The effect of the Place mat strategy on the mathematical interconnection skills among middle school students
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v3i143.3945Keywords:
mathematical interconnection skills, middle school students, place mat strategyAbstract
The aim of the research is to find out the effect of the place mat strategy on mathematical interconnection skills among middle school students, and to achieve the research goal, the researchers chose the two divisions represented by (B, D) from (Al-Idrisi Intermediate School for Boys) affiliated to the Directorate of Education Baghdad/ Karkh II for the academic year (2019/2020) (B) represents the experimental group and included (30) students who studied according to the place mat strategy, and (D) represents the control group and included (30) students who studied in the usual way, and the two groups (experimental and control) were rewarded in variables in terms of (chronological age) Previous collection for (2018/2019), Riyadh knowledge test The previous one, intelligence test, mathematical correlation skills test) and both researchers built the research tool represented by mathematical correlation skills testing in mathematics and included (28) substantive paragraphs (multiple choice), and its validity, reliability and psychometric properties were verified and the results were analyzed using statistical means and after The end of the experiment period The research tool was applied to the two groups, and the treatment results resulted in the superiority of the experimental group students over the control group students in the mathematical correlation skills test.
Downloads
References
Schroeder, T. (1993). mathematical connection: two cases from an evaluation of students mathematical problem solving. national council.
Tyler, L. E. (1971). Test and Measure ment. principles of personal.
ابو دكة, م. ص. (2017). اثر استراتيجية حصيرة المكان في تحصيل مادة الجغرافية وتنمية مهارات التفكير الاستدلالي لدى طلاب الصف الاول المتوسط. بغداد: رسالة ماجستير منشورة.
ابو سرية, م. (2016). اثر استخدام معمل الرياضيات في تنمية مهارات الترابط الرياضي والاتجاه نحو الرياضيات لدى طالبات الصف السابع الاساسي بغزة. غزة: رسالة ماجستير غير منشورة.
البدري, ر. ع. (2018). اثر برنامج تدريبي وفقا لمهارات الترابطات الرياضية في تحصيل مادة الرياضيات واستبقائها لدى طالبات الصف الاول المتوسط. بغداد: رسالة ماجستير غير منشورة.
الحسني, غ. خ. (2011). المناهج وطرائق تدريس الرياضيات. بغداد: دار الكتب والوثائق.
الدليمي, ع. ح. (2014). النظرية البنائية وتطبيقاتها التربوية (Vol. 1). عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع.
الطائي, ت. ع. (2016). بناء برنامج اثرائي على وفق الترابطات الرياضية واثره في تحصيل الطالبات المتميزات وثقافتهن الرياضية. بغداد: اطروحة دكتوراه غير منشورة.
العفون, ن. ح., & الفتلاوي, ف. ع. (2011). مناهج وطرائق تدريس العلوم (Vol. 1). بغداد: مكتبة كلية التربية الاساسية.
الكبيسي, ع. ح., & حسون, ا. ح. (2014). تدريس الرياضيات وفق استراتيجيات النظرية البنائية(المعرفية ومافوق المعرفي) (Vol. 1). عمان: دار الاعصار العلمي للنشر والتوزيع.
الكبيسي, ع. ح., & عبد الله, م. ص. (2015). القدرات العقلية والرياضيات (Vol. 1). عمان: مكتبة المجتمع العربي.
الكبيسي, ع. ح., & عبد الله, م. ص. (2015). القدرات العقلية والرياضيات (Vol. 1). عمان: مكتبة المجتمع العربي.
امبو سعيدي, ع., & الحوسنية, ه. (2016). استراتيجيات التعلبم النشط (Vol. 1). عمان: دار المسيرة.
بدوي, ر. م. (2003). استراتيجيات في تعليم وتقويم تعلم الرياضيات (Vol. 1). عمان: دار الفكر.
بدوي, ر. م. (2010). التعلم النشط (Vol. 1). عمان, الاردن: دار الفكر.
بدوي, ر. م. (2019). استراتيجيات في تعليم وتقويم تعلم الرياضيات (Vol. 2). عمان: دار الفكر.
داود, ع. ح., & عبد الرحمن, ا. ح. (1990). مناهج البحث التربوي. بغداد: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي.
زيتون, ح. ح. (2003). استراتيجيات التدريس رؤيه معاصرة لطرق التعليم والتعلم. القاهرة: عالم الكتب.
عامر, ر. ا. (2014). اثر استخدام نموذج تعلم بنائي في تنمية تحصيل طلبة الصف التاسع في منهاج التكنولوجيا واتجاهاتهم نحوه في المدارس الحكومية في محافظة نابلس. فلسطين: رسالة ماجستير غير منشورة.
عبد الرحمن, ا. ح., & زنكة, ع. ح. (2007). الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية. بغداد: مطابع شركة الوفاق.
عبيد, و. (2004). تعليم الرياضيات لجميع الاطفال في ضوء متطلبات المعايير وثقافة التفكير (Vol. 1). عمان: دار المسيرة.
عبيد, و., & عزو, ع. (2003). التفكير والمنهاج المدرسي (Vol. 1). مصر, القاهرة: مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع.
عطية, م. ع. (2008). الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال (Vol. 1). عمان, الاردن: دار صفاء للنشر.
عطية, م. ع. (2008). الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال (Vol. 1). عمان, الاردن: دار صفاء للنشر.
قندليجي, ع. ا. (1999). البحث العلمي واستخدام مصادر المعلومات (Vol. 2). عمان: دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع.
كاظم, ز. ر. (2018). اثر استراتيجية حصيرة المكان في تحصيل مادة العلوم والحس العلمي لدى تلميذات الصف الخامس الابتدائي. بغداد: رسالة ماجستير غير منشورة.
محسن علي عطية. (2008). الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال (المجلد ط 1). عمان: دار صفاء للنشر.
محمود, ص. ع. (2006). تفكير بلا حدود رؤى تربوية في تعليم التفكير وتعلمه. القاهرة: عالم الكتب للنشر.
مسلم, ا. ج. (2015). اثر استخدام انموذج دانيال في تنمية المفاهيم الرياضية والتواصل الرياضي لدى طالبات الصف السابع الاساسي بغزة. فلسطين: رسالة ماجستير غير منشورة.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.