disruptive behavior and Cognitive Failure for Preparatory stage students
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i116.471Keywords:
disruptive, behavior, CognitiveAbstract
the research objectives are conducted to the following :
1- To know the level of disruptive behavior for Preparatory stage students
2- To know the level of Cognitive Failure for Preparatory stage students
3-To know the relationship between the disruptive behavior and Cognitive Failure for Preparatory stage students
The current research has determined sample of Preparatory forth stage students (scientific and literary) for both males and females in Baghdad (morning studies) for 2014-2015.
Theoretical frame
This research viewed several adoptes in The research procedures
results Building
Adopting disruptive behavior scale 1-
(Suhail 2007) and Adopting Cognitive Failure scale(AL - Kipiy) after assures its truthes and stability on its articles
-2-The two mentioned measures were applied at the same time on sample educational counselors (200) students male and female students during 24 - 29/3/2015 .the researcher used the following . Data had been analyzed with help of statistic programs for social sciences in data process(SPSS)
As a result, it had been reached to results listed below
1- The research results showed that the Preparatory stage students not adopted disruptive behavior 2-results showed that the Preparatory stage students endowed with Cognitive Failure 3-Results showed that there is nigtive connection relationship
between for Preparatory stage male and female students disruptive behavior and Cognitive Failure
The researcher submitted some recommendations andsuggestions
Downloads
References
• ابو حطب ، فؤاد وآخرون ، 1987 : التقويم النفسي ط3 ، مكتبة الانجلو المصرية القاهرة .
• الامام ، مصطفى وآخرون ، 1990 : التقويم والقياس النفسي ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي جامعة بغداد ، دار الحكمة للطباعة والنشر .
• اللامي ، ابتسام لعيبي شريجي علي ( 2001 ) اساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالتمرد النفسي ، دراسة ماجستير( غير منشورة ) ، كلية الاداب ، المستنصرية .
• جابر ، عبد الحميد جابر (1986) نظريات الشخصية الديناميات لنمو طرق البحث والتقويم ، القاهرة ، دار النهضة العربية ، ط1 0
• الحسن ، حسان محمد ( 1996 ) ، دراسة الظواهر الاجتماعية والنفسية للانحرفات السلوكية بين الطلبة وسبل مواجهتها ، في اللامي ، لعيبي شريجي علي ( 2001 ) اساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالتمرد النفسي ، دراسة ( ماجستير غير منشورة ) ، كلية الاداب ، المستنصرية .
• الخيلاني ، كمال محمد سرحان ( 2008) : الالم الاجتماعي وعلاقته بالذاكرة الصدمية والاخفاقات المعرفية ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد – كلية الاداب .
• دافيدوف ، لندال ( 1983)، مدخل علم النفس ، ط 3 ، القاهرة ، دار مالحجير وهل للنشر والتوزيع
• الربيعي ، علي جابر (1994) شخصية الإنسان وطبيعتها واضطراباتها ، بغداد ، دار الشؤون الثقافية العامة 0
• الزهار , نبيل عيد رجب , عفيفي , منال شمس الدين احمد ( 2006 ) : القيمة التنبؤية لمكونات ما وراء الذاكرة والتوجهات الدافعية للتحصيل الدراسي لدى التلاميذ المراهقين بمحافظة الإسماعيلية , كلية التربية بالإسماعيلية , جامعة قناة السويس .
• سهيل ، حسن أحمد ( 2007 ) ، اثر الفاعلية الذاتية في خفض مستوى السلوك الفوضوي لدى طلاب المرحلة المتوسطة ، ( رسالة ماجستير غير منشورة ) كلية التربية ،الجامعة المستنصرية .
• الشوارب، اياد جريس. (2003). تطور السلطة عند الطلبة الأردنيين وعلاقته ببعض التغيرات. اطروحة دكتوراه غير منشورة. كلية الدراسات العليا. جامعة عمان العربية. .
• صالح، قاسم حسين , 1988 ,الشخصية بين التنظير والقياس، مطبعة التعليم العالي ، بغداد العراق
• الصمادي ، عبد الله وابيع ، ماهر الدر ، 2004 : القياس والتقويم النفسي والتربوي بين النظرية والتطبيق ، ط1 ، مطبعة التقدم ، القاهرة .
• الصمادي ، عبد الله والدريج ، ماهر ( 2004 ) ، القياس والتقويم النفسي والتربوي بين النظرية والتطبيق ، ط 1 ، عمان ، دار وائل للنشر والتوزيع .
• علام ، صلاح الدين محمود ، 2000 القياس والتقويم التربوي والنفسي ، أساسياته وتطبيقاته وتوجهاته المعاصرة ، ط1 ، دار الفكر العربي ، القاهرة .
