Planning of Urban Land Use of the Schools by Using GIS in Al-Jadeedat District

An Najaf City An Empirical Study

Authors

  • Insaf Jafaar Al-Yasiri University of Kufa

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i142.1399

Keywords:

urban planning, schools, education, Al-Jadeedat district

Abstract

Urban planning has an important role in determining the patterns of spatial relations of activities in general and the pattern of spatial concentration of schools in Al-Jadeedat district in particular. It also identifies the reasons for the spatial distribution of schools. Accordingly, the main research question is about the degree of spatial balance of urban land uses for the education sector in Al-Jadeedat district and the relationship of balance to population density. The research aims to show the characteristics of spatial distribution as well as the employment of modern technology represented by GIS in analyzing the efficiency of educational services and their role in making proper planning decisions. The research sheds light on measuring functional efficiency, which showed that the study area suffers from a clear defect in spatial efficiency. Educational services were characterized by their centralization and away from randomness in a way that contradicts the gradient in population densities in the four areas of the study area. There is a severe shortage in the number of kindergartens; there are three only in the city. While primary schools covered approximately (82.04%) of the area, secondary schools covered approximately (96.44 %) of the needs in Al-Jadeedat district. The analysis of the distribution of primary and secondary schools showed a convergent pattern that is close to randomness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

بلال بردان علي الحياني، ضياء خميس علي الدليمي، تحليل كفاءة التوزيع المكاني للخدمات التعليمية والصحية في مدينة عنه باستخدام نظم المعلومات الجغرافية، مجلة منشورات علوم جغرافية، المجلد 5، العدد 14، 2016.

جمعة داود، التحليل الاحصائي المكاني في برنامج (Arc gis 9.3)، جامعة ام القرى، مكة المكرمة، 2009.

جمعة علي داي باخي، جغرافية التعليم الابتدائي في محافظة السليمانية واربيل ودهوك، أطروحة دكتوراه، كلية التربية، الجامعة المستنصرية، 2006.

جمعة محمود داود، أسس التحليل المكاني في اطار نظم المعلومات الجغرافية Gis، مكة المكرمة: اسم غير معروف، المجلد الأول، 2012.

حمادي عباس حمادي، محمد فشلان هلول، تقييم كفاءة طرق النقل البرية المعبدة في محافظة القادسية باستخدام برنامج Gis والأساليب الإحصائية، جامعة القادسية، كلية الآداب، قسم الجغرافية، 2018.

رياض عبد الله احمد، كفاءة الخدمات التعليمية لمدينة الشرقاط لعام 2013، باستخدام نظم المعلومات الجغرافية، مجلة مداد الآداب، العدد الثالث عشر.

سعدون رشيد عبد اللطيف، عادل رشيد الشمري، تخطيط التعليم الابتدائي في الع ا رق للفترة. )1970(1980-، وزارة التربية، بغداد، 1972 .

صفوح خير، الجغرافية موضوعها مناهجها اهدافها، دار الفكر، دمشق، ٢٠٠٠.

طلال ناظم الزهيري، عصمت عبد الزهرة نعمان، التوزيع المكاني لمباني المكتبات العامة العراقية: دراسة تقييمية وفقا لمعطيات نظم المعلومات الجغرافية، المجلة العراقية لتكنولوجيا المعلومات، المجلد 7، العدد3، 2017.

عثمان محمد غنيم، معايير التخطيط فلسفتها أنواعها ومنهجيتها اعدادها وتطبيقها في مجال التخطيط العمراني، دار صفاء للنشر، عمان، الأردن، سنة 2010.

علي عبد العباس، التحليل المكاني الاحصائي باستخدام (Arc gis 9.3)، جامعة الموصل، كلية التربية، قسم الجغرافية،2011.

ناهض هاتف محمد السعدي، كفاءة التحليل المكاني والاحصائي لنظم المعلومات الجغرافية في دراسة جغرافية الصناعة (العراق انموذجا)، جامعة بغداد، كلية الآداب، قسم الجغرافية، بحث منشور في المؤتمر الجغرافي الأول (2010، 12، 1-2).

نعمان شحاته، الأساليب الكمية في الجغرافيا باستخدام الحاسوب، دار صفاء للطباعة والنشر والتوزيع، الأردن، عمان، 2002.

Downloads

Published

2022-09-15

Issue

Section

Geography

How to Cite

Planning of Urban Land Use of the Schools by Using GIS in Al-Jadeedat District: An Najaf City An Empirical Study. (2022). Al-Adab Journal, 1(142), 285-304. https://doi.org/10.31973/aj.v1i142.1399

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 1662

You may also start an advanced similarity search for this article.