The eloquence of addressing in the novels of Naguib Mahfouz
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v2i145.4200Keywords:
rhetoric, addressing, novels by Naguib MahfouzAbstract
If the writer is concerned with all the details of his literary work in order to ensure his literary status, his attention to the title occupies his mind as it is the first thing the reader receives from the text. On the functional purpose of its establishment, rather, it also leads to its significance for the functional purpose of its establishment, for this reason the painters undertake the design of the architectural facades because they represent a painting that tops the architectural edifice, and is linked to it. The novelists who chose the titles of their works well, the choice does not come spontaneously, but depends primarily on his novelistic and rhetorical vision in order to highlight the content of the text, and then deliberately arouse the curiosity of the recipient and his desire to reveal his secrets and secrets through his reliance on displacement, paradox and contradiction
Downloads
References
نخبة من النقاد والأكاديميين. (2015). فضاء الكون السردي (جماليات التشكيل القصصي والروائي) (المجلد 1). (اعداد وتقديم ومشاركة: صابر عبيد، المحرر) دار غيداء.
ابن منظور. (2007). لسان العرب (المجلد 1). القاهرة، مصر: دار المعارف.
جميل حمداوي. (2020). سيميوطيقا العنوان (المجلد 2). تطوان، المملكة المغربية: دار الريف للطبع والنشر الالكتروني.
د. ثائر زين الدين. (2011). في دروب السرد (دراسات تطبيقية في القصة والرواية) (المجلد 1). السويداء، سوريا: دار ليندا للطباعة والنشر والتوزيع.
د. فاروق عبد المعطي. (1994). نجيب محفوظ بين الرواية والأدب الروائي (المجلد 1). بيروت، لبنان: دار الكتل العلمية.
د. فائق مصطفى. (2015). سحر السرد (دراسات في القصة والرواية العربية) (المجلد 1). دمشق، سوريا: تموز للطباعة والنشر والتوزيع.
د. محمد فكري الجزار. (2011). البلاغة والسرد (المجلد 1). القاهرة، مصر: الهيئة العامة لقصور الثقافة.
د. محمد مشبال. (2019). الرواية والبلاغة (نحو مقاربة بلاغية موسعة للرواية العربية) (المجلد 1). الدوحة، قطر: دار كتارا للنشر.
عفاف عبد المعطي. (2007). السرد بين الرواية المصرية والامريكية (دراسة في واقعية القاع) (المجلد 1). رؤية للنشر والتوزيع.
غالي شكري. (1994). المنتمي (دراسة في أدب نجيب محفوظ) (المجلد 1). مكتبة الزنارى.
ماجد قائد قاسم مرشد. (2018). جمالية التلقي في الكتابة الشعرية العربية (من العتبات إلى النص) (المجلد 1). فاس، المملكة المغربية: مقاربات للنشر والصناعات الثقافية.
محمد بازي. (2011). العنوان في الثقافة العربية (التشكيل ومسالك التأويل) (المجلد 1). الرباط: دار الأمان.
محمد صابر عبيد. (2012). المغامرة الجمالية للنص الروائي (دراسة موسوعية) (المجلد 1). لونجمان، مصر: الشركة المصرية العالمية للنشر.
محمد عبيد الله. (2019). الرواية العربية واللغة (نأملات في لغة السرد عند نجيب محفوظ) (المجلد 1). عمان، الاردن: دار أزمنة للنشر والتوزيع.
نبيل راغب. (1966). قضية الشكل الفني عند نجيب محفوظ (دراسة تحليلية لأصولها الفكرية والجمالية). القاهرة، مصر: المؤسسة المصرية العامة للتأليف والنشر، دار الكتاب العربي للطباعة والنشر.
نجيب محفوظ. (1972). زقاق المدق (المجلد 1). بيروت، لبنان: دار القلم.
نجيب محفوظ. (2006). قشتمر. دار الشروق الأولى.
نجيب محفوظ. (2015). الكرنك (المجلد 4). القاهرة، مصر: دار الشروق.
نجيب محفوظ. (2016). القاهرة الجديدة (المجلد 4). القاهرة، مصر: دار الشروق.
نجيب محفوظ. (د. ت). خان الخليلي. مصر: دار مصر للطباعة.
MEO.html -أيقونة العنوان وشفرته في روايات نجيب محفوظ _ شوقى بدر يوسف/ file:///C:/Users/hp/Desktop موقع الكتروني .
موقع الكتروني الكرنك https://ar.wikipedia.org/wiki/
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.