The level of phonemic persuasion in Sicilian Islamic Arabic poetry
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v2i142.3808Keywords:
vocal persuasion, poets, poetry, poems, voiceAbstract
Phonemic persuasion is considered one of the methods used by poets in their poems. In order to create persuasion in the mind of the recipient; When in their khajjat full disclosure, the poets employed the phonemic level in various aspects such as repetition, accent and others, which formed a painting that has its presence in Sicilian poetry. Sicilian poetry, which included a number of poets who had the greatest impact on the poetry of this city.
The research in the field of phonological lesson requires us to delve into the midst of Sicilian poetry, which carried the climate of diversity. As a result of the conditions that surrounded it in terms of climate and nature, as well as the multiplicity of its rulers and the ages that it went through, in addition to that, the phonemic level carries many dimensions, deep in terms of objective diversity, and the overlap between its data that appear among the poets, especially the employment of repetition, or the nature of the tone, or The characteristics of intonation, or even sounds in terms of loud and whisper, and other phonemic aspects, and as such we will talk about this research in light of two papers, the first topic came under the title (repetition and its effect on persuasion), while the second topic was called (intentionality of concentration and its effect) In persuasion.
Downloads
References
أثرُ الترميزِ الفنيِّ في شعرِ الغَزَلِ العُذريّ، أسيل محمد ناصر، رسالة ماجستير، جامعة بغداد، العراق، 2014م.
أساس البلاغة، أبو القاسم محمود بن عمر بن احمد جار الله الزمخشري (ت 538 هـ)، تح: محمد باسل عيون السود، دار الكتب العلمية، بيروت لبنان، ط1، 1998م.
استراتيجيات الخطاب مقاربة لغوية تداولية، عبد الهادي بن ظافر الشهري، دار الكتاب الجديد المتحدة، ليبيا، ط1، 2004م.
الأسس النَفسِيَّة لأساليب البلاغة العربية، مجيد عبد الحميد ناجي، المؤسسة الجامعية للدراسات، بيروت، د.ط، 1984م.
إعلام الموقعين عن رب العالمين، ابن قيم الجوزية (ت751هـ)، دار الرياض، السعودية، د.ط، 2002م.
آفاق في الأدب والنقد، د. عناد غزوان، دار الشؤون الثقافية، بغداد، ط1، 1990م .
إنباه الرواة على أنباه النحاة، جمال الدين القفطي (646ه) تح: محمد أبو الفضل إبراهيم، دار الفكر العربي- القاهرة، ط1، 1406 هـ/ 1982م.
البنى الإسلوبية في شعر النابغة الجعدي، د. ياسر احمد فياض، بحث منشور في مجلة جامعة الأنبار، م1، ع4، 2009م.
البيان في روائع القرآن دراسة لغوية ودراسة اسلوبية للنص القرآني ، د. تمام حسان، عالم الكتب، القاهرة، د.ط، 1993م.
البيان والتبيين، ابو عثمان عمرو بن بحر الجاحظ (ت 255 هـ)، تح: عبد السلام محمد هارون، عالم الكتب، القاهرة، ط1، 1998م.
تراسل الحواس الأصول، الأنماط، الإجراء، د. أمجد حميد عبد الله، دار ومكتبة البصائر، بيروت، ط1، 2011م.
تقنيات الإقناع في الخطاب الديني والياته التداولية.
جامع الدروس العربية، الشيخ مصطفى الغلاييني، انتشارات ناصر خسرو، إيران، د.ط، د.ت.
الجهر والهمس في الصوتيات العربية، فتحية بوتمر، رسالة ماجستير، جامعة أكلي محمد، الجزائر، 2011.
خريدة القصر.
الخصائص، أبو الفتح عثمان بن جني ،الهيئة المصرية العامة للكتاب، مصر، ط4، د.ت.
دراسات لغوية تطبيقية في العلاقة بين البنية والدلالة، سعيد حسن بحيري، الدار البيضاء، د.ط، 2009م.
الدرس الصوتي عند أبي حيان الأندلسي في ضوء علم اللغة الحديث، خالد شاكر الخالدي، دار أمجد ، عمان، ط1، 2016م .
الدكتور رحيم الغرباوي، علي كامل الحسيني، مقال منشور في مجلة معارج الفكر، برلين، ع7، 2020م
دلائل الاعجاز، عبد القاهر الجرجاني (ت 471 هـ)، تح: محمد السيد رضا، دار المعرفة، بيروت، د.ط، 1973م.
دور التكرار في موسيقى شعر البحتري، وسيم حميد القبلاوي، رسالة ماجستير، جامعة جرش، سوريا،2014م.
ديوان ابن حمديس.
ديوان علي بن عبد الرحمن البلَّنوبي الصقلي، تح: هلال ناجي، دارالرسالة، بغداد،1396هـ- 1976م.
شذا العرف في فن الصرف، أحمد بن محمد بن أحمد الحملاوي (ت1315هـ)، مطبعة البابي الحلبي، د.ط، 1972م: 93، النحو الوافي، عباس حسن، دار المعارف، مصر، د.ط، 1973م.
شرح المختصر على تلخيص المفتاح، الخطيب القزويني، دار انتشارات، طهران، د.ط، 2005م.
شرح شافية بن الحاجب ، رضي الدين محمد بن الحسن الاستراباذي النحوي (ت688هـ)، تعليق: يوسف حسن عمر، منشورات مؤسسة الصادق طهران، جامعة قاريونس، د.ط،1978م.
شعر ابن نباته السعدي(405هـ) دراسة إسلوبية، شيماء عبد الحسن إبراهيم، إطروحة دكتوراه، الجامعة المستنصرية، العراق، 2015م.
