des emory edu–mfn-Banfncv files\translate c.htm 2007.
(Har . php . 2007 www .cat. ilstu .edu /additional/tips/dis Be)
(http : // www . Moudir . com / Vb / new reply . php ? do)
= new reply = & P = 636058 – Abu – Saeed . 2005
h = p = // www nexus . edu av/tea chstud/get/rial Pat . htm – top
(2000 , Rutledge)

Downloads

Published

2019-05-11

Issue

Section

Other studies

How to Cite

الزهيري م. ص. ح. (2019). disruptive behavior and Cognitive Failure for Preparatory stage students. Al-Adab Journal, 1(116), 585-614. https://doi.org/10.31973/aj.v1i116.471

Publication Dates

Similar Articles

11-20 of 138

You may also start an advanced similarity search for this article.