Children's poetry at Haitham Yahya Al-Khawaja
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i143.3680Keywords:
poetry of children, importance of the poetry of children, Al-Khawaja, onomatopoeia, artistic imageryAbstract
This study tackles the efforts of the writer/ Haitham Yahya Al-Khawaja. It proves his ability to provide a serious content for the children. It seems that he is clearly interested in the children's literature; particularly, the poetry of children, such literary genre. It sheds light on its different dimensions through which he was able to choose the non-artificial simple words. His method suited the children and their dispositions. The poetry of Khawaja does not simulate the affection and sentiment only, but it is also considered as a simulation of the child because of the indirect wisdom and sermons it contains. Additionally, it always approaches the world of childhood which is full of happiness and joy. Through his four divans which target the children he was able to employ a set of values and good morals which provide them with experiences and ideas which boost the spirit of loyalty and responsibility and upgrade their selves. This study uncovers the most significant stylistic phenomena in his poetry which he used as a way of expression for the sake of the recipient child. This is clear through his interest in conveying concepts considered by the child as familiar.
The elements of the artistic imagery represented in employing the senses (such as vision, hearing, color, taste, and motion) formed a main factor and one of the prevailing characteristics in his poetry. It is because he sought to grow the imagination of the child in it. He always seeks to enrich his imagination and widen his knowledge, develop his perceptions, and deepen his awareness.
Al-Khawaja managed to write for the child and reach the highest level of poetry regarding creativity in the poem, rhythm, language, and the target he seeks in his poetry.
Downloads
References
ابن الاثير، ضياء، المثل السائر في أدب الكاتب والشاعر،(د.ت)، تحقيق: أحمد الحوفي-بدوي طبانة، نهضة مصر للطباعة والنشر والتوزيع، ج2.
أنيس، إبراهيم، الأصوات اللغوية، (د.ت)، مكتبة نهضة مصر.
بريغيش، محمد، أدب الأطفال أهدافه وسماته،(1996) مؤسسة الرسالة، بيروت، ط2.
الجندي، أنور، كامل الكيلاني في مرآة التاريخ،(د.ت)، مطبعة الكيلاني الصغير، القاهرة.
جكلي، زينب، أدب الأطفال في العصر الحديث، (2009)، دار الضياء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
جلولي، العيد، توظيف الحواس في تشكيل الصوة في الشعر الموجه للأطفال( الشعر الجزائري للأطفال عينه)،(2008)، مجلة الموقف الأدبي، اتحاد الكتاب العرب، دمشق، العدد441.
الحديدي، علي، في أدب الأطفال، (1988)، مكتبة الأنجلو المصرية، ط4.
الحوامدة، محمد، أدب الطفولة، (2014)، دار الفكر ناشرون وموزوعون، عمان، الأردن.
حلاوة، محمد، مدخل إلى أدب الأطفال، (2003)، المكتبة المصرية للطباعة والنشر والتوزيع، الإسكندرية.
حميدان، أحمد، الإبداع المسرحي والأدبي للدكتور هيثم يحيى الخواجة( مجموعة من الدراسات النقدية)، (2020) دار الكتب والدراسات العربية.
الخواجة، هيثم، ديوان سنابل الضياء،(2006)، دبي، إ.ع. م.
الخواجة، هيثم، ديوان ترنيمة الغلال( شعر الأطفال)، (2019)، دار الكتب والدراسات العربية، الأسكندرية.
الخواجة، هيثم، ديوان أطفال الشمس( قصائد للأطفال)، (2021)، جائزة خليفة التربوية، إ. ع. م.
الخواجة، هيثم، ديوان درب القمة( قصائد للأطفال)، (1992)، دار ملهم للطباعة والنشر، ط1.
الخواجة، هيثم، حكاية وطن(نصوص من المسرح المدرسي)، (2019)، دار الكتب والدراسات العربية، الأسكندرية.
زراقط، عبدالمجيد، أدب الأطفال في الأدب العربي (النشأة والتأسيس والتأصيل)،(2019)، دار تينوي للدراسات والنشر، سوريا، دمشق، ط1.
أبو السعد، الطفل وعالمه الأدبي، (1994)، دار المعارف، القاهرة، ط1.
شحاته، حسن، أدب الطفل العربي، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة، ط2.
الشيخ، محمد، أدب الأطفال وبناء الشخصية (منظور تربوي إسلامي)، (1994)، دار القلم، دبي، ط1.
طعيمة، رشدي، أدب الأطفال في المرحلة الابتدائية(النظرية والتطبيق)، (1998)، دار الفكر العربي، مصر، القاهرة، ط1.
عبدالكافي، إسماعيل، أدب الأطفال المنظوم ( شعر الأطفال: اتجاهاته ونقده)، (2008)، مركز الإسكندرية للكتاب.
الفيصل، سمر، الخيال والتخييل في أدب الطفل، مجلة الطفولة العربية، الجمعية الكويتية لتقدم الطفولة العربية، العدد2.
القط، عبدالقادر، الاتجاه الوجداني في الشعر العربي المعاصر، (1988)، مكتبة الشباب.
قرانيا، محمد، قصائد الأطفال في سورية (دراسة تطبيقية)، (2003)، منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق.
قناوي، هدى، أدب الطفل وحاجاته( خصائصه ووظائفه في العملية التعليمية)، (2003)، مكتبة الفلاح، ط1.
الكبيسي، عمران، لغة الشعر العراقي المعاصر،(1982)، وكالة المطبوعات، الكويت، ط1.
الكعبي، فاضل، كيف نقرأ أدب الأطفال(دراسة ونصوص شعرية وقصصية ومسرحية)، (2012) الوراق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، ط1.
كيوان، عبدالعاطي، القيم الإنسانية في أدب الأطفال، (2003)، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة، ط1.
كنعان، أحمد، الطفولة في الشعر العربي والعالمي( مع نماذج شعرية لأطفال شعراء)، (1995)، دار الفكر، دمشق، ط1.
كنعان، أحمد، أدب الأطفال والقيم التربوية، (1995)، دار الفكر، دمشق، ط1.
اللبدي، نزار، أدب الطفولة واقع وتطلعات( دراسة نظرية تطبيقية)، (2001)، دار الكتاب الجامعي، العين، ط1.
أبو معال، عبدالفتاح، دراسات في أناشيد الأطفال وأغانيهم، (1986)، دار البشير، عمان، الأردن، ط1.
أبو معال، عبدالفتاح، أدب الأطفال(دراسة وتطبيق)، (1988)، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، ط2.
ابن منظور، محمد بن مكرم بن علي أبو الفضل جمال الدين الانصاري ، لسان العرب، (د.ت)، ج5.
مكداشي، غازي، موسيقا الأطفال، (1990)، سلسلة ثقافتنا القومية، المجلس القومي، الرباط .
مجموعة مؤلفين، الكتابة للأطفال عند هيثم الخواجة، (د.ت).
نجيب، أحمد، أدب الأطفال (علم وفن)، (1991)، دار الفكر العربي، القاهرة، مصر.
الهيتي، هادي، أدب الأطفال فلسفته، فنونه، وسائطه، (د.ت)، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة.
أبو هيف، عبدالله، التنمية الثقافية للطفل العربي، (2001)، منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.