الشِّعرُ العربيُّ في جزيرة ِ صِقِلـِّيَّة اتجاهاته وخصائصُه الفنيَّة منذ الفتح حَتَّى نهاية الوجود العربيِّ فيها212 - 647 هـ.
الشِّعرُ العربيُّ في جزيرة ِ صِقِلـِّيَّة اتجاهاته وخصائصُه الفنيَّة منذ الفتح حَتَّى نهاية الوجود العربيِّ فيها212 - 647 هـ.
الشِّعرُ العربيُّ في جزيرة ِ صِقِلـِّيَّة اتجاهاته وخصائصُه الفنيَّة منذ الفتح حَتَّى نهاية الوجود العربيِّ فيها212 - 647 هـ.
الشِّعرُ العربيُّ في جزيرة ِ صِقِلـِّيَّة اتجاهاته وخصائصُه الفنيَّة منذ الفتح حَتَّى نهاية الوجود العربيِّ فيها212 - 647هـ.
شعريَّة المكان في الرواية الجديدة الخطاب الروائي لإدوار الخراط نموذجا، خالد حسين، مؤسسة اليمامة، السعودية، د.ط، 2000م.
علم الدلالة، بالمر ، تر: مجيد الماشطة، دار المرتضى، البصرة ، د.ط، 1981م .
علم لغة النَّصّ النظرية والتطبيق، د. عزة شبل محمد، مكتبة الآداب، القاهرة ، د.ط، 2007م.
العمدة لابن رشيق القيرواني.
الفروق اللُّغوِيَّة، ابو هلال العسكري، تح : حسام الدين القدسي، دار الكتب العلمية، بيروت، د.ط، 2015 م.
فصول في علم الأصوات.
فصول في علم الأصوات، د. ناصر علي عبد النبي، مكتبة الآداب للطباعة والنشر، مصر، ط1، د.ت: 35.
فهم الفهم، د. عادل مصطفى، دار النهضة العربية، بيروت ، د.ط، 2003م: 86، ينظر: القَصدِيَّة بحث في فلسفة العقل، جول سيرل، تر: أحمد الأنصاري ، دار الكتب العربي، بيروت، د.ط، 2009م .
في النحو العربي نقد وتوجيه، د. مهدي المخزومي ، دار الشؤون الثقافة، العراق ، د.ط، 1986م.
قضايا الشعر المعاصر، نازك الملائكة، دار العلم للملايين – بيروت.
الكتاب، سيبويه، تح: عبد السلام هارون، مكتبة الخانجي – القاهرة، ط3، 1988م.
اللسان والميزان أو التكوثر العقلي، د. طه عبد الرحمن، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، ط1، 1998م.
اللون بين الرومانسية والواقعية دراسة في شعر سهراب سهيري وسعدي يوسف، علي سليمي - رضا قيان، بحث منشور في مجلة الجمعية العلميَّة الإيرانية للغة العربية وآدابها، ع23، 2012م.
المختار من شعر بشَّار للخالديَّين، شرح التُّجيبيِّ أبي الطَّاهر إسماعيل بن أحمد البَرْقيِّ (ت 415هـ)، مطبعة الاعتماد، مصر، د.ط، د.ت.
المختار من شعر بشَّار.
مذاهب الأدب الغربي ومظاهرها في الأدب العربيّ الحديث، سالم أحمد الحمداني، مطبعة جامعة الموصل، العراق، د.ط ،1989م.
المستصفي من علم الاصول، ابو حامد الغزالي، المكتبة التجارية الكبرى، مصر، د.ط، 1937م.
معاني الأبنية في العربية، فاضل صالح السامرائي، مطبعة جامعة الكويت، د.ط، 1981م.
معاني النحو، فاضل صالح السامرائي، دار الفكر، الأردن، ط1، 2003م.
معجم المصطلحات العربية في اللغة والآداب، مجدي وهبة -كامل المهندس، مكتبة لبنان ناشرون، لبنان، د.ط، 1979م.
مغني اللبيب عن الكتب الأعاريب، ابن هشام الانصاري، تح: مازن المبارك ومحمد علي حمد الله، مؤسسة الصادق، طهران، 1378 هـ.
المفصل في شرح المفصل، علم الدين السخاوي (ت 643 هـ) تح: يوسف الحشكي، مطبعة وزارة الثقافة، مسقط، د.ط، 2002م.
المقتضب، أبو العباس محمد بن يزيد المبرد (ت 285 هـ)، تح: محمد عبد الخالق عظيمة، القاهرة، د.ط، 1386 هـ.
المقرب، ابن عصفور الاشبيلي (ت 669 هـ) تح: أحمد عبد الستار الجواري، مطبعة العاني، بغداد، د.ط، 1986م.
من ملامح العصر، محيي الدين إسماعيل، الدار العربية للموسوعات، بيروت، ط2، 1983م.
مناهج البحث في اللغة، د. تمام حسان، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة، د.ط، 1978م
منهج النقد الصوتي في تحليل الخطاب الشعري الآفاق النظرية وواقعية التطبيق، قاسم البريسم، دار الكنوز الأدبِيَّة، عمان، ط1، 2000م.
الموافقات في أصول الشريعة، أبو اسحاق الشاطبي (ت 790 هـ) تح: عبد الله دراز -محمد عبد الله دراز، دار المعرفة، بيروت، د.ط، 1975م.
موتيف الهاء في قصيدة ( أنت أدرى) للشاعر الدكتور رحيم الغرباوي
الموسوعة التونسية http://www.mawsouaa.tn/wiki 9:20،2017.
نظرية القصد واثرها في اظهار المعنى، ليلي خميس، مطبعة الوقف السني، العراق، د.ط، 2007م.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.