The university and its role in developing political awareness among youth
A field study at the University of Sulaimani
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i145.3958Keywords:
university, role, development, political awareness, youthAbstract
This study focuses on the role of the university in developing political awareness among youth. The main questions of the research are whether the university has a positive role in promoting a sense of patriotism among young people? Does the university have a role in educating students about the challenges faced by the community Therefore, the problem of the research lies in trying to answer the above questions through the implementation of field procedures. But with regard to the objectives of the research, it seems that the researchers have two goals and try to discuss them through the field steps of the research. The first objective is to measure the role of the university in raising political awareness among young people from the perspective of university students. The second objective is to distinguish between students’ perceptions of the university’s role in educating political youth according to each of its variables: gender, college, academic level, and political affiliation. This study is a descriptive study in which the social survey method was used in a sampling manner for this purpose. An intentional sample of (100) male and female students from the University of Sulaimani was selected from each of the faculties of sciences and human sciences. Thus, 50 male and female students were accepted in the Department of Sociology for the third and fourth stages. The College of Humanities and (50) male and female students in the Physics Department of the Faculty of Science of both sexes. With regard to the research tools, the researchers used the Likert quintuple scale to build the scale, and then an attempt was made using the SPSS program to conduct the necessary analysis of the scale’s paragraphs and discuss the research objectives in a scientific manner based on descriptive statistics. The results also showed that there were statistically significant differences between students in the educational stage, but no There are statistically significant differences between students in other variables.
Downloads
References
أ- الكتب
بکار، د. عبدالکريم (٢٠٠٠)، تجديد الوعي، ط1، دار القلم، دمشق.
بن مرسلي،أحمد (2005)، مناهج البحث العلمي في علوم الإعلام والإتصال، ديوان المطبوعات الجامعية، الجزائر.
التورة جي، أحمد خورشيد (١٩٩٠)، مفاهيم في الفلسفة الاجتماعية، ط١، دار الشؤون الثقافية، بغداد.
الجوهري، محمد محمود (۲۰۱۰)، علم اجتماع التنمية، دار المسيرة للنشر، عمان.
الجوهري، محمد والخريجي، عبدالله (2008)، طرق البحث الاجتماعي، ط5، القاهرة.
الحسيني، صبري بديع (٢٠١٧)، الوعي السياسي في الريف المصري، ط1، المركز الديمقراطي العربي، ألمانيا.
حماد، أحمد (2013)، دور الفضائيات الفلسطينية في تشكيل الوعي السياسي لدى طلبة الجامعات الفلسطينية جامعة الاقصى، غزة- فلسطين.
رهـ.بك(١٩٧٣)، التاريخ الاجتماعي للتربية، ترجمة: محمد لبيب النجيحي وآخرون، عالم الكتب، القاهرة.
الزيبارى، طاهر حسو (2008)، دراسات في المجتمع الكوردي المعاصر، مطعبة حجي هاشم، اربيل، العراق.
زيرفان، البرواري (٢٠٠٦)، الوعي السياسي وتطبيقاته (الحالة الكوردستانية نموذجا) ط١، مطبعة خـاني، دهوك.
شفيق، محمد (2000)،البحث العلمي الخطوات المنهجية لإعداد البحوث االجتماعية، ط4، المكتبة الجامعية. الإسكندرية.
الشيخ، د. عبدالسلام (١٩٩٢)، علم النفس الاجتماعي، دار الفكر العربية، الاسكندرية.
عبدالرحمن، عبدالله محمد و البدوي، محمد علي (2007)، مناهج وطرق البحث الاجتماعي، مطبعة البحيرة، جامعة الاسكندرية.
عبدالله، عدنان مكي (١٩٩١)، التنمية والتخطيط الإقليمي، دار الكتب للطباعة والنشر، الموصل.
علام، سعد طه (2006)، التنمية والمجتمع، مكتبة مدبولي، القاهرة.
علي، اللقاني، د.ت: الأصول السياسة للتربية، منشأة المعارف، الاسكندرية.
علي، سعيد إسماعيل (١٩٨٩)، هموم التعليم المصري، مؤسسـة الأهـرام، القاهرة.
فرح، محمد سعيد (١٩٨٧)، ماعلم الاجتماع، منشأة المعارف، الإسكندرية، مصر.
المر، هـ، ويلدز. كينيت .ف. لوتش(1997)، أصول التربية الحديثة، جزء أول، ترجمة: محمد سمير حسانين، مؤسسة سعيد الطباعة، طنطا-مصر.
ناصف، سعيد (2006)، طرق البحث الاجتماعي نماذج لبحوث ميدانية، الطبعة الثانية، دار النور للطباعة، مصر.
هاريسون، ديفيد (۱۹۹۸)، علم اجتماع التنمية والتحديث، ترجمة: محمد عيسى برهوم، دار صفاء للنشر، عمان-الاردن.
ب- المجلات العلمية
أحمد، صالح مشيرة (۲۰۱۲)، دور مواقع الصحافة الإلكترونية العربية كمصدر للمعلومات السياسية في تشكيل الوعي السياسي للشباب المصري: طلاب جامعة عين شمس نموذجا، مجلة بحوث في علم المكتبات والمعلومات، ع٩، كلية الآداب ( جامعة القاهرة ) مصر.
حسن، فاطمة محمد (۲۰۱۳)، تفعيل الوعي السياسي لدى شباب الجامعة ودوره في تنمية المواطنة، مجلة التربية (جامعة الأزهر)، مصر.
