Analysis of the content of the human geography book for the sixth grade according to the economic dimension of sustainable development
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v3i141.3740Keywords:
Content analysis, textbook, human geography, sustainable developmentAbstract
The current research aims to analyze the human geography book for the sixth literary grade according to the economic dimension of sustainable development. The researcher used a questionnaire for the sub-indicators of the economic dimension of sustainable development, which was developed by the UNESCO International Organization for Education and in line with the Iraqi educational environment. The questionnaire consisted of (17) sub-indicators of the economic dimension of sustainable development. The researcher, the content of the book of human geography for the sixth literary grade according to the economic dimension of sustainable development in the light of the questionnaire that was prepared and included the analysis of the content of the book of geography at a rate of (164) pages.
Statistical analysis on the availability of the economic dimension in rank B A fact (127) recurring, with a percentage of (63.5%).
Downloads
References
الهاشمي، عبد الرحمن، محسن علي عطية، تحليل مضمون المناهج المدرسية، ط1، دار صفاء للنشر، عمان,2011.
سمارة، نواف احمد، عبد السلام موسى العديلي، مفاهيم ومصطلحات في العلوم التربوية، ط1، دار المسيرة، عمان,2008.
عباينه، ضرار، المعايير الحيوية المعاصرة لعلم الجغرافية، عالم الكتب الحديث، عمان, 2006.
مخلف، صبحي، هادي ربيع، طرائق تدريس الجغرافية، مكتبة المجتمع العربي، عمان,2009.
هاشم، عهود سامي، استراتيجيات تدريسية مقترحة لتدريس اللغة العربية على وفق ابعاد التنمية التربوية المستدامة، مجلة اشراقات تنموية، العدد (صفر),2016م.
علي، نداء، دراسة تحليلية تقويمية لأسئلة الامتحانات النهائية لشهادة التعليم الأساسي في مادة الرياضيات، رسالة ماجستير، كلية التربية، دمشق, 2007م.
وزارة التخطيط والتعاون الإنمائي، الجهاز المركزي للإحصاء وتكنولوجيا المعلومات، مديرية الحسابات القومية، العراق, 2005م.
ثويني، فلاح، دور القطاع الزراعي في تحقيق التنمية المستدامة في العراق، ندوة قسم الدراسات الاقتصادية، بيت الحكمة، مؤسسة علمية فكرية، العراق، بغداد, 2016م.
مجوعة البنك الدولي، التنمية الدولية تحت المجهر النهوض من واقه الهشاشة، مذكرة اقتصادية حول التنويع والنمو في العراق, 2020م
زمام، نور الدين، وصباح سليماني، تطور مفهوم التكنولوجيا واستخداماته في العملية التعليمية، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، العدد (11) ,2013م.
عبد الرحمن، أنور حسين، وعدنان حقي شهاب زنكنة، الأنماط، الأنماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الإنسانية والتطبيقية، شركة الوفاق للطباعة، بغداد,2007م.
الحمداني، موفق، مناهج البحث العلمي، الكتاب الأول، اساسيات البحث العلمي، ط1، جامعة عمان للدراسات العليا، عمان, 2006م.
داود، عزيز حنا، وأنور حسين عبد الرحمن، مناهج البحث التربوي، مطابع دار الحكمة للطباعة والنشر,1990م.
أبو زايده، حاتم، مناهج البحث العلمي، ط2, 2018م.
دياب، سهيل رزق، مناهج البحث العلمي، ط1، مركز التطوير التربوي، غزة، فلسطين, 2003م.
أبو علام، رجاء محمود، مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية، دار النشر للجامعات، القاهرة, 2011م.
المحمودي، محمد سرحان علي، مناهج البحث العلمي، ط3، الجمهورية اليمنية، صنعاء، دار الكتاب, 2019م.
النعيمي، محمد عبد العال، واخرون، طرق ومناهج البحث العلمي، ط1، مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع, 2015م.
عليان، ربحي مصطفى، البحث العلمي (اسسه، مناهجه واساليبه، اجراءاته)، ط1، بيت الأفكار الدولية، عمان, 1990م.
العسكري، عبود عبد الله، منهجية البحث العلمي في العلوم الإنسانية، ط1، دار النمير، دمشق، سوريا, 2002م.
العزاوي، رحيم يونس كرو، مقدمة في منهج البحث العلمي ط1، دار دجلة، عمان, 2008م.
الدليمي، عصام حسن، علي عبد الرحيم صالح، البحث العلمي اسسه ومناهجه، ط1، دار الرضوان للنشر والتوزيع، عمان, 2014م.
عبد الرضا، موفق عبد الزهرة، تحليل محتوى كتاب الكيمياء للصف الثالث المتوسط وفقا لأبعاد التنمية المستدامة، مجلة البحوث التربوية والنفسية، مجلد (14)، العدد (54) , 2017م.
حسين، حسن، تحليل محتوى مادة كتاب الاقتصاد للصف الخامس العلمي (التطبيقي) في ضوء مفاهيم التنمية المستدامة، مجلة الجامعة العراقية، العدد (39) , 2017م.
عبد الجليل، هويدي، العلاقة التفاعلية بين السياحة البيئية والتنمية المستدامة، مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية، جامعة الوادي، العدد(9) , 2014م.
المؤتمر العلمي الدولي، التنمية المستدامة والكفاءة الاستخدامية للموارد المتاحة، كلية العلوم والاقتصاد، جامعة فرحات عباس، فلسطين, 2008م.
لمين، فتيح محمد، احمدوش بيلال، التنمية المستدامة: الابعاد، الافاق والعلاقة بالطاقات المتجددة، الجزائر,2018م.
سليمان، عبد الرحمن سيد، مناهج البحث، كلية التربية، عين الشمس, 2014م.
