Evaluation of preventive programs aimed at protecting children in the UAE

A qualitative study

Authors

  • Fatima Ali Almarzooqi University of Sharjah - College of Arts, Humanities and Social Sciences - Department of Sociology - United Arab Emirates
  • Prof. Faker Mohmmad Algharaiba University of Sharjah - College of Arts, Humanities and Social Sciences - Department of Sociology - United Arab Emirates

DOI:

https://doi.org/10.31973/b9htmy33

Keywords:

Child , Child Protection , Social Institution , Preventive Program

Abstract

This research aims to analyze the content of preventive programs targeting children in the United Arab Emirates. It examines the preventive protection programs provided by governmental social institutions in the country, focusing on the areas of awareness these programs emphasize and the extent to which they incorporate methods to educate and empower children to protect themselves and report cases of violence.

The study adopted a qualitative methodology, analyzing a sample of 23 child protection programs implemented by governmental social entities responsible for children in the UAE.

The key findings indicate that preventive programs for children are delivered by various local social entities in Abu Dhabi, Dubai, and Sharjah, while some are managed at the federal level. These programs cover multiple areas of prevention, with a primary focus on raising children's awareness of self-protection, followed by educating them about their rights under the UAE Child Protection Law (Wadeema Law), and emphasizing the importance of reporting abuse and using reporting hotlines specific to each emirate.

The findings reveal that educating children on self-protection primarily involves raising awareness about avoiding compliance with strangers' requests, which accounts for 22.3%. Programs aimed at educating children about their rights focus 16% on informing them about their right to protection from abuse. Regarding abuse reporting, 38% of programs focus on educating children about the free hotline numbers designated for reporting abuse in each emirate. Notably, despite the presence of multiple reporting hotlines across the UAE, all of them follow a unified plan for responding to reports and operate within an institutional network that enables case referrals based on the jurisdiction of each emirate.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fabbri, C., Cerna-Turoff, I., Turner, E., Lokot, M., Warria, A., Tuladhar, S., Tanton, C., Knight, L., Lees, S., Cislaghi, B., Bhabha, J., Peterman, A., Guedes, A., & Bhatia, A. (2021). Violence against children during the COVID-19 pandemic. Bulletin of the World Health Organization, 99(10), 730–738. https://doi.org/10.2471/BLT.21.285459

Alhassan, I. M. (2004). The use of content analysis method in social research. Journal of Arts, University of Baghdad, 65, 1-15.

السكري، أ. ش. (2000). قاموس الخدمة الاجتماعية والخدمات الاجتماعية. القاهرة: دار المعرفة الجامعية للنشر والطبع والتوزيع.

الأمم المتحدة. (2024، 23 أكتوبر). اتفاقية حقوق الطفل. تم الاسترداد من https://www.unicef.org/ar

المجلس الأعلى للطفولة والأمومة. (2024). كلمة أم الإمارات. تم الاسترداد من https://scmc.gov.ae/ar

زقاي، أ. (2023). الفرد بين فعل الحرب ووعيه بيولوجيًا نفسيًا اجتماعيًا. مجلة البحوث والدراسات الإنسانية، 42(1)، 1-15.

كريب، إ.، وغلوم، م. ح. (1978). النظرية الاجتماعية من بارسونز إلى هابرماس. الكويت: عالم المعرفة.

محمد، ز. ج. (2008، أكتوبر). القوانين والتشريعات ودورها في حماية الطفل في دولة الإمارات العربية المتحدة. مجلة الدراسات القانونية والاجتماعية، 33(4)، 60-98.

الرشدان، ع. (2008). علم الاجتماع التربوي. عمان: دار الشروق للنشر والتوزيع.

النقبي، م. (2021). حماية الأطفال من العنف والاستغلال بدولة الإمارات. حوليات آداب عين شمس، 50(1)، 396-411.

الحوراني، م. ع. (2008). النظرية المعاصرة في علم الاجتماع. عمان: دار مجدلاوي للنشر والتوزيع.

نجم، م. ع. (2013). دور المؤسسات التنموية في تمكين المرأة الفلسطينية - دراسة تحليلية للخطط الاستراتيجية والتقارير السنوية في ضوء معايير التمكين ومؤشراتها. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 21(4)، 239-276.

مؤسسة دبي لرعاية الأطفال والنساء. (2016). البرامج والتثقيف المجتمعي. تم الاسترداد من https://www.dfwac.ae/ar

الطنيجي، ن. (2022). أثر النوع في إدراك الأطفال لحقوقهم وواجباتهم في مجتمع الإمارات. مجلة العرب، 27(2)، 563-576.

حمد، ن. (2008). حماية الطفولة: قضاياها ومشكلاتها في دول مجلس التعاون. مسقط: سلطنة عمان.

العلوي، ه. ع. (2012). تقييم برامج الطفولة المبكرة في الأردن في ضوء المؤشرات النوعية العالمية (رسالة ماجستير غير منشورة). الجامعة الأردنية، كلية الدراسات العليا.

ويكيبيديا. (2022، 21 يناير). النموذج البيئي الاجتماعي. تم الاسترداد من https://ar.wikipedia.org

Downloads

Published

2025-09-15

How to Cite

Almarzooqi, F. ., & Algharaiba , F. . (2025). Evaluation of preventive programs aimed at protecting children in the UAE: A qualitative study. Al-Adab Journal, 154, 645-688. https://doi.org/10.31973/b9htmy33

Publication Dates

Received

2024-11-24

Revised

2024-12-15

Accepted

2024-12-18

Published Online First

2025-09-15

Similar Articles

1-10 of 440

You may also start an advanced similarity search for this article.