Evaluating the content of social studies textbooks for the primary stage due to theory of multiple intelligences

Authors

  • Doa'a Raheem Odah University of Baghdad - College of Education / Ibn Rushd for Human Sciences
  • Bushra Hasan Mathkor, Phd. University of Baghdad - College of Education / Ibn Rushd for Human Sciences

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v3i143.3979

Keywords:

Evaluating, Social studies textbooks, Theory of multiple intelligences

Abstract

The current research seeks to evaluate the content of social studies textbooks for the primary stage according to the theory of multiple intelligences. Each book by finding the relative weight of each content and comparing it with the proportions of the theory of multiple intelligences that have been approved by experts and arbitrators, and in the light of the results of the research, the researcher concluded the following:

  • The average relative weights of the multiple intelligences in the social book for the fourth grade of primary school were for each of the intelligence (linguistic 31.17%), (mathematical 6.47%), (interactive 5.26%), (personal 5.66%), and (natural 15.78%). ) and (kinesthetic 7.69%) and (musical zero) and (visual 27.97%).
  • The average relative weights of the multiple intelligences in the social book for the fifth grade of primary school were for (linguistic) intelligence 37.94%, (mathematical 2.95%), (interactive 12.69%), (personal 3.82%), and (natural 6.78%). %), (kinesthetic 7.30%), (musical zero) and (visual 28.52%).
  • The average relative weights of the multiple intelligences in the sixth grade social book for each of the (linguistic) intelligence were (52.84%), (mathematical 2.74%), (interactive 7.30%), (personal 2.46%), and (9.05%). ) and (kinesthetic 3.84%) and (musical zero) and (visual 25.37%).
  • It is noted through the results that the social studies books for the primary stage were not equal in their authorship, so they were concentrated in one intelligence rather than another, such as linguistic intelligence and visual intelligence, which achieved high percentages. As for the other intelligences, they did not have except in small or non-existent proportions, such as the musical intelligence. Based on the findings of the researcher, she made a number of recommendations, including:
  • Instructing the General Directorate of Curricula in the Ministry of Education to direct the authors of books, including social studies books, to the need to adopt the theory of multiple intelligences in writing the content of social studies books.
  • Appropriate and balanced distribution in the distribution of multiple intelligences in social studies textbooks for the primary stage, so that one intelligence does not dominate over other intelligences in the distribution of ratios.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- وزارة التربية ،(2004)، منهج الدراسة الابتدائية، مطبعة وزارة التربية، بغداد.

- عبدالعظيم, ريم احمد, و وائل عبدالله (2018), تصميم المنهاج المدرسي, دار المسيرة للنشر والتوزيع, عمان, الاردن.

- ايوب, دخل الله (2015),علوم التربية, تاريخها, فلسفتها, مناهجها, دار الكتب العلمية, بيروت.

- ابراهيم، عبداللطيف فؤاد،1976،المواد الاجتماعية وتدريسها الناجح،ط1،مكتبة النهضة المصرية للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر

- الجعفري ,ماهر إسماعيل (2010),المناهج الدراسية, فلسفتها, بنائها, تقويمها ,مطبعة اليازوري ,عمان, الاردن.

- الحيلة، محمد محمود،2007،مهارات التدريس الصفي، ط2،دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن

- نزال، شكري حامد،2014،مناهج الدراسات الاجتماعية وأصول تدريسها ، ط1، دار الكتاب الجامعي، العين، الامارات العربية المتحدة.

- سارانتاكوس, سوتيريوس (2003),البحث الاجتماعي, ترجمة شحدة فارغ, مراجعة ثائر ديب, المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات, بيروت.

- ملحم، سامي محمد، (2006)،سيكولوجية التعلم والتعليم،ط2،دار المسيرة ،عمان، الاردن.

- حمادنه، محمد محمود ساري،خالد،2012،مفاهيم التدريس في العصر الحديث،ط1،عالم الكتب الحديث، اربد، الاردن.

- اللقاني، احمد حسين،(2013)، المناهج بين النظرية والتطبيق، ط4، دار عالم الكتب للطباعة، القاهرة، مصر.

- ارمسترونج، توماس، (2006)، الذكاءات المتعددة في غرفة الصف، ترجمة مدارس الظهران العلمية، دار الكتاب التربوي للنشر، الرياض، السعودية.

