Rhetorical employment of the color in fictional film

Authors

  • Muneer Salah Abdulmahdi University of Baghdad / College of Fine arts Department of Film and Television

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v3i142.3832

Keywords:

cinema, art, color element, scenes

Abstract

The cinema has been in many developments levels since it begins, on both levels the technical and the artistic level, which helped to convert it from being a manufacturing process to art, among all these developments, the color was discovered and its first existing in to the cinema, which use to base on two colors white and black basically, the ability to add the color wasn’t exist in the first 3 decades of the cinema age, and according to the color importance to be inside the cinema world was an essential need, and that what motivate the ones who work in cinema starts their experiments to bring this element to the film.

After a while of the color existing in the cinema, quickly the ones who works in this field where aware about how its important and effective on the audience, end up being one of the very important elements in the cinema language, the color stopped being only just a color in the simple meaning of the word inside a frame, but has its own special philosophy which makes it very different than the other image element.

The color works on creating the mane and the specific feeling, reserving the dramatic and the rhetoric meaning, which the work creators want to deliver to the audience inside the cinematic image structure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- ايزنشتاين, سيرجي , مذكرات مخرج سينمائي , ترجمة: أنور المشري, وزارة الثقافة والاثار القومي, المؤسسة المصرية العامة, 1963 .

- نوويل سميث, جيوفري, موسوعة تاريخ السينما في العالم (السينما الصامته ), ج1 ,ترجمة: هاشم النحاس و مجاهد عبدالمنعم مجاهد, ط1 2010.

- حموده, يحيى, نظرية اللون ,دار التراث للنشر بيوت, 1981 .

- دافنشي, ليوناردو , نظرية التصوير , ترجمة: عادل السيوي, الهسئة المصرية العامة للكتاب, مكتبة الاسرة, 2005.

- راضي, ماهر, فن الضوء, منشورات وزارة الثقافة _مؤسسة العامة للسينما, سوريا, دمشق, 2005.

- شلبي ,كرم ، الأنتاج التلفزيوني وفنون الاخراج، دار ومكتبة الهلال. بيروت, 1990.

- صالح , امين, الكتابة بالضوء (في السينما اتجاهات,قضايا وافلام), صدارات الدورة الاولى من مسابقة ( افلام السعودية ), 2008.

- عبدالحميد, شاكر, الفنون البصرية وعبقرية الادراك, الهيئة المصرية العامة للكتاب, مكتبة الاسرة, 2008.

- عبو, فرج, علم عناصر الفن, ج1, دار دلفين للنشر ميلانو-ايطاليا, 1982.

- قلج, سعد عبدالرحمن, جماليات اللون في السينما ,الهيئة المصرية العامة للكتب, المكتبة العربية, 1975.

- مرقس, وسام, عناصر الفن, مكتبة الاصالة, 2009.

- ابو طالب, محمد سعيد، علم مناهج البحث، جامعة بغداد: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، مطابع دار الحكمة للطباعة والنشر، ج1، 1990.

English references:

- 1 Ray zone , Writer of light : the cinematography of Vittorio Storaro , ASC , AIC , 2001.

Films references:

- The Last Emperor, Director: Bernardo Bertolucci, Produced: Italy, 1987.

- Amélie, Director: Jean-Pierre Jounieh, Producer: France, 2001.

- The Living Trio, Director: Roy Anderson, Production: Sweden, 2000.

- The Revenant, Director: Alejandro Gonzalez Iñárritu, Production: United States, 2015.

- The Grand Budapest Hotel, Director: Wes Anderson, Production: America - Germany, 2014.

- A short film about killing, Director: Krishtof Kischlovsky, Production: Poland, 1988.

- Sin City, Director: Quentin Tarantino, Frank Miller, Robert Rodriguez, Production: United States, 2005.

- One from the Heart, Director: Francis Ford Coppola, Production: United States, 1981.

Downloads

Published

2022-09-15

How to Cite

Rhetorical employment of the color in fictional film. (2022). Al-Adab Journal, 3(142), 303-322. https://doi.org/10.31973/aj.v3i142.3832

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 240

You may also start an advanced similarity search for this article.