Children's poetry at Haitham Yahya Al-Khawaja

Authors

  • Suad Abdullah Rashid Al-Hmoudi University of Sharjah - College of Arts, Humanities and Social Sciences
  • Mohamed Ahmad Al-Qudah, Phd. University of Sharjah - College of Arts, Humanities and Social Sciences
  • Mahmoud Mohamed Darabsah, Phd. Arabic language department – faculty of arts – Yarmouk University – Jordan

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i143.3680

Keywords:

poetry of children, importance of the poetry of children, Al-Khawaja, onomatopoeia, artistic imagery

Abstract

This study tackles the efforts of the writer/ Haitham Yahya Al-Khawaja. It proves his ability to provide a serious content for the children. It seems that he is clearly interested in the children's literature; particularly, the poetry of children, such literary genre. It sheds light on its different dimensions through which he was able to choose the non-artificial simple words. His method suited the children and their dispositions. The poetry of Khawaja does not simulate the affection and sentiment only, but it is also considered as a simulation of the child because of the indirect wisdom and sermons it contains. Additionally, it always approaches the world of childhood which is full of happiness and joy. Through his four divans which target the children he was able to employ a set of values and good morals which provide them with experiences and ideas which boost the spirit of loyalty and responsibility and upgrade their selves. This study uncovers the most significant stylistic phenomena in his poetry which he used as a way of expression for the sake of the recipient child. This is clear through his interest in conveying concepts considered by the child as familiar.

The elements of the artistic imagery represented in employing the senses (such as vision, hearing, color, taste, and motion) formed a main factor and one of the prevailing characteristics in his poetry. It is because he sought to grow the imagination of the child in it. He always seeks to enrich his imagination and widen his knowledge, develop his perceptions, and deepen his awareness.

Al-Khawaja managed to write for the child and reach the highest level of poetry regarding creativity in the poem, rhythm, language, and the target he seeks in his poetry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ابن الاثير، ضياء، المثل السائر في أدب الكاتب والشاعر،(د.ت)، تحقيق: أحمد الحوفي-بدوي طبانة، نهضة مصر للطباعة والنشر والتوزيع، ج2.

أنيس، إبراهيم، الأصوات اللغوية، (د.ت)، مكتبة نهضة مصر.

بريغيش، محمد، أدب الأطفال أهدافه وسماته،(1996) مؤسسة الرسالة، بيروت، ط2.

الجندي، أنور، كامل الكيلاني في مرآة التاريخ،(د.ت)، مطبعة الكيلاني الصغير، القاهرة.

جكلي، زينب، أدب الأطفال في العصر الحديث، (2009)، دار الضياء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

جلولي، العيد، توظيف الحواس في تشكيل الصوة في الشعر الموجه للأطفال( الشعر الجزائري للأطفال عينه)،(2008)، مجلة الموقف الأدبي، اتحاد الكتاب العرب، دمشق، العدد441.

الحديدي، علي، في أدب الأطفال، (1988)، مكتبة الأنجلو المصرية، ط4.

الحوامدة، محمد، أدب الطفولة، (2014)، دار الفكر ناشرون وموزوعون، عمان، الأردن.

حلاوة، محمد، مدخل إلى أدب الأطفال، (2003)، المكتبة المصرية للطباعة والنشر والتوزيع، الإسكندرية.

حميدان، أحمد، الإبداع المسرحي والأدبي للدكتور هيثم يحيى الخواجة( مجموعة من الدراسات النقدية)، (2020) دار الكتب والدراسات العربية.

الخواجة، هيثم، ديوان سنابل الضياء،(2006)، دبي، إ.ع. م.

الخواجة، هيثم، ديوان ترنيمة الغلال( شعر الأطفال)، (2019)، دار الكتب والدراسات العربية، الأسكندرية.

الخواجة، هيثم، ديوان أطفال الشمس( قصائد للأطفال)، (2021)، جائزة خليفة التربوية، إ. ع. م.

الخواجة، هيثم، ديوان درب القمة( قصائد للأطفال)، (1992)، دار ملهم للطباعة والنشر، ط1.

