The Pattern of the structure of the event in the novel "Fihres" by Sinan Anton
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i140.1705Keywords:
the Pattern, Structure, Event, NovelAbstract
The events are the main element and backbone of all the artistic elements in any novel, as their threads intertwine according to the logic of the duality of the cause and effect, and therefore they are the main engine of the body of the tale. Each novel differs from the other in the way events are structured and distributed according to a specific pattern that gives it its own system, and a single novel may mix more than one pattern in its construction. Critics, led by the Russian Formalists, have been concerned with classifying the formats on which the events of the novel are based, and they have concluded - after analyzing a number of narrative texts - to several formats, including: the sequential pattern, the circular pattern, the implied pattern, the parallel pattern, and others. A number of writers of the new Arabic novel have been influenced by modern structural patterns, such as: the rotation and circular patterns, among them the Iraqi novelist and poet Sinan Antoun.
This study seeks to shed light on the patterns of the structure of the event in his novel: “Fihres”, taking advantage of the data of the structural method. It begins with an introduction in which we explain the concept of structure, in language and convention, with an explanation of its prominent characteristics and features. Then it studies the patterns of the event structure in the novel through three axes. The first section: the event structure, and the second section: the structuring of the event. And the third section: the plot of the novel. The study concluded with results, including: that the events in the novel “Fihres” alternate according to three patterns, namely: the alternation pattern, the succession pattern, and the circular pattern, with the predominance of the rotation pattern, which is present from the beginning of the novel and continues until its end, forming the solid template that is built on the story.
Downloads
References
أنطون: سنان، (2016)، فهرس، منشورات الجمل، بغداد.
إبراهيم، زكريا، (1990)، مشكلة البنية، مكتبة مصر، القاهرة.
إبراهيم، عبدالله، (1990)، المتخيل السردي، المركز الثقافي العربي، بيروت.
أحمد، مرشد، (2005)، البنية والدلالة في روايات إبراهيم نصر الله، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت.
أرسطو، (د.ت)، فن الشعر، ترجمة: عبد الرحمن بدوي، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة.
أشهبون، عبد الملك، (2013)، البداية والنهاية في الرواية العربية، دار رؤية للنشر والتوزيع، القاهرة.
برنس، جيرالد، (2003)، قاموس السرديات، تر: السّيد إمام، ميريت للنشر والمعلومات، القاهرة.
برنس، جيرالد (2003)، المصطلح السّردي، تر: عابد خزندار، المشروع القومي للترجمة، القاهرة.
تودوروف، تزفيطان، (1990)، الشعرية، تر: شكري المبخوت ورجاء بن سلامة، دار توبقال للنشر، الدار البيضاء.
تودوروف، تزفيطان، (1992)، مقولات السّرد الأدبي، تر: بنعيسى بوحمالة، مقالة ضمن كتاب طرائق تحليل السّرد، منشورات اتحاد كتاب المغرب، الرباط.
حمودة، عبد العزيز، (1998)، المرايا المحدبة (من البنيوية إلى التفكيك)، عالم المعرفة، الكويت.
زيتوني، لطيف، (2002)، معجم مصطلحات نقد الرواية، مكتبة لبنان ناشرون، بيروت.
شكلوفسكي، فيكتور، (1982)، بناء القصة القصيرة والرواية، تر: إبراهيم الخطيب، مؤسسة الأبحاث العربية، بيروت.
العدواني، أحمد بن سعيد، (2016)، النهايات السردية في روايات غسان كنفاني، مجلة جامعة أم القرى لعلوم اللغات وآدابها، جامعة أم القرى، ع:17.
الغذامي، عبد الله،(1998)، الخطيئة والتكفير (من البنيوية إلى التشريحية)، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة.
فورستر، إدوارد، (1960)، أركان القصة، تر: كمال عياد، دار الكرنك، القاهرة.
الفيصل، سمر روحي، (2003)، الرواية العربية (البناء والرؤيا)، منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق.
القاضي، محمد وآخرون، (2010)، معجم السّرديات، دار محمد علي للنشر، تونس.
الكردي، عبد الرحيم، (2005)، البنية السّردية للقصة القصيرة، مكتبة الآداب، القاهرة.
مارتن، والاس، (1998)، نظريات السرد الحديثة، تر: حياة جاسم، المجلس الأعلى للثقافة، القاهرة.
مجموعة مؤلفين، (1997)، القصة، الرواية، المؤلف: دراسة في نظرية الأنواع الأدبية المعاصرة، تر: خيري دومة، دار شرقيات للنشر والتوزيع، القاهرة.
مرتاض، عبد الملك، (1998)، في نظرية الرواية، المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب، الكويت.
ابن منظور، (2008)، لسان العرب، دار صادر، بيروت.
نجم، يوسف، (1955)، فن القصّة، دار بيروت للطباعة والنشر، بيروت.
النصير، ياسين، (2009)، الاستهلال (فن البدايات في النصّ الأدبي)، دار نينوى، دمشق.
نور الدين، صدوق، (1994)، البداية في النص الروائي، دار الحوار، اللاذقية.
يقطين، سعيد، (1997)، تحليل الخطاب الروائي، المركز الثقافي العربي، بيروت.
يوسف، آمنة، (2015)، تقنيات السّرد (في النظرية والتطبيق)، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.