The effect of the opposite approach is to develop psychological security Students have a preparatory school
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v0i128.397Keywords:
opposite approach, psychological securityAbstract
The current research aimed to identify the effect of the opposite approach in developing the psychological security of students in the preparatory stage. For testing the hypotheses, the researcher used experimental design with the control group. The study population consisted of (460) students. The sample consisted of (20) students of the preparatory stage and distributed equally in two groups (experimental and experimental). To achieve the research objectives and test hypotheses, the researcher constructed a security measure Psychological (38) paragraph distributed on (4) areas (sense of personal security) (feeling of reassurance about the future) (sense of economic security) (sense of social security), as well as the construction of a program of guidance in accordance with the method of the opposite intention and the reality of (12) A follow-up session followed the researcher's scheme (Al-Dosari, 1985) to construct the Gel scheme S program beacon. .
The results of the study showed statistically significant differences between the scores of the experimental group members in the tribal and remote tests on the psychological security scale. There were no statistically significant differences between the average grade of the control group members in the tribal and remote tests on the psychological security scale and the existence of statistically significant differences between the grades of the experimental group and the control group in the post-test on the psychological security scale. Based on the results of the research, the researcher made a number of recommendations, including: Teachers and teachers to instill confidence and hope in their students to contribute to raising their psychological security, and the need for periodic and continuous measurement of students to identify the levels of psychological security and holding seminars and seminars on the subject of psychological security for students in All stages of study, as well as the adoption of the current program and its application to students after the stability of its effectiveness in the development of psychological security. The researcher developed a number of proposals that may contribute to solving the problem of low psychological security, such as: the preparation of guidance programs based on cognitive and behavioral theories in the adjustment of psychological security in different stages of study and different samples, and conducting a correlation between the sense of psychological security and methods of parenting or cruelty by Teachers, as well as conduct a study of the correlation between the sense of psychological security and the possibility of aversion or compromise.
Downloads
References
الأزيرجاوي، رحيم هملي (2010) أثر الاسلوبين الارشاديين القصد المعاكس وصرف التفكير في خفض الإحباط الوجودي لدى طلاب المرحلة الإعدادية، رسالة دكتوراه، كلية التربية، الجامعة المستنصرية.
أقرع أياد محمد نادي (2005) الشعور بالأمن النفسي وتأثره ببعض المتغيرات لدى طلبة جامعة النجاح الوطنية، كلية الدراسات العليا، فلسطين.
إسكندر، نبيل رمزي(1988) الاغتراب وأزمة الإنسان المعاصر، الطبعة الأولى، دار المعرفة الجامعية، القاهرة.
باترسون، س ه (1981) نظريات الارشاد والعلاج النفسي، ترجمة حامد عبد العزيز الفقي، الطبعة الأولى، دار القلم للنشر والتوزيع، الكويت.
باترسون، س ه (1990) نظريات الارشاد والعلاج النفسي، ترجمة حامد عبد العزيز الفقي، الطبعة الأولى، دار القلم للنشر والتوزيع، الكويت.
البريثين، عبد العزيز عبد الله (2008) الارشاد الأسري، دار الشروق، عمان، الأردن.
جبر، محمد (1996) بعض المتغيرات الديموغرافية المرتبطة بالأمن النفسي، مجلة علم النفس، المجلد العاشر، العدد 39، الهيئة المصرية للكتاب، القاهرة، مصر.
الجبوري، عباس شمران شهد (2010) فاعلية برنامج ارشادي جمعي بأسلوبين معنى الحياة والتسامي بالذات في خفض القلق الوجودي لدى المراهقات المقيمات في دور الدولة، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية ابن رشد، جامعة بغداد.
الدوسري، صالح جاسم (1985) الاتجاهات العلمية في تخطيط برامج التوجيه والإرشاد، مجلة رسالة الخليج العربي، العدد (15) المملكة العربية السعودية.
راجح، أحمد عزت(1992) أصول علم النفس، الطبعة 11، دار المعارف بمصر، القاهرة، مصر.
