Stylistic formation in the book “Sayd Alkhatir” by Ibn Al-Jawzi (d. 597 AH)

Phonetic level: The rhyme as a model

Authors

  • Aisha Muhammad Alhammadi University of Sharjah - College of Arts - Humanities and Social Sciences United Arab Emirates – Sharjah
  • Prof. Bin Issa Bataher University of Sharjah - College of Arts - Humanities and Social Sciences United Arab Emirates – Sharjah

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i148.4292

Keywords:

Rhythm, phonetic, Stylistic formation, Rhyme, Sermons and Sermons

Abstract

rhyme is one of the terms in which the aspect of phonetic features was taken into account in the structure of the prose text, as it is one of the innovative improvements that were common in all the arts of prose: such as letters, wills and shrines, as rhyme is a rhythmic phenomenon that has its aesthetic value and its impact on the text. The early Arabs were known for their eloquence and care for this color of Badi'a for them, especially the preachers of the pre-Islamic era because of its musical timbre, ringing of minds, and arousing attention.

The arts of prose developed in the Abbasid era, and writers expanded in the use of rhyme and alliteration, so this wonderful color became one of the fixed traditions in writing letters and prose discourse, specifically the Diwaniyah and Brotherhood letters, so these letters were characterized by verbal elegance and vocal coloring, so they were a prominent stylistic feature in their works, and with the spread of preaching councils and religious lessons in Baghdad, rhyme became one of the most prominent means of expression and the arts of saying they have, but one of the most important means of influencing and attracting people.

Accordingly, this study came in an attempt to reveal the stylistic formation of the phrases of the most famous preachers and scholars of Baghdad in the sixth century AH, and the choice fell on the book " Sayd Alkhatir " by Ibn Al-Jawzi, Ibn Al-Jawzi was famous for his ingenuity in preaching rhyme, and says golden: "As for the verbal rhyme, it has a strong queen, and if improvised, he excelled".

In this study, we relied on the descriptive analytical approach, with the help of the statistical method, which provided us with some data that may help us determine the density and images of rhyme, and its role in the stylistic formation of the text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Aisha Muhammad Alhammadi, University of Sharjah - College of Arts - Humanities and Social Sciences United Arab Emirates – Sharjah

    Postgraduate student at the University of Sharjah - College of Arts, Humanities and Social Sciences - United Arab Emirates

  • Prof. Bin Issa Bataher, University of Sharjah - College of Arts - Humanities and Social Sciences United Arab Emirates – Sharjah

    Professor at University of Sharjah - College of Arts, Humanities and Social Sciences - United Arab Emirates

References

القرآن الكريم.

ابن الجوزي، أبو الفرج عبدالرحمن بن علي، (2018م)، صيد الخاطر، دار ابن حزم، لبنان.

ابن الأثير، أبو الفتح ضياء الدين، (2008م)، المثل السائر في أدب الكاتب والشاعر، قدّمه وحققه وعلّق عليه: أحمد الحوفي، وبدوي طبانة، دار نهضة مصر للطباعة والنشر، القاهرة – مصر.

ابن الجوزي، أبو الفرج عبدالرحمن بن علي، التبصرة، تحقيق: مصطفى عبدالواحد، دار الكتب العلمية، لبنان.

ابن الجوزي، أبو الفرج عبدالرحمن بن علي، لفتة الكبد إلى نصيحة الولد، شرح وتحقيق: أشرف بن عبدالمقصود بن عبدالرحيم. مصر، مكتبة الإمام البخاري.

ابن الجوزي، أبو الفرج عبدالرحمن بن علي، (1980م)، المقامات الجوزية في المعاني الوعظية، تحقيق: محمد نغش، القاهرة، دار فوزي للطباعة.

ابن جني، أبو الفتح عثمان، الخصائص، ت محمد علي النجار، المكتبة العلمية.

ابن رجب، زين الدين عبد الرحمن بن أحمد الحنبلي، (2005م)، الذيل على طبقات الحنابلة، تحقيق وتعليق: عبدالرحمن بن سليمان العثيمين، مكتبة العبيكان، الرياض- السعودية.

ابن منظور، أبو الفضل جمال الدين محمد بن كرم، (....م)، لسان العرب، دار صادر، بيروت – لبنان.

أنيس، إبراهيم، (1975م)، الأصوات اللغوية، مكتبة الأنجلو المصرية.

البغدادي، قدامة بن الجعفر، (1933م)، نقد النثر، تحقيق: طه حسين، وعبدالحميد العبادي، دار الكتب المصرية، القاهرة – مصر.

الجاحظ، أبو عثمان عمرو بن بحر، (2013م)، البيان والتبيين، شركة القدس للنشر والتوزيع، القاهرة – مصر.

الجرجاني، أبو بكر عبدالقاهر بن عبدالرحمن، (1991م)، أسرار البلاغة، قرأه وعلّق عليه: أبو فهر محمود محمد شاكر، مطبعة المدني بالقاهرة ، ودار المدني بجدة – المملكة العربية السعودية.

