Sharjah’s efforts in promoting the tourism sector
DOI:
https://doi.org/10.31973/xbst4j72Keywords:
tourism, Sharjah, tourists, promotionAbstract
The study addressed the issue of tourism promotion and its impact on supporting the tourism sector, through an applied study on the Emirate of Sharjah and showing the extent of the efforts made by the Sharjah government to develop and develop the tourism sector. The problem of the study addressed how there is an active and effective tourism movement in the region that leads to supporting the emirate’s public income and marketing it on platforms.
Tourism and an attempt to make Sharjah an attractive tourist area, along with how to achieve administrative activities and operations that attract tourists in the desired manner.
It also addressed the importance of the scientific study in terms of considering the study a reference for researchers and support for scientific libraries, as well as the practical importance in explaining the role of tourism promotion in supporting the tourism sector in the Emirates and Sharjah.
The objectives of the study were also to know the reality of tourism in the country, fill the deficiencies and deficiencies in the tourism process, and introduce effective means of promotion.
The study also concluded with some results, including the weakness of tourism activity during the summer period in the country due to the climate that is not suitable for tourism. The most important recommendations were to carry out studies anticipating the future of the tourism sector by conducting strategic planning that ensures the flow of tourists throughout the year.
Downloads
References
أولا: المراجع العربية
أبو فارة، يوسف، وأبو زنيد، سمير. (2010). النشاط الترويجي في البيئة الفندقية: (ص116)، مقال محكم، مجلة اقتصاديات شمال إفريقيا، (3).
أبو قحف، عبد السلام. (2006). محاضرات في هندسة الإعلان والإعلان الإلكتروني: (ص36)، الدار الجامعية، مصر، الإسكندرية.
أبو نبعة، عبد العزيز. (2005). دراسات في تسويق الخدمات المتخصصة منهج تطبيقي: (ص276)، الطبعة الأولى، الوراق للنشر والتوزيع، عمان.
البارودي، أشرف فوزي. (2016). أطلس السياحة الجيولوجية في دولة الإمارات العربية المتحدة: دولة الإمارات العربية المتحدة، (ص ص500-515.). القطب للنشر والتوزيع.
بودي، عبد القادر. (2006). أهمية التسويق السياحي في تنمية القطاع السياحي بالجزائر: السياحة بالجنوب الغربي] أطروحة مقدمة لنيل شهادة دكتوراه دولة في علوم التسيير، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير، جامعة الجزائر [، الجزائر.
بولية وديموغ، هندرك وجان. (2021). الدليل العمراني لدولة الإمارات العربية المتحدة: (ص ص1936-1940)، دار الثقافة والسياحة، أبو ظبي.
جعفر، اقبال جاسم. (2018). السياحة الالكترونية وأثرها في تطور صناعة السفر والسياحة: تجربة دولة الامارات العربية المتحدة، دراسة مقارنة، جامعة البصرة، (ص ص 156-180). مركز دراسات البصرة والخليج العربي،46 (3)،
الحافري، بشاير علي (2021). تطور الأوضاع العامة في المنطقة الوسطى بإمارة الشارقة:] رسالة ماجستير، جامعة الشارقة [، الشارقة.
حفصي، هدى. (2006). بحوث العلاقات العامة في المؤسسة السياحية: دراسة حالة الديوان الوطني للسياحة، [مذكرة مقدمة ضمن متطلبات نيل شهادة الماجستير في العلوم التجارية، فرع تسويق، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير، جامعة الجزائر]، الجزائر
ريان، زير. (2018). مساهمة التسويق السياحي في تطوير السياحة في الوطن العربي. دراسة مقارنة الجزائر. تونس. الإمارات. [أطروحة مقدمة لنيل شهادة دكتوراه الطور الثالث (lmd) في العلوم التجارية تخصص تسويق سياحي، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية، جامعة محمد خيضر]، الجزائر.
الزغبي، علي فلاح. (2009). إدارة الترويج والاتصالات التسويقية: (ص288)، الطبعة الأولى، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان.
سليمان، محمد. (2005). مراحل تطور صناعة الضيافة عبر العصور التاريخية: (ص.113).المعهد العالي للسياحة والفنادق، مصر.
الشرمان، زيادة محمد، وعبد الغفور، عبد الله عبد السلام. (2009). مبادئ التسويق: (ص186)، الطبعة الأولى، دار الصفاء للنشر والتوزيع، عمان.
الشعراوي، عايد فضل. (2006). الإعلان والعلاقات العامة: (ص22)، الطبعة الأولى، الدار الجامعية للطباعة والنشر، مصر.
الشمري، علاء مكي. (2019). دور الاعلام السياحي في الترويج لامارة الشارقة: (ص ص 312-350.)، مجلة جامعة الشارقة للعلوم الانسانية والاجتماعية، 16(2)، الشارقة.
