The effect of the Place mat strategy on the mathematical interconnection skills among middle school students

Authors

  • Maysam Maan Zaki Al-Shammari University of Baghdad / College of Education for Pure Sciences - Ibn Al-Haytham
  • Hassan Kamil Risen, Phd. University of Baghdad / College of Education for Pure Sciences - Ibn Al-Haytham

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v3i143.3945

Keywords:

mathematical interconnection skills, middle school students, place mat strategy

Abstract

The aim of the research is to find out the effect of the place mat strategy on mathematical interconnection skills among middle school students, and to achieve the research goal, the researchers chose the two divisions represented by (B, D) from (Al-Idrisi Intermediate School for Boys) affiliated to the Directorate of Education Baghdad/ Karkh II for the academic year (2019/2020) (B) represents the experimental group and included (30) students who studied according to the place mat strategy, and (D) represents the control group and included (30) students who studied in the usual way, and the two groups (experimental and control) were rewarded in variables in terms of (chronological age) Previous collection for (2018/2019), Riyadh knowledge test The previous one, intelligence test, mathematical correlation skills test) and both researchers built the research tool represented by mathematical correlation skills testing in mathematics and included (28) substantive paragraphs (multiple choice), and its validity, reliability and psychometric properties were verified and the results were analyzed using statistical means and after The end of the experiment period The research tool was applied to the two groups, and the treatment results resulted in the superiority of the experimental group students over the control group students in the mathematical correlation skills test.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Schroeder, T. (1993). mathematical connection: two cases from an evaluation of students mathematical problem solving. national council.

Tyler, L. E. (1971). Test and Measure ment. principles of personal.

ابو دكة, م. ص. (2017). اثر استراتيجية حصيرة المكان في تحصيل مادة الجغرافية وتنمية مهارات التفكير الاستدلالي لدى طلاب الصف الاول المتوسط. بغداد: رسالة ماجستير منشورة.

ابو سرية, م. (2016). اثر استخدام معمل الرياضيات في تنمية مهارات الترابط الرياضي والاتجاه نحو الرياضيات لدى طالبات الصف السابع الاساسي بغزة. غزة: رسالة ماجستير غير منشورة.

البدري, ر. ع. (2018). اثر برنامج تدريبي وفقا لمهارات الترابطات الرياضية في تحصيل مادة الرياضيات واستبقائها لدى طالبات الصف الاول المتوسط. بغداد: رسالة ماجستير غير منشورة.

الحسني, غ. خ. (2011). المناهج وطرائق تدريس الرياضيات. بغداد: دار الكتب والوثائق.

الدليمي, ع. ح. (2014). النظرية البنائية وتطبيقاتها التربوية (Vol. 1). عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع.

الطائي, ت. ع. (2016). بناء برنامج اثرائي على وفق الترابطات الرياضية واثره في تحصيل الطالبات المتميزات وثقافتهن الرياضية. بغداد: اطروحة دكتوراه غير منشورة.

العفون, ن. ح., & الفتلاوي, ف. ع. (2011). مناهج وطرائق تدريس العلوم (Vol. 1). بغداد: مكتبة كلية التربية الاساسية.

الكبيسي, ع. ح., & حسون, ا. ح. (2014). تدريس الرياضيات وفق استراتيجيات النظرية البنائية(المعرفية ومافوق المعرفي) (Vol. 1). عمان: دار الاعصار العلمي للنشر والتوزيع.

الكبيسي, ع. ح., & عبد الله, م. ص. (2015). القدرات العقلية والرياضيات (Vol. 1). عمان: مكتبة المجتمع العربي.

الكبيسي, ع. ح., & عبد الله, م. ص. (2015). القدرات العقلية والرياضيات (Vol. 1). عمان: مكتبة المجتمع العربي.

امبو سعيدي, ع., & الحوسنية, ه. (2016). استراتيجيات التعلبم النشط (Vol. 1). عمان: دار المسيرة.

بدوي, ر. م. (2003). استراتيجيات في تعليم وتقويم تعلم الرياضيات (Vol. 1). عمان: دار الفكر.

بدوي, ر. م. (2010). التعلم النشط (Vol. 1). عمان, الاردن: دار الفكر.

بدوي, ر. م. (2019). استراتيجيات في تعليم وتقويم تعلم الرياضيات (Vol. 2). عمان: دار الفكر.

داود, ع. ح., & عبد الرحمن, ا. ح. (1990). مناهج البحث التربوي. بغداد: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي.

زيتون, ح. ح. (2003). استراتيجيات التدريس رؤيه معاصرة لطرق التعليم والتعلم. القاهرة: عالم الكتب.

عامر, ر. ا. (2014). اثر استخدام نموذج تعلم بنائي في تنمية تحصيل طلبة الصف التاسع في منهاج التكنولوجيا واتجاهاتهم نحوه في المدارس الحكومية في محافظة نابلس. فلسطين: رسالة ماجستير غير منشورة.

عبد الرحمن, ا. ح., & زنكة, ع. ح. (2007). الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية. بغداد: مطابع شركة الوفاق.

عبيد, و. (2004). تعليم الرياضيات لجميع الاطفال في ضوء متطلبات المعايير وثقافة التفكير (Vol. 1). عمان: دار المسيرة.

عبيد, و., & عزو, ع. (2003). التفكير والمنهاج المدرسي (Vol. 1). مصر, القاهرة: مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع.

عطية, م. ع. (2008). الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال (Vol. 1). عمان, الاردن: دار صفاء للنشر.

عطية, م. ع. (2008). الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال (Vol. 1). عمان, الاردن: دار صفاء للنشر.

قندليجي, ع. ا. (1999). البحث العلمي واستخدام مصادر المعلومات (Vol. 2). عمان: دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع.

كاظم, ز. ر. (2018). اثر استراتيجية حصيرة المكان في تحصيل مادة العلوم والحس العلمي لدى تلميذات الصف الخامس الابتدائي. بغداد: رسالة ماجستير غير منشورة.

محسن علي عطية. (2008). الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال (المجلد ط 1). عمان: دار صفاء للنشر.

محمود, ص. ع. (2006). تفكير بلا حدود رؤى تربوية في تعليم التفكير وتعلمه. القاهرة: عالم الكتب للنشر.

مسلم, ا. ج. (2015). اثر استخدام انموذج دانيال في تنمية المفاهيم الرياضية والتواصل الرياضي لدى طالبات الصف السابع الاساسي بغزة. فلسطين: رسالة ماجستير غير منشورة.

Downloads

Published

2022-12-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

The effect of the Place mat strategy on the mathematical interconnection skills among middle school students. (2022). Al-Adab Journal, 3(143), 137-160. https://doi.org/10.31973/aj.v3i143.3945

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 654

You may also start an advanced similarity search for this article.