المدخلي، محمد بن عمر، منهج تحليل المحتوى تطبيقات على مناهج البحث، كلية المعلمين، جدة، جامعة الملك عبد العزيز,2014م.
جابر، جابر عبد الحميد واحمد خيري كاظم، مناهج البحث في التربية وعلم النفس، دار النهضة العربية, 1986م.
بن طبة، محمد البشير، تحليل المحتوى في بحوث الاتصال (مقاربة في الإشكاليات والصعوبات)، مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية، جامعة الشهيد حمة لخضر، الوادي، العدد(13/14) ,2015م.
الزويني، ابتسام صاحب واخرون، المناهج وتحليل الكتب، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع عمان, 2013م.
المحمودي، محمد سرحان علي، مناهج البحث العلمي، ط3، الجمهورية اليمنية، صنعاء، دار الكتاب, 2019م.
الخواجة، علاء محمد، العولمة والتنمية المستدامة في مصطفى طلبة (محرر) الموسوعة العربية للمعرفة من اجل التنمية المستدامة، ج1، مقدمة عامة، بيروت الدار العربية للعلوم ودار الحامد للنشر والتوزيع، الأردن, 2006م.
النعيمي، رائد رمثان حسين، وحسن حيال محيسن الساعدي، التنمية التعليمية المستدامة، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان,2020م.
النعيمي، منتهى احمد محمد، دور المحميات الطبيعية في التنمية السياحية المستديمة مع التركيز على العراق، مجلة الإدارة والاقتصاد، العدد (54)، الجامعة المستنصرية, 2005م.
ساري، نصر الدين، عبيدات ياسين، السياق التاريخي لتطور مفهوم التنمية من النمو الى الاستدامة، يوم دراسي حول واقع التنمية المحلية والتنمية المستدامة في الجزائر مع الإشارة لحالة ولاية خنشلة, 2011م.
الحسين، شكراني، مدخل الى تقييم السياسات البيئية العالمية، مجلة بحوث اقتصادية عربية، الجمعية العربية للبحوث الاقتصادية بالتعاون مع مركز دراسات الوحدة العربية، العددان 63-649, 2013م.
هاندل، غونتر، اعلان مؤتمر الأمم المتحدة بشأن البيئة البشرية (اعلان ستوكهولم) , 1972، وإعلان ريو بشأن البيئة والتنمية 1992م.
الأمم المتحدة، الجمعية العامة، التنمية والتعاون الاقتصادي الدولي، البيئة، تقرير اللجنة العالمية بالبيئة والتنمية (النسخة العربية)، الدورة الثانية والاربعون, 4 اب 1987م.
العطر، عبد الرحمن عبد الله، واخرون، الاستدامة البيئية دور التقنيات الخضراء، ط1، دار جامعة الملك سعود, 2019م.
هاشم، عهود سامي، استراتيجيات تدريسية مقترحة لتدريس اللغة العربية على وفق ابعاد التنمية التربوية المستدامة، مجلة اشراقات تنموية، العدد (صفر),2016م.
السامرائي، مجيد ملوك، الجغرافية وافاقها العلمية، مطبعة ماجد، بغداد, 2011م.
الراشد، أسامة إسماعيل عثمان، التخطيط والتنمية، ط5 المنقحة، جامعة البصرة, 2018م.
سعيد، ابراهيم احمد، أسس الجغرافية البشرية والاقتصادية، مديرية الكتب والمطبوعات الجامعية، حلب، سوريا، ط1, 1997م.
الامام، مصطفى محمود واخرون، التقويم والقياس، دار الحكمة، بغداد, 1990م.
الحريري، رافده، طرق التدريس بين التقليد والتجديد، ط1، عمان,2010م.
سلامة، عادل أبو العز، تخطيط المناهج المعاصرة، ط1، عمان، دار الثقافة, 2008م.
خليل، محمد أبو الفتوح حامد، التقويم التربوي بين الواقع والمأمول، مكتبة الشقري للنشر والتوزيع، المدينة المنورة, 2011م.
ـــــــــــــــــــــــــ الجغرافية دراساتها التطبيقية المكانية واسس نمذجتها، ط1, 2020م.
دهان، محمد واخرون، دور التعليم في تحقيق التنمية المستدامة، بحث مقدم في الملتقى الدولي حول الجزائر وحتمية التوجه نحو الاقتصاد الأخضر لتحقيق التنمية المستدامة، جامعة عباس لغرور خنشلة، الجزائر ,2018م.
أبو النصر، مدحت، ياسمين مدحت محمد، التنمية المستدامة (مفهومها، ابعادها، مؤشراتها) المجموعة العربية للتدريب والنشر، ط1، القاهرة,2017م.
مرعي، توفيق احمد ومحمد محمود الحيلة، طرائق التدريس العامة، ط4، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن, 2009م.
الهاشمي، عبد الرحمن، ومحسن علي عطية، تحليل مضمون مناهج اللغة العربية رؤيا نظرية تطبيقية، دار صفا للنشر والتوزيع، عمان، الأردن, 2009م.
ناجي، احمد عبد الفتاح، التنمية المستدامة في المجتمع النامي في ضوء المتغيرات العالمية والمحلية والحديثة، المكتب الجامعي للحديث والنشر، الإسكندرية، مصر, 2013م.
اليونسكو، التربية من اجل التنمية المستدامة، كتاب مرجعي، منظمة الأمم المتحدة للتربية والعلم والثقافة ,2012م.
O.P. A Framework for Indicators for the Economic and Social Dimensions of Sustainable Agriculture. 2001.
Eble Robeit 1972: Essentials of Educational and Measurement 2 ed Englwood Gliffs N.Y.printice Hall.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.