Impact of brainstorming in expressive performance and creative thinking when fifth grade students literary
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v0i128.399Keywords:
brainstorming, creative thinking, expressive performanceAbstract
Objective of this research is to know the impact of method of brainstorming in expressive performance and creative thinking when fifth grade students literary.
To achieve the objective of the research, the researcher chose a sample of
(74) students were divided Lynn two experimental and control groups, rewarded them in chronological age, and academic achievement for parents, and degrees of the previous year. After determining the scientific article five topics expressive, and the adoption of Criteria for Qaisi developed to measure the performance expressionist, was chosen scale Torrance Creative Thinking, was checked by his sincerity and firmness and objectivity, and after teaching the experimental group according to brainstorming, and control according to the way normal. We found the average posteriori tests in expressive performance, and application of the Torrance Test of Creative Thinking, has been directed by the average level students groups after the application to know statistical significant differences between the two groups.
Reached the conclusion that outweigh experimental group control group students demonstrating positive use brainstorming when teaching speech fifth grade students literary, as well as more than experimental group on the control group students in innovative thinking, indicating the superiority of brainstorming too.
The researcher recommended a number of recommendations, the most important of which are:
1 - Adoption of brainstorming when teaching speech.
2 - Confirmation of this model during the preparation of Arabic language teachers.
The researchers suggested a number of proposals including:
1 - to conduct a study similar to the current middle school students.
2 - a balance between study brainstorming and one of the other models of thinking in expressive performance.
Downloads
References
أبو الضبعات , زكريا إسماعيل،2007، طرائق تدريس اللغة العربية , دار الفكر، عمان.
البجة , عبد الفتاح حسن، 2005. أساليب تدريس مهارات اللغة العربية وآدابها , دار الكتاب الجامعي, العين , الإمارات العربية المتحدة.
التميميّ , عواد جاسم والزجاجيّ , باقر جواد،2004، واقع تعليم اللغة العربية في المرحلة الابتدائية في الوطن العربي_مشكلات ومقترحات_تونس , المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم.
جابر،عبد الحميد،2009، طرق التدريس العامة تخطيطها وتطبيقاتها التربوية، ط3، دار الفكر للنشر، عمان0
الجاغوب ، محمد عبد الرحمن ، 2002 ، النهج القويم في مهنة التعليم ، دار وائل للنشر ط1 ، عمان ، الأردن.
جامل ، عبد الرحمن عبد السلام. طرق التدريس العامة ومهارات تنفيذ وتخطيط عملية التدريس، ط2، دار المناهج للنشر والتوزيع ، عمان، 2002.
جوارنه، محمد سليمان علي، (2004)، أعداد برنامج لتنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى طلبة المرحلة الثانوية في مادة التاريخ، جامعة اليرموك، كلية الدراسات العليا، اطروحة دكتوراه غير منشورة.
الحصري ، علي منير وآخرون ، 2000 ، طرائق التدريس العامة ، مكتبة الفلاح، الكويت .
الحيلة , محمد محمود ،2003،طرائق التدريس واستراتيجياته , دار الكتاب الجامعي , العين , الإمارات العربية المتحدة.
الخلايلة ، عبد الكريم واللبابيدي ، عفاف ، 1998 ، طرق تعليم التفكير للأطفال ، ط2،دار الفكر النشر
الدايني، غسان سالم، 1996، أثر الأساليب التربوية في التفكير الإبداعي العراقي وعلاقته ببعض المتغيرات، (أطروحة دكتوراه غير منشورة) ، جامعة بغداد، كلية الآداب.
الدليمي , طه علي حسين والوائلي , سعاد عبد الكريم ،2005، اللغة العربية مناهجها وطرائق تدريسها , دار الشروق للطباعة والنشر , عمان .
زاير, سعد علي،1997، أثر طريقتي التعبير الحر والموجه في الأداء التعبيري لطالبات المرحلة الإعدادية_دراسة مقارنة_ رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية , ابن رشد , جامعة بغداد .
الزيات, فتحي مصطفى والقفاص, وليد كمال،2001،التفكير الإبداعي –مفهوم- أساليب –قياسه – مهارته - تنميتةُ, المنظمة العربية للتربية والثقافة والإعلام, إدارة برنامج التربية, بيروت.
السرور ، نادية هايل ، 1998، تربية المتميزين والموهوبين ، ط1 ، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن .
السلايمة ، محمد سلامة ، 1996 ، أثر دافع الابتكارية وبعض المتغيرات الديمغرافية على السمات العقلية الشخصية للمبدعين ، (رسالة ماجستير غير منشورة) ، جامعة اليرموك ، أربد .
سمارة ، عزيز وآخرون . مبادئ القياس والتقويم في التربية، ط2 ، دار الفكر للنشر والتوزيع ، عمان – الادرن، 1989.
الشماع ، خليل محمد حسن ومحمود ، خضير كاظم ، 1989 ، نظرية المنظمة ، ط1 ، مطابع دار الشؤون الثقافية العامة ، بغداد .
الشيخلي ، عبد القادر ، 2001 ، تنمية التفكير الإبداعي ، دائرة المكتبة الوطنية ، ط1، عمان، وزارة الشباب .
الطالبي، ندى عبد العزيز صالح ،2002، أثر استعمال أنموذج جوردن في تنمية القدرات الإبداعية في مادة التصميم "، كلية المعلمين، ديالى رسالة ماجستير غير منشورة.
