E-learning and its impact on the quality of higher education in Iraq

A survey study to faculty members in Baghdad and AlMustansiriya universities

Authors

  • Ali Ahmed Ameen AL-Tabtabai University of Baghdad – College of Languages
  • Mansoor Asadi, PHD University of Religions and denominations - Faculty of Media and communications

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i142.2711

Keywords:

e-learning, quality of higher education, Iraqi universities, faculty members

Abstract

This study aimed to identify the reality of e-learning in general, and especially in Iraqi universities, and the extent of its impact on the quality of higher education, and to show that from the point of view of the faculty members as the main supporter of the educational process and those who maintain its sobriety, so a questionnaire was prepared for them and distributed randomly to the selected sample.  In addition to recording notes about it The current research was limited to a sample of (313) professors of Iraqi universities in the province of Baghdad (University of Baghdad) as the mother university and (Al-Mustansiriya University) The researcher took the survey method, one of the types of descriptive analysis method as a design for the research, and the research community consisted of university professors within the borders of the geographical area of ​​the province of Baghdad, and the universities of Baghdad and Al-Mustansiriya were chosen to represent the sample of the current study.  Teaching, and general evidence for teachers about e-learning, the pros and cons of e-learning, in addition to the obstacles of e-learning. The questionnaire’s paragraphs were statistically analyzed, and the questionnaire procedures took nearly two months, and the researcher analyzed the results he reached using the t-test, to verify the hypothesis  Research and to calculate the significance of the differences between the averages to identify the effectiveness of e-learning and its impact on the quality of higher education in Iraqi universities, and found a statistically significant difference at the level of significance (0.05), it appeared that the role of e-learning is one of the reasons for the low quality of education in Iraqi universities, by comparing  Between the arithmetic average and the hypothetical average, where the role of e-learning is negatively reflected on the reality of the quality of higher education because it does not require that attention  And thinking may sometimes be a unilateral connection, in light of the results of the research, the researcher concluded that e-learning in Iraq is in dire need of elements and effort in order to contribute to improving the reality of higher education in Iraqi universities, due to the weak infrastructure that prevents leaving the old ways of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- الفریجات، غالب عبدالمعطي، مدخل الى تكنولوجيا التعليم، عمان، دار كنوز المعرفة للنشر والتوزيع،ط2 ،2014.

- عامر،طارق عبدالرؤوف، التعليم الالكتروني والتعليم الافتراضي(اتجاهات عالمية معاصرة)، القاهرة، المجموعة العربية للتدريب والنشر، ط1، 2014.

- العسیری، ابراهيم بن محمد، عبدالله بن يحيى، التعلم الالكتروني (المفهوم والتطبيق) للادارة المدرسية والمعلمين والطلاب، الریاض، مكتب التربية العربي لدول الخليج، ط1، 2011.

- رضوان، محمود عبد الفتاح، ادارة الجودة الشاملة، القاهرة، المجموعة العربية للتدريب والنشر، ط1، 2012.

- كيزار، ادريانا واخرون، التعليم العالي لخدمة الصالح العام: اصوات صدرت عن حركة قومية، الرياض، مكتبة العبيكان للنشر والتوزيع، ط1، 2010.

- فرانك نيومان، لارا كوتوريير،جيمي سكاري، ترجمة وليد شحادة، مستقبل التعليم العالي: الشعارات والواقع ومخاطر السوق، الرياض، مكتبة العبيكان للنشر والتوزيع، ط1، 2010.

- الفتلاوي، محمد كاظم حسين، اخلاقيات مهنة التدريس: دراسة في الوظيفة الرسالية للاستاذ الجامعي، الامارات العربية المتحدة ، دار رافد للنشر، ط1، 2019.

- العمرانی، عبد الغني محمد اسماعيل، مناهج البحث العمي، صنعاء، مركز جامعة العلوم والتكنولوجيا للكتاب الجامعي، ط2، 2013.

- أبو علام، رجاء محمود، مناهج البحث الكمي والنوعي والمختلط، عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع، ط1، 2013.

- الزند، وليد خضر، التصاميم التعليمية وتكنولوجيا التعليم بين النظرية والتطبيق، الرياض، دار الكتاب الجامعي للنشر، ط1، 2018.

- مارك ج روز نبيرج، التعلم الالكتروني : استراتيجيات لايصال المعرفة في العصر الرقمي، ترجمة نورة بنت سعود الهزاني، الرياض، دار جامعة الملك سعود للنشر، ط1، 2019.

- علي، محمد احمد، تكنولوجيا التعليم الالكتروني ومتطلبات الجودة الشاملة، الاسكندرية، دار الفكر الجامعي، ط1، 2021.

- الاتربي، شريف محمد ابراهيم، التعلیم بالتخیل استراتیجیة التعليم الالكتروني وادوات التعلم، القاهرة، العربي للنشر والتوزيع، ط1، 2019.

- فارس، نجلاء محمد، عبد الرؤوف محمد اسماعيل، التعليم الالكتروني مستحدثات في النظرية والاستراتيجية، القاهرة، عالم الكتب، ط1، 2017.

- الاتربي، شريف محمد، التعليم الالكتروني ومهارات القرن 21: ادوات واستراتيجيات التعلم الحديثة، القاهرة، العربي للنشر والتوزيع، ط1، 2020.

- عطير، ربيع شفيق، الادارة الالكترونية كمدخل اداري لتطوير الانظمة التعليمية، عمان، دار الشروق للنشر والتوزيع، ط1، 2017.

- سعادة، جودت احمد، عادل فايز السرطاوي، استخدام الحاسوب والانترنت في ميادين التربية والتعليم، عمان، دار الشروق للنشر والتوزيع، ط1، 2015.

- دعمس، مصطفى نمر، ادارة الجودة الشاملة في التربية والتعليم، عمان، دار غيداء للنشر والتوزيع،ط1، 2015.

- اللامي، غسان قاسم داود، هدى قاسم سعيد، إدارة الجودة الشاملة في المؤسسات التعليمية: معايير وتطبيقات ونماذج، عمان، الدار المنهجية للنشر والتوزيع، ط1، 2017.

- عقل، مجيد سعيد، معايير تصميم عناصر التعلم بمستودعات التعلم الالكتروني، بحث منشور في مجلة جامعة فلسطين للأبحاث والدراسات، العدد السادس، ينانير2014.

- عزمي، نبيل جاد، بيئات التعلم التفاعلية، القاهرة، دار الفكر العربي، ط1، 2014.

- عامر، طارق عبد الرؤوف، التعليم عن بعد والتعليم المفتوح ، عمان ، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع ، ط1، 2015.

- كافي، مصطفى يوسف، التعليم الالكتروني في عصر الاقتصاد المعرفي، سوريا، دار ومؤسسة رسلان للطباعة والنشر والتوزيع، ط1، 2009.

- العاني، مزهر شعبان، حذيفة مازن عبد المجيد، التعليم الالكتروني التفاعلي، عمان، مركز الكتاب الاكاديمي، ط1، 2015.

- هاشم، مجدي يونس، التعلم الالكتروني، القاهرة، دار زهور المعرفة والبركة، ط1، 2017.

Downloads

Published

2022-09-15

Issue

Section

Other studies

How to Cite

E-learning and its impact on the quality of higher education in Iraq: A survey study to faculty members in Baghdad and AlMustansiriya universities. (2022). Al-Adab Journal, 1(142), 543-582. https://doi.org/10.31973/aj.v1i142.2711

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 928

You may also start an advanced similarity search for this article.