- الازبكي, حكمت غازي (2011), دراسة تحليلية لكتب الفيزياء للمرحلة المتوسطة وفقاً لأبعاد التنور العلمي واكتساب الطلبة لها, رسالة ماجستير غير منشورة ,كلية التربية, ابن الهيثم ,جامعة بغداد.

- الاسدي، سعيد جاسم وصبري ،داودعبدالسلام،2016، الكتاب المدرسي تأليفه واخراجه الطباعي وتنظيماته، دار الوضاح للنشر، الاردن.

- التميمي, عواد جاسم (2009),المنهج وتحليل الكتاب,ط1, مطبعة دار الحوراء, بغداد.

- تايلر, ليونا(1988),الاختبارات والمقاييس ,ط2 ,ترجمة سعدعبد الرحمن, ومحمد عثمان نجاتي, دار الشروق ,القاهرة.

- الراوي، احمد بحر، 2007المناهج الدراسية مفهومها، انواعها، بنائها،اسسها، تقويمها، مابين التطور والحداثة، جامعة بغداد، كلية التربية ابن رشد، قسم العلوم التربوية والنفسية.

- العبادي, نذير (2007), تصميم التدريس, دار يافا للنشر والتوزيع ,عمان, الاردن.

- الناطور, نائل جواد(2011),اساليب تدريس الرياضيات المعاصرة,دارغيداء للنشر و التوزيع, الاردن, عمان.

- جونسن, هنري (1961), تدريس التاريخ , ترجمة ابو الفتوح رضوان, دار النهضة العربية , القاهرة.

- المعايطة, داود محمد(2008) دليل تصميم الحقائب التدريبية, ط1, الحامد للنشر والتوزيع, عمان, الاردن.

- نوفل, محمد بكر,(2010),الذكاء المتعدد في غرفة الصف ,النظرية والتطبيق , ط2 , عمان, دار المسيرة للنشر والتوزيع.

- حسين،محمد عبد الهادي، 2003،قياس وتقييم قدرات الذكاءات المتعددة، ط1، دار الفكر، عمان، الاردن.

- الخفاف، ايمان عباس، 2011،الذكاءات المتعددة _ برنامج تطبيقي، ط1، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

- القريشي, فالح حسن علي, تقويم كتب الوطنية والاجتماعية للمرحلة الابتدائية في ضوء مبادئ حقوق الانسان, جامعة بغداد, كلية التربية, ابن الرشد (2010) , (رسالة ماجستير غير منشورة).

- داؤد, أنور حسين عبدالرحمن(1990), مناهج البحث التربوي ,ط1, دار الحكمة, بغداد.

- العساف, صالح بن حمد (1998), المدخل الى البحث في العلوم السلوكية,سلسلة البحث في العلوم السلوكية, الكتاب الأول, ط4, شركة العبيكان للطباعة والنشر, الرياض.

- جابر, واحمد خيري (1992),مناهج البحث في التربية وعلم النفس, دار النهضة العربية ,القاهرة, مصر.

- الربيعي ,عذراء, باسم (2016), تقويم محتوى كتاب مبادى الجغرافية العامة للصف الأول المتوسط في ضوء معايير ضمان جودة التعليم الامريكية,(رسالة ماجستير),جامعة بابل, كلية التربية الأساسية.

- الكعبي, جميلة محسن زامل (2018) , تحليل محتوى كتب القراءة للمرحلة الأبتدائية في ضوء المفاهيم البيئية, رسالة ماجستير غير منشورة, كلية التربية ابن الرشد, جامعة بغداد.

- الناجي, حسن عبدالكريم حمود (2016), تقويم محتوى كتاب الاجتماعيات للصف الخامس الابتدائي في ضوء أهداف المناهج, رسالة ماجستير غير منشورة, كلية التربية ابن الرشد, جامعة بغداد.

- الهاشمي, عبد الرحمن, ومحسن علي عطية (2009),تحليل مضمون اللغة العربية ورؤية نظرية تطبيقية, دار الصفاء للنشر والتوزيع, عمان الأردن.

- عبدالرحمن, أنور حسين وعدنان حقي شهاب زنكنة(2007),الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية, ط1,مطابع شركة الوفاق, بغداد

- الحمداني, موفق وآخرون (2006),مناهج البحث العلمي الكتاب الأول اساسيات البحث العلمي, الطبعة الاولى, جامعة عمان للدراسات العليا, عمان.

