Evaluating the efficiency of the spatial distribution of autism institutes in the city of Baghdad
Al-Rusafa Side as A model
DOI:
https://doi.org/10.31973/1es0ah94Keywords:
efficiency of institutes , spatial distribution , autism disorder , Baghdad cityAbstract
Through field research, it was found that there was inefficiency in the distribution of community centers for autism disorder in the city of Baghdad/Rusafa side, and their concentration in one municipality rather than another. In addition, the standards set by the Ministry of Labor and Social Affairs were distinguished by being fixed and within flexible conditions and controls for establishing these institutes and centers. Eligibility for autism disorder. As for the sample size, it was random by relying on the institute’s students who were actually present during the study for the year 2021-2022, and studying all of their behavior through the questions that were placed in the questionnaire form, in addition to that, questions that were related to the heads of the family of the child with autism, as It was found that most of them were earners, at a rate of (25%) of the total sample size. Most of them were forced to place their children in private autism institutes to treat their children, which costs significant amounts of money, in addition to the exorbitant costs of treatment. This is the opposite, since it was not a government institute containing these children Troubled.
Downloads
References
سالم، محمود، الشحات و مجدي، عاشور، أحمد.( 2008). صعوبات التعلم، التشخيص والعلاج، دار الفكر ، عمان – الأردن.
الحساني، سامر.(2005). مدى فاعلية برنامج تعليمي لتنمية الاتصال اللغوي لدى أطفال التوحد في عمان ـ رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الأردنية: عمان، الأردن .
خليفة، محروس.(2003). السياسة الاجتماعية والتخطيط في العالم الثالث، سلسلة علم الاجتماع المعاصر، دار المعرفة الجامعية.
رقيه أحمد عبد الرافع ياسين.(2021). تقبل الإعاقة وعلاقته بالإسناد الاجتماعي، رسالة ماجستير (غير منشورة )، كلية الآداب ، جامعة بغداد.
هلال، رياحين قاسم.(2022). الذكاءُ الاجتماعي ودورهُ في تأهيل المصابين باضطرابات التوحد دراسة اجتماعية ميدانية في مراكز التوحد في مدينة بغداد، رسالة ماجستير غير منشورة.
اُلجلبي، سُوسن شُاكر.(2005). اُلتوحد الطفولي أسبابه, خصائصه, تشخيصه, علاجه . ط 1 ، مؤسسة علاء الدين للنشر والتوزيع . دمشق .
الشيخ ذيب ، رائد.(2004).تصميم برنامج تدريبي لتطوير المهارات التواصلية والاجتماعية والاستقلالية الذاتية لدى الأطفال التوحديين وقياس فاعليته، رسالة دكتوراه غير منشورة، الجامعة الأردنية.
خير الله، عاتكة فخري .(2009). المنظومة الاجتماعية للمصابين باضطراب التوحد دراسة ميدانية في مدينة بغداد. رسالة ماجستير (غير منشورة ) . كلية الآداب . جامعة بغداد .
عزيز، عامر عباس.(2020). السلوك النمطي لدى الأطفال التوحديين من وجهة نظر معلماتهم (السلوك النمطي الأطفال التوحديين )، مجلة العلوم الإسلامية ، العدد الرابع والعشرون .
القاضي، غيداء ( 2003 ). وعي الشباب في محافظة بيت لحم- دمج المعاقين في المجتمع. منشورات بانوراما . را م الله. فلسطين .
مكدوجل، كريستوفر .(2021). اضطرابات طيف التوحد . ترجمة د. ابراهيم بن رافع القرني، د. محمد سمير طليمات. دار جامعة الملك سعود للنشر. الرياض .
محمد،عبد الفتاح محمد.(2012). ممارسات الخدمة الاجتماعية مع مشكلات الأُسرة والطفولة .المكتب الجامعي الحديث. مصر .
كامل، محمد علي.(2003). التوحد (الأُوتيزم ) الإعاقة الغامضة بين الفهم والعلاج. مركز الإسكندرية للكتاب22- الإسكندرية.
نايف الزارع.(2010). المدخل إلى اضطراب التوحد المفاهيم الأساسية وطرق التدخل. ط ١. عمان. دار الفكر للطباعة والنشر.
مركز هيلب للشرق الاوسط وشمال افريقا اجتماع مدراء واعضاء جمعيات ومعاهد و مراكز التوحد في العراق ينظر للموقع https://www.help-curriculum.com
وزارة العمل والشؤون الاجتماعية.(2021). دائرة الاحتياجات الخاصة، لجنة فتح المعاهد الاهلية ، بيانات غير منشورة .
جمهورية العراق ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، مركز البحوث النفسية ، ينظر للموقع الالكتروني https://esprc.uobaghdad.edu.iq/?p=11
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 أ.م.د. خولة غريب فرج
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.