شومان، إيناس رأفت مأمون. (2011). استراتيجيات التسويق وفن الإعلان: (ص ص150-151)، الطبعة الأولى، دار الكتاب الجامعي، العين.
شويكات، محمد. (2004). تسويق الخدمات السياحية وأثرها على التنمية المحلية في ظل الإصلاحات الاقتصادية: [مذكرة ضمن متطلبات نيل شهادة الماجستير في العلوم الاقتصادية، فرع اقتصاد كمي، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير، جامعة الجزائر]، الجزائر.
الطائي، حميد، والعسكري، أحمد شاكر، (2009). الطبعة العربية، الاتصالات التسويقية المتكاملة: (ص43)، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان.
عبد الحميد، صلاح. (2014). الإمارات العربية بين التاريخ والجغرافيا: (ص ص125-130). أطلس للنشر والتوزيع، دمشق.
عبد السميع، صبري. (2006). التسويق السياحي والفندقي أسس علمية وتجارب عربية: (ص243)، منشورات المنظمة العربية للتنمية الإدارية، القاهرة.
العبدلي، سمير عبد الرزاق. (2011). وسائل الترويج التجاري: (ص19)، الطبعة الأولى، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان.
عبيدات، محمد. (2000). التسويق السياحي مدخل سلوكي: (ص130-131)، الطبعة الأولى، دار وائل للطباعة والنشر، عمان.
العلاق، بشير عباس. (1998). الترويج والإعلان: (ص154)، عمان، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع.
كرمية، إبراهيم. (2005). العلاقات العامة في المؤسسة السياحية الجزائرية: دراسة حالة لوزارة السياحة، [مذكرة مقدمة ضمن متطلبات نيل شهادة الماجستير في علوم الإعلام والاتصال، تخصص مؤسسات اقتصاديات وتكنولوجيات الاتصال، كلية العلوم السياسية والإعلام، جامعة الجزائر]، الجزائر.
محمد، فلاق، وأحمد، يوسف. (2016). الصناعة السياحية: الإمارات العربية المتحدة أرقام وإحصائيات، (ص ص234=235)، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، جامعة محمد الصديق بن يحي.
مساعد، زكي خليل. (2003). تسويق الخدمات وتطبيقاته: (ص ص285-286)، الطبعة الأولى، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان.
المغنى، عبد الله سليمان. (2020). تاريخ مدينة خورفكان في النصف الثاني من القرن العشرين: (ص390)، الطبعة الأولى، معهد الشارقة للتراث، الشارقة.
مكاوي، مصطفى احمد السيد. (2014). الاستثمار السياحي في مصر والدول العربية الأهمية والتحديات ورؤية التطوير: (ص ص37-38)، دراسات إستراتيجية، مركز الإمارات للدراسات والبحوث الإستراتيجية.
مؤمن، محمد عمر. (2019). تخطيط السياحة في الإمارات: (ص ص34-37)، دار الكتاب الحديث، القاهرة.
النقبي، أحمد سيف راشد، وأبو العنين، عماد الدين. (1971-2021م). تاريخ السياحة في دولة الإمارات العربية المتحدة ودورها في تحقيق التنمية المستدامة: (ص395)، (أبو ظبي، دبي، الشارقة، نموذجاً)، مركز البحوث والدراسات التاريخية، الامارات العربية المتحدة.
وهيبة، براهيمي. (2003). إشكالية ترقية المنتوج السياحي في الجزائر: [مذكرة مقدمة ضمن متطلبات نيل شهادة الماجستير في علوم التسيير، تخصص نقود مالية، كلية العلوم الإقتصادية وعلوم التسيير، جامعة الجزائر]، الجزائر.
ثانيا: المراجع الأجنبية
Philip Koptler et Kevin Keller, (2009): Marketing Mangement, 13eme edition:(637) puplie par pearsoneductioninc/ prentice hall, France.
Jean-Marc Decaudin (1999). La communication Marketing: (57) 2e edition Ed. Economica, Paris.
ثالثا: المواقع الالكترونية
https://digitsmark.com/ar/blogs/what-is-promotion.
http://dspace.univ-tebessa.dz:8080/xmlui/bitstream/handle.
https://library.shjpolice.gov.ae/libero/docClientStream.cls.
https://www.moiat.gov.ae/ar/media-center/news/2022/09/27/unido.
https://www.moec.gov.ae/investing-in-tourism.
https://dlp.dubai.gov.ae/Legislation.
https://www.sharjahmuseums.ae/ar-AE/Museums/Sharjah-Museum-of-Islamic.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 عبدالله مطر علي بن غرير الكتبي، د محمد ابوشوق
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.