Narrator Position and Passions Manifestation in Characters’ Description in Iraqi Women’s Novels
Semiotic Study
DOI:
https://doi.org/10.31973/t4r10734Keywords:
description, narrator, novel, passions, semiotic of passionsAbstract
The start that the semiotics of passions has brought, led to the creation of new techniques within the semiotic theory. Among these techniques, there was the transition from the states of things to the states of human soul in its different passions, the transition from the semiotics of actions to semiotics of passions.
Our research journey included finding the possibility of applying the modern methodology processes on the contemporary Iraqi women’s novels, and how the passions work within the novels from composition and meaning perspectives, trying to reveal the shared pattern between the Iraqi women’s novels in different objective representations. We base our academic research journey on the semiotic methodology in studying the description, both external and internal, and its meanings and effects on the characters’ passions in the Iraqi women’s novels. Description is a composition technique related to narration, it is a time pause in which the narrator stops the narration time and describes the events, place, or the characters in a deeply manner to uncover their lives and their internal and external features.
This work was achieved through a research plan starting with a theoretical preface including the narrator position and types of visions, followed by a definition of the description, its functions, places, and the manifestation of passions in it, in addition to its types in the women’s novels in Iraq, specifically from 2003 to 2020.
The actual study was divided into two sections upon which the research was based on. The first section, named the external narrator description and its significance on the characters’ passions, and what we concluded as the primary passions in the characters. The second section was devoted to the internal and external narrator description and its significance on characters’ passions. Then, we presented the relation between the two descriptions, followed by the conclusions that include the most important results.
Downloads
References
ابن منظور، جمال الدين، معجم لسان العرب، محمد بن مكرم بن على، أبو الفضل، بيروت، ط3.
برنس، جيرالند (2003)، المصطلح السردي ، المجلس الأعلى للثقافة.
بن مرتاض، عبد الملك ( 1998)، في نظرية الرواية، بحث في تقنيات السرد، سلسلة كتب ثقافية يصدرها المجلس الأعلى للثقافة والفنون، الكويت.
بوقورو، ليندة (2015)، البنية السردية في رواية (متاهات أنثوية) لـ(رياض وطار)، رسالة ماجستير، كلية الآداب واللغات، جامعة اكلي محند أولحاج، الجزائر.
جنداري، إبراهيم ( 2001 )، الفضاء الروائي عند جبرا ابراهيم جبرا، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد.
حارث، أماني (2017)، التداخل النصي في الرواية العراقية، دار شهريار للنشر.
حامد، سعيد فرغلي (2022)، سيميائية الاهواء في قصص الاجنحة المتكسرة، المجلة العلمية لكلية الاداب جامعة أسيوط، المجلد 26، العدد 82.
الحمداني، حامد (1991)، بنية النص السردي من منظور النقد الأدبي، حميد الحمداني، المركز الثقافي العربي، بيروت، لبنان، ط1.
خليفة، طلال (2021)، قوة التحرر في الرواية العراقية دراسة في ضوء فلسفة ما بعد الحداثة، مجلة التراث العلمي العربي، العدد 51.
طه، فرج عبد القادر، أبو النبيل، محمود السيد ( 1989)، معجم علم النفس والتحليل النفسي، دار النهضة العربية للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، ط1.
عثمان، أمين (2010)، التناص في رواية أسرار صاحب الستر لإبراهيم درغوثي، ديوان العرب.
علي، شيماء جبار (2020)، سيميائية الحضور والغياب في رواية (أيها الغادي .. إلى أين) ليحيى حمدان أنموذجاً، مجلة الاستاذ للعلوم الانسانية والاجتماعية، مج 59، العدد 2.
عيسى، فاطمة (2004)، غائب طعمة فرمان روائياً ، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد.
عيشون، أمينة (2016)، صورة المرأة عن نفسها وصورة الرجل عنها في رواية "أصابع الاتهام" لجميلة زنير، رسالة ماجستير ، كلية الآداب واللغات، جامعة البويرة، الجزائر.
قاسم، سيزا (2004)، بناء الرواية، مكتبة الاسرة.
القواسمة، امنة عبد الجليل سليمان (2014)، جماليات الوصف في روايات سليمان القوابعة، رسالة ماجستير، جامعة مؤتة، الاردن.
كاظم، سعيد حميد (2016)، التجريب في الرواية العراقية النسوية بعد عام 2003، تموز للطباعة والنشر، ط1.
كبابي، وردة (2016)، سيمياء الشخصية في رواية الازمة "فتاوى زمن الموت" لإبراهيم سعدي أنموذجا، حوليات جامعة قالمة للغات والآداب، العدد 17، ديسمبر 2016.
الكردي، عبد الرحمن (2006)، الراوي والنص القصصي. مكتبة الآداب، القاهرة.
محي، ايمان حسين (2022)، سيميائية البنى السردية في رواية قيامة بغداد للروائية عالية طالب، دراسة سيميائية، مجلة كلية العلوم الاسلامية، العدد 72.
النعيمي، فيصل غازي (2009)، العلامة والرواية، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، ط1.
هادي، صلاح كاظم (2022)، سيميائية المسكوت عنه في القصص العربي القديم، مجلة التراث العلمي العربي، مج 19، عدد 1.
هلسا، غالب (1984)، جماليات المكان، المؤسسة العامة للدراسات والنشر والتوزيع، لبنان.
الوادي، خولة محمد (2018)، قراءة سيميائية لانظمة الالوان في نماذج قصصية ، دراسات : العلوم الإنسانية و الاجتماعية، المجلد 45، العدد 3.
ياسين، بشرى (2011)، روايات حنان الشيخ، دراسة في الخطاب الروائي، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، ط1.
بيرام، شمم (2017)، رواية رازقي، دار المدى للتوزيع، بغداد، العراق، ط2.
حسين، هدية (2014)، رواية ريام وكفى، دار الفارس للنشر والتوزيع، عمان، الاردن ط2.
حميد، بلقيس (2014)، رواية هروب الموناليزا، بغداد، العراق، ط2.
الخضيري، بتول (2009)، رواية غايب، دار الفارس للنشر، عمان، الاردن، ط4.
خليل، ميادة (2016)، رواية نسكافيه مع الشريف الرضي، منشورات المتوسط، ايطاليا، ط1.
عبد الكريم، الهام (2006) رواية الصمت، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد.
ممدوح، عالية (2019)، رواية التانكي. منشورات المتوسط، ميلانو.
ميخائيل، دنيا (2020)، رواية وشم الطائر، دار الرافدين، بيروت بغداد.
النداوي، حوراء (2015)، رواية تحت سماء كوبنهاجن، دار الساقي، بيروت، لبنان، ط3.
هادي، ميسلون (2018)، رواية اخوة محمد، الذاكرة للنشر والتوزيع، ط1، بغداد.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ايمان حسين محي، أ.م.د. صلاح كاظم هادي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.