تقويم منهاج الاجتماعيات للصف الأوّل المتوسط من وجهة نظر المدرسين

المؤلفون

  • Jinan Abdul Karim Al Hammadi A teacher at the Ministry of Education

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v2i139.2628

الكلمات المفتاحية:

تقويم مناهج، الاجتماعيات، الأول متوسط، المدرسون

الملخص

مما لا شك فيه أن العملية التربوية بصفة عامة، ولاسيما المناهج التربوية تخضع لعمليات تقويم في كل العالم، وتبدأ من الأهداف والمناهج والتخطيط للعملية التعليمية، إن التقويم يمثل العنصر الرابع وهو من العوامل التي تؤثر بشكل مباشرة في العملية التربوية، ويمثل تقويم المنهاج التربوي عملية مُجدِية ذات أهمية نظراً للدور الأساس الذي يمارسه المنهج في تقدير هوية التربية المدرسية وتحقيق أهدافها.

التنزيلات

تنزيل البيانات ليس متاحًا بعد.

المراجع

Ababneh, Dirar (2006): Contemporary Modern Standards for Geography, Dar Al-Kitab Al-Alamy, Jordan.

Abul-Fotouh, Radwan and others, (1962): The textbook, its philosophy, its history, foundations, its evaluation, its use, Dar Al-Hanaa for printing, Cairo.

Al-Amin, Shaker Others (2000): Principles of Teaching Social Subjects for Grades Four and Five, Institutes for Preparing Teachers' Teachers, Seventh Edition, Tunis Press, Baghdad.

Al-Douri, Abdulaziz and others (without history): Interpretation of History, Baghdad.

Al-Dulaim, Fahd Abdullah and others (1988): Principles of Measurement, Evaluation and Evaluation in the Islamic Environment, University Student Library, Makkah.

Al-Quraishi, Abd al-Fattah (1986): New Trends in Student Assessment, Al-Khaleej Al-Arabi Magazine, Volume 8, Q18 Riyadh Al-Arabi Office for the Gulf States.

Al-Wakeel, Helmy Ahmad and Al-Mufti, Muhammad (1996): Curricula, The Anglo-Egyptian Library, Cairo.

Al-Wakeel, Helmy Ahmed, and Al-Mufti, Muhammad Amin (1998): Foundations of Curriculum Building and Organization, Cairo.

Dandash, Fayez Murad (2003): New trends in curricula and teaching methods, Dar Al-Wafaa for the Printing World, Cairo.

Ebel, R.L. (1972), Essentials of Education Measurement, New Jersey Engle Wood cliffs: prentice – Hull, Inc

Farouk et al. (1997): The Contemporary Educational Curriculum, The Islamic University of Gaza.

Hamdan, Muhammad (1986): An evaluation of the curriculum, a comprehensive treatment of its concepts, workers, and methods, Dar al-Tarbiya al-Hadithah, Amman..

Hamdan, Muhammad Ziyad (1985): Curriculum Development in Teaching Strategies and Teaching Auxiliary Materials, Modern Education House, Amman.

Ibn Khaldun, Abd al-Rahman (without history): Introduction to Ibn Khaldun, Dar Al-Shaab, Cairo.

Jaradat, Izzat and others (1986): Introduction to Education, Amman.

Melhem, Sami (2006): The Psychology of Learning and Learning: Theoretical and Applied Foundations, Dar Al Uloom for Investigation and Printing, Beirut.

Omar, Ahmad Anwar (1980): The textbook authored and directed by Tabaei, Dar Al Marikh, Riyadh.

Samaan, Waheeb and Labib, Rushdie (1982): Studies in Curricula, Egyptian Book Library, Cairo.

Serafa, Naeem Yusef (1956): Fundamentals of Teaching History and National Education, Shafiq Press, Iraq.

Shehata, Hassan (1988): Curricula between theory and practice, Arab House Book Library, Cairo.

Teardrop, Majeed Ibrahim and Morsi, Mohamed Mounir (2002): Textbook, Arab Organization for Education, Culture and Science, Tunisia.

التنزيلات

منشور

2021-12-15

إصدار

القسم

العلوم التربوية والنفسية

كيفية الاقتباس

تقويم منهاج الاجتماعيات للصف الأوّل المتوسط من وجهة نظر المدرسين. (2021). مجلة الآداب, 2(139), 253-276. https://doi.org/10.31973/aj.v2i139.2628

تواريخ المنشور

المؤلفات المشابهة

1-10 من 607

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.