Religious orientation and its relationship to the crisis of social identity
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1iSpecial%20is.537Keywords:
middle school, social identity, religious commitmentAbstract
The current research aims to reveal the level of religious commitment among middle school students, and also aims to find differences in the variables of gender (male, female) and academic (scientific, literary) in the level of religious commitment. To find the difference in the variable variables (gender, females) and the academic (scientific, literary) in the level of social identity, and to find the correlation between the two variables of religious commitment and social identity, and to achieve the research goals the research researcher adopted the research (religious commitment of Hamdani, 2011) Social Identity of Saad, 2013) (400) of the students were distributed between (200) males and (200) females and distributors between the scientific branch and the literary branch. The researcher used the statistical bag to handle the statistical data. The results showed that the level of religious commitment in The results of the study also showed a weakness in the level of social identity among middle school students. It also showed that the difference D is statistically significant for males in females at the level of identity The The study also found a positive correlation between religious commitment and social identity. The research reached a number of recommendations, including the identification of some school and social activities that develop the awareness of knowledge towards the direction of social identity. And the research reached a number of proposals, including a pilot study entitled The role of cognitive guidance in the development of religious values among students in junior high school.
Downloads
References
• ابو جادو، صالح محمد (2004) : علم النفس التطوري الطفولة والمراهقة ،دار المسيرة للنشر والتوزيع ،عمان-الاردن .
• امارة , سعد . (2005). الالتزام الديني بين الطاعة والطاعة العمياء . العدد 1189 (من شبكة الانترنيت .)
• أمين، محمد فتحي عبد الفتاح ( 2007 ) . احتياجات الإنسان المتصاعدة، مجلة الكويت الجامعة، تصدر عن وزارة الأعلام الكويتية .
• باظة، امال عبد السميع (2003): الصحة النفسية والعلاج النفسي، دار عسكر للطباعة، القاهرة، مصر.
• برافين ،اورانس 0ا0(2010 ): علم الشخصيه، الجزء الاول ، ترجمة عبد الحليم محمود السيد واخرون ،ط الاولى ،المركز القومي للترجمه ، القاهره ، مصر .
• التميمي، بشرى عناد مبارك (2013): التعصب وعلاقته بالهوية الاجتماعية والمكانة الاجتماعية لدى العاطلين عن العمل، مجلة الفتح، العدد 53.ص7
• جابر، جودت بني ( 2004 ). علم النفس الاجتماعي، مكتبة دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن .
• جبر، لؤي خزعل (2008): الهوية الوطنية العراقية، دراسة ميدانية، المركز العراقي للمعلومات والدراسات، ط1، بيت الحكمة، بغداد.
• الحلو , بثينة منصور (2000) . تقدير الذات والالتزام الديني : مجلة العلوم التربوية والنفسية , ع35
• الدخيل الله، دخيل بن عبد الله (2005): الهوية الشخصية والهوية الاجتماعية في الذات السعودية، دراسة ميدانية بين المستويات النهائية من المرحلة الثانوية بمدينة الرياض، المجلد الرابع، دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع، القاهرة.
• سمور ومساعدة , قاسم محمد , عبد الحميد احمد .(2000) . العلاقة بين القيم الاسلامية والاضطراب النفسي لدى عينة من طلبة جامعة اليرموك ,مجلة مركز البحوث التربوية جامعة قطر .
• عدس ،محمد عبد الرحيم (2003) : الاباء وسلوك الابناء ،ط1 ،دار وائل للنشر والتوزيع ،عمان- الاردن .
• عدنان ،راضي قادر (2006) : الهوية الانسانية في علم النفس والدين الاسلامي ،ط2 ،دار القلم للنشر ،الاسكندرية .
• ميللر ،باتريشيا هـ. (2005) : نظريات النمو ،ترجمة محمود عوض الله سالم وآخرون ،ط1 ،دار الفكر ،عمان- الاردن .
• الن, بيم (2009) نظريات الشخصية الارتقاء – النمو – التنوع, ترجمة علاء الدين كفائي و مايسه النيال وهير محمد , دار الفكر, عمان.
• هادي ، ابتسام راضي . 2004 ، الالتزام الديني لدى طلبة الجامعة في أقسام طرائق التدريس القرآن الكريم والتربية الإسلامية وإقرانهم في الأقسام الأخرى : رسالة ماجستير غير منشورة كلية التربية ابن رشد، جامعة بغداد .
• وحيد ،أحمد عبد الطيف (2001) : علم النفس الاجتماعي ،دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ،عمان- الاردن .
• Abrams, D. & Hogg, M.A (2004) :Metatheory : lessons from social indentity research, In A.W. Kruglanski & E.T. Higgins (Eds.). Theory Construction in social-personality Psychology. Mahwah, NJ: Erlbaum .
• Santrock, John W. (2005) : Psychology, Updated,(7th ed.) Mc Graw- Hill Companies, USA .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.