راجح، أحمد عزت (1977) أصول علم النفس العام، الطبعة 11، دار المعارف بمصر، القاهرة.
زاهد، رانية (2009) علاقة النمو النفس ــ اجتماعي (فاعليات الأنا) والأخلاقي بأنماط السلوك الجانح دراسة مقارنة على عينة من الجانحات وغير الجانحات بمدينة مكة، رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة أم القرى، مكة المكرمة، السعودية.
الزعبي، أحمد محمد (2002) الأمراض النفسية والمشكلات السيكولوجية والدراسية عند الأطفال، دار زهران للنشر والطباعة، عمان، الأردن.
زهران، حامد عبد السلام (1989) الأمن النفسي دعامة أساسية للأمن القومي العربي، مجلة دراسات تربوية، مجلد 4، العدد 19، حزيران – تموز، عالم الكتب، القاهرة، ص296-297.
زهران، حامد عبد السلام (2002) دراسات في الصحة النفسية والإرشاد النفسي، الطبعة 1، مصر، القاهرة.
الزهراني، بالخير (1434ه) فاعلية برنامج ارشادي معرفي سلوكي في تخفيض درجة الوحدة النفسية وزيادة درجة الأمن النفسي لدى طلاب المرحلة الثانوية بمدينة جدة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أم القرى، مكة المكرمة.
الزيود، نادر فهمي (2008) نظريات الارشاد والعلاج النفسي، الطبعة الثانية، دار الفكر، عمان، الأردن.
حافظ، سلام هاشم وراضي، أحمد إبراهيم (2010)، دراسة (قياس الشعور بالأمن النفسي لدى طلبة جامعة بابل)، مجلة القادسية للعلوم الإنسانية، العدد4، المجلد الثالث ص301-ص.
الخواجا، عبد الفتاح محمد (2009) الارشاد النفسي والتربوي بين النظرية والتطبيق، دار الثقافة، عمان، الأردن.
العامري، فريدة محي الدين (1999) الأمن النفسي وعلاقته بالشعور بالعوز الغذائي لدى طلبة المرحلة الثانوية في مدينة صنعاء وعدن، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، ابن رشد، جامعة بغداد.
عبد الله، محمد قاسم (2012) نظريات الارشاد والعلاج النفسي، دار الفكر ناشرون وموزعون، عمان، الأردن.
عبد الله، هشام (1996) الاتجاه نحو التطرف وعلاقته بالحاجة للأمن النفسي لدى عينة من العاملين وغير العاملين، بحث منشور، مجلة الارشاد النفسي، العدد الخامس، جامعة عين شمس.
عقل، وفاء علي سليمان(2009) الأمن النفسي وعلاقته بمفهوم الذات لدى المعاقين بصرياً، الجامعة الإسلامية، عمادة الدراسات العليا، كلية التربية، قسم علم النفس، فلسطين.
عبد المجيد، السيد (2004) إساءة المعاملة والأمن النفسي لدى عينة من تلاميذ المدارس الابتدائية، مجلة دراسات نفسية، المجلد 14، العدد 2، رابطة الاخصائيين النفسيين المصرية.
العقيلي، عادل (2004) الاغتراب وعلاقته بالأمن النفسي، رسالة ماجستير، كلية الدراسات العليا، جامعة نايف للعلوم الأمنية، الرياض، السعودية.
عودة، محمد وكمال، مرسي (2004) الصحة النفسية، الطبعة 1، مكتبة دار الثقافة للنشر، عمان، الأردن.
السرسي، أسماء وعبد المقصود أماني (2003) مقياس الحاجات النفسية، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة، مصر.
سعد، علي (1998) مستويات الأمن النفسي والتفوق التحصيلي، بحث ميداني على الطلبة المتفوقين مقارنة بغير المتفوقين في جامعة دمشق، مجلة جامعة دمشق، المجلد 14، العدد3).