• عودة ، احمد سليمان ، 1998 ، القياس والتقويم في العملية التدريسية ، ط3 ، دار الامل ، الاردن
• عودة، أحمد سلمان والخليلي، خليل يوسف (1998): القياس والتقويم في العملية التدريسية، الاصدار الثاني، دار الأمل للنشر والتوزيع. أربد.
• عودة، أحمد سلمان والخليلي، خليل يوسف (1998): القياس والتقويم في العملية التدريسية، الاصدار الثاني، دار الأمل للنشر والتوزيع. أربد.
• فاروق ، سيد عثمان ( 2001) ، القلق وعلاقته بالضغوط النفسية ، الطبعة الثالثة ، دار الفكر العربي ، القاهرة .
• فهمي ، مصطفى ( 1975 ) ، علم النفس أصوله وتطبيقاته التربوية ، القاهرة ، مكتبة الخانجي .
• القضماوي ،أحمد عبد المجيد (1997) علم النفس التربوي وتطبيقاته،الإمارات، مكتبة الفلاح ، ط1
• قطامي, يوسف, وقطامي، نايفة. (2000). سيكولوجية التعلم الصفي , عمان: دار الشروق.
• الكعبي , كاظم محسن كويطع (2013) فاعلية أنموذج المصفاة الانتقائية لـ(برودبنت) في معالجة الفشل المعرفي لدى طلبة المرحلة الاعدادية , ( اطروحة دكتوراه غير منشورة ) كلية التربية ،الجامعة المستنصرية .
• محمد ، محمد جاسم ( 2004 ) ، علم النفس العام ، عمان ، دار النشر للثقافة والنشر.
• النفيعي ، فؤاد بن معتوق عبدالله ( 2009 ) المهارات الإجتماعية وفاعلية الذات لدى عينة من المتفوقين والعاديين من طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة جدة ، رسالة ماجستير في علم النفس تخصص ـ الإرشاد النفسي ، كلية التربية ـ جامعة أم القرى
- Atkinson, Rita L. & et al (1996): Hilgard’s Introduction to Psychology, Twelfth Edition, New York, Harcourt Brace College Publishers - Baron ,A. R. & others (1980): Psychology Understanding Behavior. 2ed . Halt – Sannders , U.S.A.
- Broadbent (1957): A mechanical of Human Attention and Immediate Memory. Psychology Review (64), P. 205. DyKeman, B.F. (1998). Historical and contemporary models of attention processes with implications for learning. Education, vol. 119, Issue 2, PP: 359-366
- Daniel,M & Jessica,L(2005): cognitive failure in every life, New York, Guilford Press.
- Dominic , W . Massaro (1975) : Experiment Psychology and information processing . Chicago , U.S.A.
- Laerence ,Gorden (2002): development of the personality type , Issues in the In journal of psychology types , Vol.12/002 .Harvard University press, USA.
- Lamb , M.E. (1978) Social and personality development .U.S.A . Holt Rinehart and Winston , P. 497 .
& Schuster Macmillan .
-------(1977) social Learning theory Englewood cliffs,N.prentice -
-Bandura , A .(1977): self- Efficacy :Toward unifying theory of
behavior change . Psychological Review, 84.p. 191-215
-Broadbent, D. E., Cooper, P. F., Fitzgerald, P., & Parkes, L. R. (1982): The Cognitive Failures Questionnaire (CFQ) and its correlates, British Journal of Clinical Psychology.
cognitive failure in every life, a diary study, psycho, Rep.- Merckelback,T et al (1996): Memory and Cognitive Failure, Fishr Books.
Diagnostic , Heft 2 , 401,05-123 Goettingen .
-Ellis, H & Hunt, R. (1993): Fundamental of Psychology, MC. Grawhill, Boston .
Graham , S , & Weiner , B (1996) : Theories and principles of -
- Margaret , W . Matlin (1994) : Cognition (3rd ) , Harcout Brace Publishers.
motivation . In D.G. Berliner & R.C. cal fee (Eds) Handbook of
Schwuzer , R .(1994) optimistic kompeten zerwartung :
Schwuzer, etal (2004) In press , evidence from five countries -
-Wallace, J. C., & Vodanovich, S. J. (2003): Can accidents and industrial mishaps be predicted? Further investigation into the relationship between cognitive failure and reports of accidents. Journal of Business and Psychology.
zurerfassung Einer person Ellen Bewaeltigang sressource-
httn–www des emory edu–mfn-Banfncv files\translate c.htm 2007.
(Har . php . 2007 www .cat. ilstu .edu /additional/tips/dis Be)
(http : // www . Moudir . com / Vb / new reply . php ? do)
= new reply = & P = 636058 – Abu – Saeed . 2005
h = p = // www nexus . edu av/tea chstud/get/rial Pat . htm – top
(2000 , Rutledge)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.