Evaluating the efficiency of the spatial distribution of autism institutes in the city of Baghdad

Al-Rusafa Side as A model

Authors

  • Asst. Prof. Khawla Gharib Faraj General Directorate of Education, Baghdad / Al-Rusafa Third

DOI:

https://doi.org/10.31973/1es0ah94

Keywords:

efficiency of institutes , spatial distribution , autism disorder , Baghdad city

Abstract

Through field research, it was found that there was inefficiency in the distribution of community centers for autism disorder in the city of Baghdad/Rusafa side, and their concentration in one municipality rather than another. In addition, the standards set by the Ministry of Labor and Social Affairs were distinguished by being fixed and within flexible conditions and controls for establishing these institutes and centers. Eligibility for autism disorder. As for the sample size, it was random by relying on the institute’s students who were actually present during the study for the year 2021-2022, and studying all of their behavior through the questions that were placed in the questionnaire form, in addition to that, questions that were related to the heads of the family of the child with autism, as It was found that most of them were earners, at a rate of (25%) of the total sample size. Most of them were forced to place their children in private autism institutes to treat their children, which costs significant amounts of money, in addition to the exorbitant costs of treatment. This is the opposite, since it was not a government institute containing these children Troubled.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Asst. Prof. Khawla Gharib Faraj , General Directorate of Education, Baghdad / Al-Rusafa Third

    .

References

سالم، محمود، الشحات و مجدي، عاشور، أحمد.( 2008). صعوبات التعلم، التشخيص والعلاج، دار الفكر ، عمان – الأردن.

الحساني، سامر.(2005). مدى فاعلية برنامج تعليمي لتنمية الاتصال اللغوي لدى أطفال التوحد في عمان ـ رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الأردنية: عمان، الأردن .

خليفة، محروس.(2003). السياسة الاجتماعية والتخطيط في العالم الثالث، سلسلة علم الاجتماع المعاصر، دار المعرفة الجامعية.

رقيه أحمد عبد الرافع ياسين.(2021). تقبل الإعاقة وعلاقته بالإسناد الاجتماعي، رسالة ماجستير (غير منشورة )، كلية الآداب ، جامعة بغداد.

هلال، رياحين قاسم.(2022). الذكاءُ الاجتماعي ودورهُ في تأهيل المصابين باضطرابات التوحد دراسة اجتماعية ميدانية في مراكز التوحد في مدينة بغداد، رسالة ماجستير غير منشورة.

اُلجلبي، سُوسن شُاكر.(2005). اُلتوحد الطفولي أسبابه, خصائصه, تشخيصه, علاجه . ط 1 ، مؤسسة علاء الدين للنشر والتوزيع . دمشق .

الشيخ ذيب ، رائد.(2004).تصميم برنامج تدريبي لتطوير المهارات التواصلية والاجتماعية والاستقلالية الذاتية لدى الأطفال التوحديين وقياس فاعليته، رسالة دكتوراه غير منشورة، الجامعة الأردنية.

خير الله، عاتكة فخري .(2009). المنظومة الاجتماعية للمصابين باضطراب التوحد دراسة ميدانية في مدينة بغداد. رسالة ماجستير (غير منشورة ) . كلية الآداب . جامعة بغداد .

عزيز، عامر عباس.(2020). السلوك النمطي لدى الأطفال التوحديين من وجهة نظر معلماتهم (السلوك النمطي الأطفال التوحديين )، مجلة العلوم الإسلامية ، العدد الرابع والعشرون .

القاضي، غيداء ( 2003 ). وعي الشباب في محافظة بيت لحم- دمج المعاقين في المجتمع. منشورات بانوراما . را م الله. فلسطين .

مكدوجل، كريستوفر .(2021). اضطرابات طيف التوحد . ترجمة د. ابراهيم بن رافع القرني، د. محمد سمير طليمات. دار جامعة الملك سعود للنشر. الرياض .

محمد،عبد الفتاح محمد.(2012). ممارسات الخدمة الاجتماعية مع مشكلات الأُسرة والطفولة .المكتب الجامعي الحديث. مصر .

كامل، محمد علي.(2003). التوحد (الأُوتيزم ) الإعاقة الغامضة بين الفهم والعلاج. مركز الإسكندرية للكتاب22- الإسكندرية.

نايف الزارع.(2010). المدخل إلى اضطراب التوحد المفاهيم الأساسية وطرق التدخل. ط ١. عمان. دار الفكر للطباعة والنشر.

مركز هيلب للشرق الاوسط وشمال افريقا اجتماع مدراء واعضاء جمعيات ومعاهد و مراكز التوحد في العراق ينظر للموقع https://www.help-curriculum.com

وزارة العمل والشؤون الاجتماعية.(2021). دائرة الاحتياجات الخاصة، لجنة فتح المعاهد الاهلية ، بيانات غير منشورة .

جمهورية العراق ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، مركز البحوث النفسية ، ينظر للموقع الالكتروني https://esprc.uobaghdad.edu.iq/?p=11

Downloads

Published

2024-03-15

How to Cite

Evaluating the efficiency of the spatial distribution of autism institutes in the city of Baghdad: Al-Rusafa Side as A model. (2024). Al-Adab Journal, 2(148), 209-236. https://doi.org/10.31973/1es0ah94

Publication Dates

Received

2023-11-12

Revised

2023-12-13

Accepted

2023-12-17

Published Online First

2024-03-15

Similar Articles

1-10 of 843

You may also start an advanced similarity search for this article.