- الكبيسي , وهيب مجيد (2010),الاحصاء التطبيقي في العلوم الأجتماعية,ط1, العالمية المتحدة للنشر والتوزيع ,بيروت.

- الجوجو، الفت محمد، 2011، فعالية تدريس النحو في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة وتنمية بعض المفاهيم النحوية لدى طالبات الصف السابع الاساسي ضعيفات التحصيل، مجلة جامعة الازهر بغزة، سلسلة العلوم الانسانية، مجلد13،العدد B/ط 1371-1422.

- باهي، مصطفى والنمر،فاتن،2004،التقويم في مجال العلوم التربوية والنفسية،ط1، مكتبة الانجلو، القاهرة، مصر.

- الخزاعلة، محمد سلمان،2010،النظام التربوي بين وزارتي التربية والتعليم العالي، ط1، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع، عمان، الاردن

- السليتي، فراس،2008، استراتيجيات التعلم والتعليم، ط1،عالم الكتب الحديث، عمان، الاردن.

- عطية، محسن علي،(2009)،المناهج الحديثة وطرائق التدريس,ط1،دارالمناهج للنشر والتوزيع ،عمان، الاردن

- حمادنه، محمد محمود ساري،خالد،2012،مفاهيم التدريس في العصر الحديث،ط1،عالم الكتب الحديث، اربد، الاردن.

- الكردي، طارق محمد عبد الرحيم،(2012)،المنهج الحضاري في كتابة التاريخ، ط1،دار الزمان للطباعة والنشر والتوزيع، دمشق، سوريا

- نزال، شكري حامد،2014،مناهج الدراسات الاجتماعية وأصول تدريسها ، ط1، دار الكتاب الجامعي، العين، الامارات العربية المتحدة.

- حسين، محمد عبد الهادي،2005،مدخل الى نظرية الذكاءات المتعددة،ط1،دار الكتاب الجامعي، غزة

- علام، صلاح الدين محمود،(2007)،القياس والتقويم التربوي في العملية التدريسية، ط1، دار المسيرة، عمان، الاردن.

- اللقاني، احمد حسين،(2013)، المناهج بين النظرية والتطبيق، ط4، دار عالم الكتب للطباعة، القاهرة، مصر.

- الوكيل، حلمي احمد والمفتي،(2017)،اسس بناء المناهج وتنظيماتها، ط10، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الاردن

- أبو سمور، محمد عيسى،2015،مهارات التدريس الصفي الفعال والسيطرة على المنهج الدراسي، ط1، دار دجلة ناشرون وموزعون ،عمان، الاردن

- المسعودي, عباس فاضل طالب (2015),قضايا (s,t,s,e) في محتوى علم الاحياء للمرحلة الثانوية وأمتلاك مدرسي الأحياء لها وعلاقتهما بالثقافة العلمية لطلبتهم ,أطروحة دكتوراه غير منشورة, جامعة بغداد, كلية التربية ,ابن الهيثم.

- الشيخلي ,هالة ابراهيم (2001), بناء اختبار التفكير المتشعب عن تلاميذ الصفوف (الرابعة والخامسة والسادسة) الأبتدائية, رسالة ماجستير غير منشورة, كلية التربية ابن الرشد, جامعة بغداد.

- ابوسرحان,عطية عودة (2017),اساليب تدريس التربية الاجتماعية والوطنية, دار الخليج للنشر والتوزيع, عمان, الاردن.

- الكبيسي , وهيب مجيد (2016),الاحصاء التطبيقي في العلوم الأجتماعية,ط1, العالمية المتحدة للنشر والتوزيع ,بيروت.

المصادر الاجنبية:

- Budd, Richard and other (1967), Content Analysis of Communications, New York, Macmillan.

- Gardener, H: Farmes of mind: The Theory of Multiple Intelligences, New york, Basic Book,1993.

- Cooper.john(1974). (Measurement and analysis of Behavioral Techniquse). colwnbus. ogio. charles. E. Mervil

- Berlson, Bernard, (1959) Conten Analysis In Grander Lindzey, Hand book of Social Psychology, London, Addison Wesley, Politiang Comp. Inc

Downloads

Published

2022-12-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

Odah, D. R., & Mathkor, B. H. (2022). Evaluating the content of social studies textbooks for the primary stage due to theory of multiple intelligences. Al-Adab Journal, 3(143), 111-136. https://doi.org/10.31973/aj.v3i143.3979

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 856

You may also start an advanced similarity search for this article.