سعد، على (1999) مستويات الأمن النفسي لدى الشباب الجامعي، مجلة جامعة دمشق، المجلد 15، العدد 1، ص50-77).
السليماني، هاني (2005) الحوار دليلك الى تطوير شخصيتك كيف تحاور الآخرين، الطبعة الأولى، دار إسراء، عمان، الأردن.
سمارة، عزيز وعصام، نمر (1999) محاضرات في التوجيه والإرشاد، الطبعة 3، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
السهيلي، عبد الله (1424 ه) الأمن النفسي وعلاقته بالتحصيل الدراسي لدى طلاب دور الايتام بمدينة الرياض، رسالة ماجستير غير منشورة، أكاديمية نايف العربية للعلوم الأمنية، الرياض.
شقير، زينب (2002) الشخصية السوية والمضطربة، الطبعة 2، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة.
شقير، زينب (2005) مقياس الأمن النفسي، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة.
الصنيع، صالح (1995) دراسات في التأصيل الإسلامي لعلم النفس، الطبعة 1، دار الكتب، الرياض، السعودية.
فراكل، فيكتور (1982) الارشاد الأسري، دار الشروق، عمان، الأردن.
قمر، مجذوب أحمد محمد (2015) الأمن النفسي وتقدير الذات وعلاقتهما بالاتجاهات التعصبية (دراسة مسحية على طلاب جامعة دنقلا كليتي التربية مروي والآداب كريمة مجلة الدراسات الاقتصادية والاجتماعية، العدد 2، سبتمبر، السودان، ص1-33).
هول كالفن س (1988) مبادئ علم النفس الفرويدي، ترجمة دحام الكيال، الطبعة الثالثة، بغداد، مطبعة الرصافي.
نعيسة، عذراء (2012) الاغتراب النفسي وعلاقته بالأمن النفسي، دراسة ميدانية على عينة من جامعة دمشق القاطنين بالمدينة الجامعية، مجلة جامعة دمشق، المجلد 28، العدد الثالث.
مخيمر، عماد محمد (2003) استبيان الأمن النفسي، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة، مصر.
محمد، وفاء عطوة عبد المالك (2016) علاقة الأمن النفسي بالسلوك العدواني لدى الأطفال في المرحلة العمرية من (9-12) سنة، معهد الدراسات العليا للطفولة، قسم الدراسات النفسية للأطفال، جامعة عين شمس.
المنعمي، أنوار راجح مسعود (2013) فعالية برنامج معرفي سلوكي في تنمية المن النفسي لدى المراهقين ذوي الظروف الخاصة، رسالة ماجستير، برنامج الدراسات العليا. المملكة العربية السعودية، جامعة الملك عبد العزيز.
الوادي، فهد (2003) فاعلية برنامج ارشادي في خفض القلق وتعديل بعض المهارات الاجتماعية لدى عينة من المراهقين فاقدي البصر، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة بغداد.
Anastasi , A.(1988) psychological testing , ( 6thed) ,New York .McMillan.
Engler, Barbara.(1998) Personality Theories An introduction ,4th ed, Union County College, Houghton Mifflin Company, Boston Toronto .
Fatil ,Redd y,A.N.(1985) Study of felling of security –Insecurity among Professional and non-Professional Student of Gulbarga city. Indian psychological Review, Vol 29
WWW.Minshawi.com
Gordon & Others (2004) Marital Conflict, Child Emotional Security about Family Relationship & Child Adjustment. School of Psychology. Cardiff university, Cardiff .U.K.
Fantana,D,(1981). Personality and Education, London, Mc Millan Press.
Panwars, S (1985) Roles of Scholastic achieves and School background in Security. Asian of psychology and education, Vol, 15.No, 2
Robert John (1995) Adult Attachment Security and Symptoms of Depression, Vol 70, No (2).
Ryckman, Richard m. (1992) Theories of Personality ,5th ed, University of Maine Brooks, Cole Publishing Company Pacific Grove, California.
WWW.Cohe.Uckerbala.iq
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.