The impact of domestic violence on the deviant behavior of high Junior stage students
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i145.3952Keywords:
domestic violence , deviant behavior, middle school students, delinquencyAbstract
Like the family, the basic cell in building the human society and the basic structure of the class is the behavior and direction of the individual. Perhaps the main reason that makes it so important and entrusts it with this great role is the multiplicity and different tasks and social and educational functions for which it is responsible and which it performs. The family is a social institution that exists in all human societies. Institutions and the most influential in groups as well as individuals, where individuals within the family learn the foundations and rules of behavior and the flow and mechanisms of interaction and dealing with others, and through the family begins the formation of the social psychology of the child, through the fusion and union that takes place between the child and his family, where the medical process of union these basic psychological needs and requirements For the child, such as love and tenderness, and the parents become a source of safety and stability for the child, who turns to them when feeling tense and fearful. The phenomenon of domestic violence is not a modern phenomenon within human societies, but rather it has existed for a long time. Despite the importance of this phenomenon in human societies and its appearance in different and varied forms and methods, studies that I meant this phenomenon and highlighted the dimensions Psychological and social has a bottle, and perhaps the main reason for its channel is the cases of secrecy and non-disclosure of domestic violence by family members for various reasons related to the customs and traditions of the prevailing societies and the fear of the surrounding view of them in addition to the misunderstanding of the teachings of religion in Islam, based on the foregoing sought through this research To study cases of domestic violence to which children are subjected to by their parents, whether verbally, morally or physically, and the extent of its impact on children's deviant behaviors, whether through actions or behaviors, or through manifestations of disobedience to parents, among middle school students. In this study, we sought to clarify the concept of family fodder, especially violence directed towards children, and to identify the reasons behind it and the forms in which it appears, in addition to clarifying the effects resulting from family violence. The attitude of children and children, which appears clearly and clearly in their behavior and personalities, with mentioning the most prominent theories of negligence in the phenomenon of domestic violence.
Downloads
References
آدم يوسف. (2020). الاعتداءات على أطفال تونس ضمن الأسرة . العربي الجديد.
القرآن الكريم. (سورة الحجرات). سورة الحجرات. الآية 11.
القرآن الكريم. (سورة النحل). سورة النحل. الآية 11.
المجلس العربي للطفولة والتنمية. (بلا تاريخ). العنف الأسري كابوس يهدد حياة الأبناء. السعودية.
تالا أيوب. (2021). 4500 حالة عنف ضد الأطفال سنوياً. صحيفة الرأي.
حسان عبيدو. (2016). آليات المواجهة الشرطية لجرائم العنف الأسري. جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية.
دوخي الحنيطي، حسن العوران، و حميد الحجري. (2012). أثر العنف الأسري الواقع على الأطفال وعلاقته بسلوكهم المنحرف من وجهة نظر الطلبة العمانيين الدارسين في جامعة مؤتة. المجلة الأردنية للعلوم الاجتماعية، 202-228.
زهرة قشقش. (2021). العنف الأسري وعلاقته بالتوافق النفسي لدى المراهقين دراسة ميدانية على طلاب المرحلة الثانوية العامة بمدينة طرابلس. مجلة العلوم الإنسانية والتطبيقية، 108-126.
زيوش سعيد. (2018). تأثير العنف الأسري على انحراف الأحداث دراسة ميدانية بمركز إعادة التربية للأحداث المنحرفين بولاية البويرة. مجلة جيل حقوق الإنسان، 127-146.
سعد الدين بوطبال، و عبد الحفيظ معوشة. (2013). العنف الأسري الموجه ضد الطفل. لملتقى الوطني الثاني حول الاتصال وجودة الحياة في الأسرة.
سعيد محلومي. (2016). علاقة العنف الأسري بالسلوك العدواني لدى تلاميذ التعليم المتوسط بمدينة باتنة بالجزائر. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية والاجتماعية.