عامر، عبدالوهاب (1974)، جامعات الأعداد الكبيرة، مجلة اتحاد الجامعات العربية، العدد السادس، القاهرة.
عبدالله، أحمد سمير (٢٠١٤)، دور الجامعات المصرية في تنمية الوعي السياسي لطلابها، مجلة التربية (جامعة الأزهر)، مصر.
هالة عبدالله أحمد (٢٠١٦)، دور الإعلام الجديد في تكوين الوعي السياسي لدي الشباب، مجلة الحكمة للدراسات الإعلامية والاتصالية، ع7، الجزائر.
ج- رسائل الماجستير
الحورش، محمد عبدالله (۲۰۱۲)، الوعي والمشاركة السياسية لدى المواطن اليمني - دراسة ميدانية - رسالة ماجستير، كلية الآداب والعلوم جامعة الشرق الأوسط، عمان، الأردن.
ظاهر، كاظم بطين (1978)، دراسة مقارنة للمسؤولية الاجتماعية بين الشباب المنتمين وغير المنتمين إلى مراكز الشباب، رسالة ماجستير، كلية الآداب، جامعة بغداد.
كادي، منصور بن (٢٠١٥)، البرامج السياسية في الإعلام الفضائي الجزائري الخاص ودورها في تنمية الوعي السياسي لدى الطالب الجامعي، رسالة ماجستير، كلية العلوم الانسانية والاجتماعية، جامعة محمد خيضر بسكرة، الجزائر.
د- المعجمات:
بدوي، أحمد زكي (۱۹۸۲): معجم مصطلحات العلوم الاجتماعية، مكتبة لبنان، بيروت.
الجوهري، إسماعيل بن حماد (1956)، معجم الصحاح، دار العلم للملايين – الجزء الأول، الطبعة الرابعة، بيروت.
غيث، محمد عاطف (٢٠٠٨): قاموس علم الاجتماع، دار المعرفة الجامعية، الاسكندرية، مصر.
مصطفى، أحمد إبراهيم، د.ت: المعجم الوسيط، الطبعة السادسة: مؤسسة الصادق – طهران.
المعجم الوسيط (2011)، مجمع اللغة العربية، ط5، مكتبة الشروق الدولية، القاهرة.
معلوف، لويس (١۹۸۷)، المنجد الابجدي، دار المشرق للنشر، بيروت.
نعمة، أنطوان وآخرون (2011)، المنجد في اللغة العربية المعاصرة،الطبعة الثانية، دار المشرق – بيروت.
هـ - الكتب الانجليزية
Parsons, Talcott ,(1951),The Social system, the free press, New York, P101
و- المؤتمر
حجاج، عبد الفتاح أحمد (1979)، أستاذ الجامعة، أوضاعه المهنية وبعـض مشكلاته، دراسات في التعليم الجامعي وتنظيمه، مركز البحوث التربوية، جامعـة قطـر المجلد الخامس، الدوحة.
حلمي، مراد محمد (1973)، دور الجامعات في إعداد القوى العاملة، بحث مقدم للمؤتمر العام حسن الثاني لاتحاد الجامعات العربية، جامعة القاهرة
الزيبدي، صباح عبد (2007)، دور الجامعة في بناء وتطوير الأستاذ الجامعي في ضوء تكنولوجيا المعلوماتية، المؤتمر العالي في العراق 11- 13/12/2007 .
شيحة، عبدالمجيد عبدالتواب (1984)، العلاقة بين السلطة والروح المعنوية في ظل سياسة الانضباط بجامعة المنوفية، بحث مقدم إلى مؤتمر الديمقراطية والتعليم في مصر، القاهرة، مركز الدراسات والاستراتيجية، الأهرام.
عبود، عبد الغني (1978)، دراسة مقارنة لتاريخ التربية، دار الفكر العربي، القاهرة.
الفردي، عبدالله (2008)، العلاقة بين التعرض للبرامج الحوارية السياسية في القنوات الفضائية العربية والوعي السياسي لدى الشباب السعودي في الجامعات، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، المملكة العربية السعودية.
القطان، إمام (2009)، الإعلام العربي والوعي السياسي للمراهقين: دراسة عن دور الفضائيات العربية في تنمية الوعي، مركز الاسكندرية للكتاب، مصر.
المجالي، عبد السلام (١٩٧٦)، الإتجاهات الحديثة في الإدارة والتنظيم الجامعي، بحث مقدم للمؤتمر الثالث لاتحاد الجامعات العربية، جامعة بغداد.
المحلاوي، محمد ناجي (1973)، البحث العلمي في خدمة المجتمع، بحث مقدم إلى المؤتمر العام الثاني لاتحاد الجامعات العربية، جامعة القاهرة.
ز- الشورى
الشورى، مجلس لجنة الخدمات: تقرير لجنة الخدمات عن "الجامعات حاضـرها ومستقبلها"، القاهرة ١٩٨٥/٥/٤ م.
ح- الانترنت
((Topic http://meriem. A mountadaalarabu.com.
الوعي السياسي كيف تفهمه (al7our-maktoob log)
عابد، سعيد الوعي السياسي بين التفكير والتحليل والعمل (vlo.arabsgate.com)
شبيب، نبيل: www.egyptwindow.net، كلام في التوريث، ١/٧/٢٠١٠
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 أ.م.د. ميران محمد صالح، أ.م.د. توانا فريدون حسين
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.