عاشور, راتب قاسم والحوامدة , محمد فؤاد،2003، أساليب تدريس اللغة العربية بين النظرية والتطبيق , دار المسيرة للطباعة والنشر .
عاشور, راتب قاسم ومقدادي , محمد فخري،2005،المهارات القرائية والكتابية_طرائق تدريسها واستراتيجياتها _ دار المسيرة للطباعة والنشر, عمان.
عبد نور ، كاظم ، (1994) ، أسلوب التآلف بين الأشتات السينكتكس Synectics وتحفيز التفكير والإبداع ، دراسة ودرس ، مقبول للنشر في مجلة العلوم التربوية والنفسية ، بغداد ، العراق.
عبد نور ، كاظم ، وشمعون ، قيس كيرو ، (1994) ، أثر استخدام مبادئ العصف الذهني على كم ونوع الأفكار التي ينتجها الطلبة المتميزون والمتميزات ، صلاح الدين ، جامعة تكريت، كلية التربية للبنات ، مقبول للنشر في مجلة الأستاذ.
عصر، حسني عبد الباري،2005، الاتجاهات الحديثة لتدريس اللغة العربية في المرحلتين الإعدادية والثانوية , مركز الاسكندرية للكتاب .
العمري ، احمد علي حسن. التفكير الإبداعي عند طلبة المرحلة الثانوية في اليمن وعلاقته بالعمر والجنس والتخصص الدراسي والمستوى التعليمي للوالدين، بغداد ، جامعة بغداد ، كلية التربية (ابن رشد) ، 1998 . (اطروحة دكتوراه غير منشورة) .
عيسى، عمار جبار،2009 ، اثر استراتيجية القبعات الست في الاداء التعبيري لدى طالبات معهد اعداد المعلمات، جامعة بغداد، كلية التربية، ابن رشد، رسالة ماجستير غير منشورة .
غانم ، محمود محمد ، 2004 ، التفكير عند الأطفال ، ط1 ، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن .
فان دالين ، ديوبولد ، ب . مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ترجمة محمد نبيل نوفل واخرين ، ط3، مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة ، 1985.
كوجك ، كوثر ، (1997) ، اتجاهات حديثة في المناهج وطرق التدريس ، عالم الكتب ، القاهرة.
الكيومي ، محمد بن طالب بن مسلم ، 2003 ، أثر استخدام العصف الذهني في تدريس التاريخ على تنمية التفكير الإبتكاري لدى طلاب الصف الأول الثانوي بسلطنة عمان ، (رسالة ماجستير غير منشورة) ، جامعة السلطان قابوس ، سلطنة عمان .
محمد ، حفني إسماعيل ، 2004، التعلم باستخدام استراتيجيات العصف الذهني ، كلية المعلمين في الباحة ، (الإنترنت) .
ملحم , سامي محمد . القياس والتقويم في التربية وعلم النفس , دار المسير للطباعة والنشر , عمان , 2000 .
المياحيّ ,إيمان إسماعيل عايز،2003 " أثر الاستماع للبرامج الأدبية والسياسيّة ومشاهدتها في الأداء التعبيريّ لدى طالبات الصف الثاني المتوسط , رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية- ابن رشد, جامعة بغداد.
الهاشمي، عبد الرحمن، 2005،التعبير فلسفته ، واقعه ، تدريسه ، اساليب تصحيحه ، دار المناهج للنشر، عمان.
الهرش، مرجي حمدان، 2007، اثر استخدام الحاسوب في تحسين الاداء التعبيري مقارنة بالطريقة الاعتيادية لدى طلبة الصف الاول الثانوي في مديرية تربية البادية الشمالية جامعة ال البيت، جامعة آل البيت، كلية التربية،، عمان الأردن، رسالة ماجستير غير منشورة.
وزارة التربية، المديرية العامة للأعداد والتدريب ، مؤتمر التربية الدولي (الدورة الثانية والأربعون) : تطوير التربية في العراق ، اللجنة الوطنية للتربية والثقافة والعلوم ، مديرية مطبعة وزارة التربية، 1990.
وهيب ، محمد ياسين وزيدان ، ندى فتاح ، 2001 ، برامج التفكير ، أنواعها - استراتيجياتها - أساليبها ، دار العلم للطباعة والنشر ، جامعة الموصل - كلية التربية .
Torrance , E.P. : Torrance Test of Creative Thinking , Norms Technical , Manua 1974.
Tinker, Bob, 2003 , Thinking about Science, The Concord Consortium Educational Technology Lab., http://www.concord.org (ERIC)
Treffinger, D, J2002 , Assessing Creativity: A guide for Educators, Research Monograph Series University of Connecticut, The National Research Center on the Gifted and Talented
Sai’d, Manyyad Mohammed, 2002 , The Effect of Brain Storming on Teaching Reading Comprehension in English to University Student/ Baghdad
Cotton, Kathleem, (1997), Teaching Thinking Skills School, Improvement Resea
Morrison, Karin (1996), Thinking Skills Keys to fusing Talents, http:// www morrison ch Series (SIRS), US
RawLison, Geoffry, (1981), Creative Thinking and Brain Storming, A Halsted Press book John Wiley & Sons, New York.
Davies, Gary A., (1973), Psychology of Problem Solving Theory and Practice, bascic book, N, Y.
Guilford, J. P., 1976, The Nature of Human Intelligence, McGraw-Hill Book Company, New York.
Barrow, John, C., 1980 , Fostering Cognitive Development of Students, London
Fontana, D., 1981, Psychology for Teachers, London Macmillan.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.