Natural Rights and Social Contract Theory
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v2i141.3757Keywords:
natural rights, human rights, natural law, social contract, natural state, social stateAbstract
What unites the philosophers of Natural Truth is their proposition of the same question: What is the origin of society? Also, their approach to the question through the same means of the state of nature and the social contract. In a sense, most thinkers and philosophers of the seventeenth and eighteenth centuries can be counted as philosophers of the Social Contract and thus philosophers of Natural Truth. Perhaps the prevalence of the concepts of natural rights in parallel with the Social Contract theory and its entrenchment in the classical political literature was more like a setback of the feudal system's political beliefs and its belief in a social hierarchy, inherited privileges and disparity among human beings. From this point, the concept of ‘natural rights’ gained formulation in the context of the emergence and development of the Social Contract Theory.
Natural rights arise from the very nature of the human being. Therefore, it is given that there should be a recognition that all human beings have equal rights as long as they share one nature. The mere fact that a person is a human being is the common denominator among all individuals; therefore, it means that rights on equal basis with all other people. It concerns human beings at every time and place, regardless of their position, gender, religion or identity, or any other emerging features. It is independent of moral specifications and man-made laws. It precedes institutions in the logical sense, not historical, because it is based on human beings' very nature before their involvement in political society. Human nature precedes social and moral transformations, which come as additions to it. However, it does not change it, and it provides a solid cognitive and ontological basis to the concept of truth.
Downloads
References
اسبينوزا, باروخ )١٩٩٩)، كتاب السياسة، ترجمة وتقديم جلال الدين سعيد، تونس، دار الجنوب.
اسبينوزا، باروخ( ١٩٨١)، رسالة في اللاهوت والسياسة، ترجمة وتقديم حسن حنفي، مراجعة فؤاد زكريا، بيروت، دار الطليعة.
روسو، ج. جاك( ١٩٧٣)، في العقد الاجتماعي، ترجمة ذوقان قرقوط، بيروت، دار القلم.
روسو، ج. جاك( ١٩٧٢)، مقالة في أصل التفاوت بين الناس، ترجمة بولس غانم، بيروت، اللجنة اللبنانية لترجمة الروائع.
لوك، جون( ١٩٥٩)، مقالتان في الحكم المدني، ترجمة ماجد فخري، بيروت، اللجنة الدولية لترجمة الروائع.
هوبز، توماس( ٢٠١١)، اللفياثان، ترجمة ديانا حرب وبشرى صعب، مراجعة رضوان السيد، بيروت، دار الفارابي.
إمام، إمام عبد الفتاح( ١٩٨٥) ، هوبز فيلسوف العقلانية، القاهرة، دار الثقافة للنشر والتوزيع.
زكريا، فؤاد( ١٩٨١)، اسبينوزا، بيروت، دار التنوير.
باركر، أرنست( د. ت)، إعداد وتقديم، فلاسفة العقد: لوك هيوم روسو، ترجمة عبدالكريم أحمد، مراجعة توفيق إسكندر، القاهرة، دار سعد للنشر بالتعاون مع المجلس الأعلى لرعاية الفنون والآداب.
بيتر، تشارلز( ٢٠١٥)، فكرة حقوق الإنسان، ترجمة شوقي جلال، الكويت، سلسلة المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب.
مجذوب، محمد سعيد( د.ت)، الحريات العامة وحقوق الإنسان، لبنان- طرابلس، جروس برس.
هانت، لين( ٢٠١٢)، نشأة حقوق الإنسان: لمحة تاريخية، ترجمة فايقة جرجيس حنا، كلمات عربية للترجمة والنشر.
ماتون، سيلفان(١٩٩٩)، حقوق الإنسان من سقراط إلى ماركس ترجمة محمد الهلالي، ط٢، الرباط، مطبعة امبريالي.
بيلو، روبير(١٩٨٣)، المواطن والدولة، ترجمة نهاد رضا، بيروت، العويدات للنشر.
هيتر، ديرك(٢٠٠٧)، تاريخ موجز للمواطنية، ترجمة آصف ناصر و مكرم خليل، بيروت، دار الساقي.
شنابر، دومنيك، وباشولييه، كريستيان( ٢٠٠٧)، ما المواطنة؟ ترجمة سونيا محمود نجا، القاهرة، المركز القومي للترجمة.
فولغين(١٩٨١)، فلسفة الأنوار، ترجمة هنرييت عبودي، بيروت، دار الطليعة.
غروتويزن، برنار(١٩٧٠)، فلسفة الثورة الفرنسية، ترجمة عيسى عصفور، دمشق، وزارة الثقافة.
سوبول، البير(١٩٨٩)، تاريخ الثورة الفرنسية، ترجمة جورج كوسى، بيروت، منشورات العويدات.
التوسير، لويس(١٩٨١)، مونتسكيو: السياسة والتاريخ، ترجمة نادر ذكرى، بيروت، دار التنوير.
سكنر، كوينتين(٢٠١٢)، أسس الفكر السياسي الحديث: عصر الإصلاح الديني، ج ٢، ترجمة حيدر حاج اسماعيل، مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت ٢٠١٢
شاتليه، فرانسوا(١٩٩٧)، تاريخ الأيديولوجيات، الجزء الثاني، ترجمة د. أنطون حمصي، دمشق، وزارة الثقافة.
شاتليه، فرانسوا(١٩٩٧)، تاريخ الأيديولوجيات، الجزء الثالث، ترجمة د. أنطون حمصي، دمشق، وزارة الثقافة. شتراوس، ليو و كروبسي، جوزيف(٢٠٠٥)، الفلسفة السياسية: من ثيوكيديديدس حتى اسبينوزا، ج١، ترجمة محمود سيد أحمد، مراجعة وتقديم إمام عبدالفتاح إمام، القاهرة، المجلس الأعلى للثقافة.
شاتليه- دوهاميل(١٩٨٤)، تاريخ الأفكار السياسية، ترجمة د. خليل أحمد خليل، بيروت معهد الإنماء العربي.
شفاليه، جان ج( ١٩٩٣)، تاريخ الفكر السياسي، مج1، ترجمة محمد عرب صاصيلا، بيروت، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر.
راندل، جون هيرمان(١٩٦٥)، تكوين العقل الحديث، الجزء الأول، ترجمة د. جورج طعمة، مراجعة برهان دجاني، بيروت، دار الثقافة.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.