الخواجة، هيثم، حكاية وطن(نصوص من المسرح المدرسي)، (2019)، دار الكتب والدراسات العربية، الأسكندرية.

زراقط، عبدالمجيد، أدب الأطفال في الأدب العربي (النشأة والتأسيس والتأصيل)،(2019)، دار تينوي للدراسات والنشر، سوريا، دمشق، ط1.

أبو السعد، الطفل وعالمه الأدبي، (1994)، دار المعارف، القاهرة، ط1.

شحاته، حسن، أدب الطفل العربي، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة، ط2.

الشيخ، محمد، أدب الأطفال وبناء الشخصية (منظور تربوي إسلامي)، (1994)، دار القلم، دبي، ط1.

طعيمة، رشدي، أدب الأطفال في المرحلة الابتدائية(النظرية والتطبيق)، (1998)، دار الفكر العربي، مصر، القاهرة، ط1.

عبدالكافي، إسماعيل، أدب الأطفال المنظوم ( شعر الأطفال: اتجاهاته ونقده)، (2008)، مركز الإسكندرية للكتاب.

الفيصل، سمر، الخيال والتخييل في أدب الطفل، مجلة الطفولة العربية، الجمعية الكويتية لتقدم الطفولة العربية، العدد2.

القط، عبدالقادر، الاتجاه الوجداني في الشعر العربي المعاصر، (1988)، مكتبة الشباب.

قرانيا، محمد، قصائد الأطفال في سورية (دراسة تطبيقية)، (2003)، منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق.

قناوي، هدى، أدب الطفل وحاجاته( خصائصه ووظائفه في العملية التعليمية)، (2003)، مكتبة الفلاح، ط1.

الكبيسي، عمران، لغة الشعر العراقي المعاصر،(1982)، وكالة المطبوعات، الكويت، ط1.

الكعبي، فاضل، كيف نقرأ أدب الأطفال(دراسة ونصوص شعرية وقصصية ومسرحية)، (2012) الوراق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، ط1.

كيوان، عبدالعاطي، القيم الإنسانية في أدب الأطفال، (2003)، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة، ط1.

كنعان، أحمد، الطفولة في الشعر العربي والعالمي( مع نماذج شعرية لأطفال شعراء)، (1995)، دار الفكر، دمشق، ط1.

كنعان، أحمد، أدب الأطفال والقيم التربوية، (1995)، دار الفكر، دمشق، ط1.

اللبدي، نزار، أدب الطفولة واقع وتطلعات( دراسة نظرية تطبيقية)، (2001)، دار الكتاب الجامعي، العين، ط1.

أبو معال، عبدالفتاح، دراسات في أناشيد الأطفال وأغانيهم، (1986)، دار البشير، عمان، الأردن، ط1.

أبو معال، عبدالفتاح، أدب الأطفال(دراسة وتطبيق)، (1988)، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، ط2.

ابن منظور، محمد بن مكرم بن علي أبو الفضل جمال الدين الانصاري ، لسان العرب، (د.ت)، ج5.

مكداشي، غازي، موسيقا الأطفال، (1990)، سلسلة ثقافتنا القومية، المجلس القومي، الرباط .

مجموعة مؤلفين، الكتابة للأطفال عند هيثم الخواجة، (د.ت).

نجيب، أحمد، أدب الأطفال (علم وفن)، (1991)، دار الفكر العربي، القاهرة، مصر.

الهيتي، هادي، أدب الأطفال فلسفته، فنونه، وسائطه، (د.ت)، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة.

أبو هيف، عبدالله، التنمية الثقافية للطفل العربي، (2001)، منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق.

Downloads

Published

2022-12-15

Issue

Section

Linguistics and Arabic literature

How to Cite

Al-Hmoudi, S. A. R., Al-Qudah, M. A., & Darabsah, M. M. (2022). Children’s poetry at Haitham Yahya Al-Khawaja. Al-Adab Journal, 1(143), 49-68. https://doi.org/10.31973/aj.v1i143.3680

Publication Dates

Similar Articles

11-20 of 1743

You may also start an advanced similarity search for this article.