سعيد مخلوفي. (2016). علاقة العنف الأسري بالسلوك العدواني لدى تلاميذ التعليم المتوسط بمدينة باتنة بالجزائر. مجلة جامعة الشارقة، 28-61.
شهرزاد بوحرود. (2019). العنف الأسري وعلاقته بانحراف الأحداث من وجهة نظر الأحداث. جامعة محمد الصديق بن يحيى، دراسة أعدت لنيل إجازة الماجستير.
عائشة فارس. (2014). العنف الأسري وعلاقته بجنوح الأحداث (14-18) سنة. دراسة أعدت لنيل إجازة الماجستير: جامعة أكلي محند أولحاج.
عائشة فارس. (2014). لعنف الأسري وعلاقته بجنوح الأحداث (14-18) سنة. دراسة أعدت لنيل إجازة الماجستير، جامعة أكلي محند أولحاج.
عبد الرقيب الشميري. (2022). العنف الأسري ضد الأطفال في اليمن وعلاقته ببعض المتغيرات ،المجلة العلمية للعلوم التربوية والصحة النفسية. المجلة العلمية للعلوم التربوية والصحة النفسية، 19-82.
عبد المحسن المطيري. (2006). العنف الأسري وعلاقته بانحراف الأحداث لدى نزلاء دار الملاحظة الاجتماعية بمدينة الرياض. جامعة نايف العربية للعلوم، دراسة أعدت لنيل شهادة الماجستير.
عبدالله سالم الدراوشة. (2020). العنف الأسري الموجه ضد الأطفال في محافظة الطفيلة من وجهة نظر الفئة العمرية "14-16"سنة. مجلة جامعة الحسين بن طلال للبحوث، 334-375.
فيصل عبدالله الرويس. (2020). العنف ضد الأطفال في المجتمع السعودي: دراسة اجتماعية من واقع إحصاءات الجمعية الوطنية لحقوق الإنسان. مجلة علوم الإنسان والمجتمع، 79-123.
كمال بو علاق. (2016). العنف الأسري وأثره على الأسرة والمجتمع في الجزائر. جامعة وهران- الجزائر، دراسة أعدت لنيل شهادة الدكتوراه.
ماجدة خليفة، و هبة محمد. (2019). واقع العنف الأسري ضد الأطفال في محافظة الدوادمي بالمملكة العربية السعودية من منظور إسلامي واجتماعي. جامعة دنقلا - مركز تأصيل المعرفة والعلوم، 143-169.
محمد الغامدي. (2016). ثر العنف الأسري على السلوك الانحرافي لدى طلبة المرحلة المتوسطة في المدارس الحكومية العامة بمحافظة الطائف السعودية. المجلة العربية للعلوم ونشر الأبحاث، 118-130.
محمد شنه. (2017). جرائم العنف الأسري وآليات مكافحتها في التشريع الجزائري. جامعة باتنه، دراسة أعدت لنيل شهادة الدكتوراه.
محمد قاسم. (2019). العنف الأسري ضد الأطفال أرقام مرعبة وعواقب وخيمة. موقع إضاءات.
محمد نايف الحربي، و أبو المجد ابراهيم الشوربجي. (2012). العنف الأسري وأثره على كل من الهناء الشخصي والعدوانية لدى الأبناء بالمدينة المنورة. رابطة التربويين العرب، 513-558.
مسعودي مو الخير، و نور الهدى قدوح. (2019). الضغوطات اليومية و علاقتها بالعنف الممارس على الطفل من قبل الأم - دراسة ميدانية لمجموعة من الحالات بولاية البليدة. الاكاديمية للدراسات الاجتماعية و الانسانية، 148-154.
هبة مؤيد محمد. (2018). العنف الأسري: أسبابه، علاجه: دراسة تطبيقية. الجمعية العراقية للعلوم التربوية والنفسية، 526-554.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 بينة مطر الطنيجي، د. وفاء برهومي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.