الجرجاني، أبو بكر عبدالقاهر بن عبدالرحمن، (1992م)، دلائل الإعجاز في علم المعاني، المحقق: أبو فهر محمود محمد شاكر، مطبعة المدني بالقاهرة ، ودار المدني بجدة – المملكة العربية السعودية.

حجيج، عبدالعلي، (2012م)، السجع بين المفهوم والإبداع، مجلة دراسات تراثية، جامعة سيدي محمد بن عبدالله، كلية الآداب والعلوم الإنسانية، مختبر تراث العرب الإسلامي.

الخزاعي، عمار حسن، (2020م)، الخصائص الأسلوبيَّة في كتاب الإمام عَلِيّ – رضي الله عنه- إلى واليه على البصرة عثمان بن حنيف- رضي الله عنه-: المستوى الصوتي: السَّجع انموذجًا، موقع مؤسسة علوم نهج البلاغة. https://inahj.org/impact/1312

الخفاجي، ابن سنان أبو عبدالله بن محمد، (2018م)، سر الفصاحة، قدم له وحققه: مصطفى أبو الحجاج محمد النجار، المكتبة الأزهرية للتراث، مصر.

الذهبي، شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد، (1998م)، تذكرة الحفاظ، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان.

ربيح، عمار، (2012م)، الظواهر الصوتية و أثرها في قوانين النحو: السجع و الفواصل القرآنية، مجلة العلوم الانسانية.

الرماني، أبو الحسن علي بن عيسى، النكت في إعجاز القرآن، تحقيق: محمد خلف الله، ومحمد زغلول سلام، مصر، دار المعارف الجرس والإيقاع في تعبير القرآن.

الزماني، كمال، (2018م)، حجاجية السجع والجناس في الخطاب المقدماتي: مقدمة المقدمة لابن خلدون أنموذجًا، كلية اللغة العربية ، مراكش –المغرب.

السكاكي، أبو يعقوب يوسف بن أبي بكر بن محمد (1987م)، مفتاح العلوم، دار الكتب العلمية، بيروت –لبنان.

سلطان، منير، (1986م)، البديع: تأصيل وتجديد، منشأة معارف، الاسكندرية- مصر

سليمان، باسم ناظم (2008). مظاهر ثقافية في كتاب "صيد الخاطر" لابن الجوزي، مجلة جامعة كركوك للدراسات الانسانية(3/1)، 128-152، http://search.mandumah.com/Record/924846

السيوطي، جلال الدين عبدالرحمن بن ابي بكر(2014م)، المزهر في علوم اللغة وأنواعها، المحقق: فؤاد علي منصور، دار الكتب العلمية، لبنان.

عبدالغفار، هدى عطية (2001م)، السجع القرآني: دراسة أسلوبية، [رسالة ماجستير]، جامعة عين الشمس، كلية الآداب.

عبدالفتاح، بسيوني، (1998م)، علم البديع: دراسة تاريخية وفنية لأصول البلاغة ومسائل البديع، مؤسسة المختار للنشر والتوزيع، القاهرة، ودار المعالم الثقافية للنشر، الإحساء- المملكة العربية السعودية.

عوني، حامد، (2021م)، المنهاج الواضح للبلاغة، راجعه وصححه: طه عبدالرؤوف، المكتبة الأزهرية للتراث، مصر.

الغزولي، عبدالعزيز سيد هاشم، (2000م)، ابن الجوزي: الإمام المربي، والواعظ البليغ، والعالم المتفنن، دار القلم، دمشق.

الغزي، محمود كاظم (2013)، رسائل الجاحظ: دراسة في شعرية النثر العربي، [رسالة دكتوراه]، جامعة البصرة.

القزويني، محمد بن عبدالرحمن، (1904م)، التلخيص في علوم البلاغة، تحقيق: عبدالرحمن البرقوقي، دار الفكر العربي، مصر.

ليمونة، مدحت الحسيني، البلاغة الصوتية في الأحاديث النبوية، جامعة الأزهر– كلية اللغة العربية.

مالبرج، بريتل، علم الأصوات، ترجمة ودراسة: عبدالصبور شاهين، مكتبة الشباب.

نصير، آمنة محمد (1987)، أبو الفرج ابن جوزي: آراؤه الكلامية والأخلاقية، دار الشروق.

هادف، بوزيد ساسي، (2009م)، الدلالة الصوتية عند ابن جني من خلال كتابه الخصائص، مجلة حوليات التراث، جامعة قالمة، الجزائر، عدد9.

Downloads

Published

2024-03-15

Issue

Section

Linguistics and Arabic literature

How to Cite

Alhammadi, A., & Bataher, B. I. (2024). Stylistic formation in the book “Sayd Alkhatir” by Ibn Al-Jawzi (d. 597 AH): Phonetic level: The rhyme as a model. Al-Adab Journal, 1(148), 55-76. https://doi.org/10.31973/aj.v1i148.4292

Publication Dates

Received

2023-07-15

Revised

2023-07-31

Accepted

2023-08-01

Published Online First

2024-03-15

Similar Articles

1-10 of 191

You may also start an advanced similarity search for this article.