Evaluation of the functional efficiency of educational services and their geographical distribution in the city of Karabilah

Authors

  • Mahmood Okash Ahmad University of Anbar / College of Education Al-Qaim

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i143.3900

Keywords:

educational indicators, schools, educational services, planning, males, females

Abstract

Educational services are the most important basic pillars in building a society and its development, as it is a measure of civilizational, technological and cultural development, and from the analysis and knowledge of the reality of educational services in the city of Karbala, the study showed the presence of four educational stages represented in the primary stage, the middle stage and the middle stage, and the lack and absence of kindergarten stage from the city, The study also revealed that there are (28) primary schools with (12,735) students, and they contain 332 educational divisions, and the number of educational cadres reaches 365 educators. The schools of the stage amounted to (6) schools containing (66) divisions, and the educational cadres in them amounted to (78) educators, while the study showed that the secondary stage consisted of (2) schools and the number of students reached (877), with a total of (18) students. Division and (39) educationally, while the number of schools for the preparatory stage reached (5) schools and included (1759) male and female students, and there were (72) educationally and consisted of (68) educational divisions Which means that the total number of schools in the city of Karabilah has reached (41) schools, and the total number of students in the city for all academic levels amounted to (17,881) male and female students, and they constitute (31.7%) of the total population of the city. The study also revealed the actual need for school buildings. Necessary to relieve the pressure arising from the double-shift system, and the actual need in the future until the target year 2030, which amounts to (72) schools for various educational levels, including the kindergarten stage, which amounts to (18) schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- حمدان، جمال محمود صالح، جغرافية المدن، القاهرة، بلا تأريخ.

- حسين، عبد الرزاق عباس ، جغرافية المدن، مطبعة اسعد، بغداد، 1977.

- الكربولي، محمود عكاش احمد، مورفولوجية مدينة القائم، رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة الانبار، 2011، غير منشورة.

- الكربولي، محمود عكاش احمد، مورفولوجية مدينة القائم، مصدر سابق.

- السعدي، عباس فاضل ، جغرافية العراق، دار الجامعية للطباعة والترجمه، بغداد، 2009.

- متولي، فؤاد بسيوني ، التربية والمشكلة السكانية، دار المعرفة الجامعية، الاسكندرية، مصر، 1990.

- وزارة التخطيط ، هيئة التخطيط الاقليمي،اسس ومعايير التخطيط الحضري، بغداد، 1977.

- الموسوي، محمد عرب نعمة ، كفاءة خدمات التعليم الابتدائي في قضاء المدينة، مجلة البحوث الجغرافية، العدد 21.

- الهيتي، صالح فليح ، جغرافية التعليم الابتدائي، الطبعة الاولى، مطبعة دار السلام، بغداد، 1979.

- محمد، صباح محمود ، اسس ومشكلات التخطيط الحضري والاقليمي، مطبعة الفنون، بغداد، 1988.

- الجبوري، حاتم حمودي حسن ، تحليل واقع التوزيع للخدمات التعليمية في مدينة الكاظمية، رسالة ماجستير، غير منشورة، كلية التربية ابن رشد، جامعة بغداد، 2006.

- الربيعي، سعد عبيد جودت ، الخدمات الترفيهية والسياحية في مدينة بغداد، اطروحة دكتوراه، كلية الاداب، جامعة بغداد، 1991،.

Downloads

Published

2022-12-15

Issue

Section

Geography

How to Cite

Ahmad, M. O. (2022). Evaluation of the functional efficiency of educational services and their geographical distribution in the city of Karabilah. Al-Adab Journal, 1(143), 247-266. https://doi.org/10.31973/aj.v1i143.3900

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 415

You may also start an advanced similarity search for this article.