Teachers' Familiarity of Irlen syndrome and its relationship to their use of specialized strategies in teaching reading
DOI:
https://doi.org/10.31973/3z4w8t18Keywords:
Familiarity , Irlen Syndrome , - Reading Teaching StrategiesAbstract
This study aimed to identify the extent of teachers' Familiarity of Irlen Syndrome and its relationship to their use of specialized strategies in teaching reading. The study sample consisted of (67) male and female teachers in different educational stages. The sample included (12 males, 55 females), with an average age of 39.4, and a standard deviation of 0.87. They were selected randomly. The study used the descriptive correlational approach for its suitability to the study purposes. The study tools consisted of two questionnaires (prepared by the researchers), namely (a questionnaire measuring teachers' knowledge of Irlen Syndrome, and a questionnaire on teachers' use of specialized strategies in teaching reading). The results of the study regarding the questionnaire of teachers' knowledge of Irlen syndrome showed a low level for the two dimensions (the dimension of teachers' knowledge of Irlen syndrome, and the dimension of diagnosis and symptoms), and for the questionnaire as a whole, the value of (t) is not statistically significant, and the level is average in general. The results of the study also indicated that teachers' use of reading difficulties strategies in general ranged between a large and very large level, and there is a direct correlation between the degree of teachers' knowledge of Irlen syndrome and their use of reading teaching strategies with these students. There are also no statistically significant differences in the study variables attributed to the difference in the demographic variables of the sample (such as gender, age, educational stage, experience, training courses, qualification).
Downloads
References
أحمد عبد الله الدميني، وكريمة علي الجبجبي، وهيفاء عادل شعبان (2023). مدلة الآداب للدراسات النفسية والتربوية. كلية الآداب، جامعة ذمار، المجلد الخامس، العدد الأول، ص ص 134-137.
أخند عبده عوض (2010). فعالية إستراتيجية مقترحة في علاج الضعف القرائي والكتابي والتحصيلي في اللغة العربية لدى بعض تلاميذ الصف التاسع من التعليم الأساسي. مجلة كلية التربية بالمنصورة، المجلد (73)، العدد الأول، ص ص 319-374.
إيناس محمد عليمات (2017). فاعلية برنامج تعليمي محوسب لتنمية مهارات الوعي الصوتي لتفعيل القدرة على القراة والكتابة لدى عينة من الطلبة الموهوبين من ذوي صعوبات التعلم. مجلة الدراسات التروبية والنغسية، جامعة السلطان قايوس، المجلد 12، العدد الأول، ص ص 130-146.
آثار عبد ربه مجاهد، وأخرون (2019). فعالية برنامج تدريبي قائم على استراتيجية تحليل بنية النص اللغوي في تحسين الفهم القرئي وأثرة في خفض القلق الأكاديمي لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم. المجلة العربية للآداب والدراسات الإنسانية. المجلد الثالث، العدد التاسع، ص ص 1-31.
جاد البحيري، وجون افرت، وعبدالستار المحفوظي، وسعد أبو الديار (2012). الديسلكسيا (دليل الباحث العربي). الكويت. مركز تقويم وتدريب الطفل.
جمال محمد الخطيب (2008). الدليل الموحد لمصطلحات الإعافة والتربية الخاصة، الأردن: مكتب التربية العربي لدول الخليج.
جمال محمد الخطيب، ومني الحديدي (2009). المدخل إلي التربية الخاصة. عمان: دار الفكر.
جمال مثقل القاسم (2015): أساسيات صعوبات التعلم. عمان: دار صفاء للطباعة والنشر والتوزيع.
رشا السيد محمود عثمان (2015) فاعلية برنامج تدريبي قائم على المدخل متعدد الحواس باستخدام الكمبيوتر في تحسين الانتباه والإدراك لدى التلاميذ ذوي العسر القرائي بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي. رسالة دكتوراه. كلية التربية، جامعة كفر الشيخ.
حسين خليل عبد القادر (2020). درجة وعي معلمي مدارس شرقي القدس بمهارات التدريس الإبداعي واتجاهاتهم نحوه. مجلة روافد للدراسات والأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية، المجلد الرابع، العدد الأول، ص ص 60 - 91.
رولا مرقص (2006). المجلة التربوية، المجلد 2006، العدد 38، ص ص 12-16.
سلطان صالح محمد الأنصاري 2(022). درجة توفر مهارات الفهم القرائي في كتباة لغتي للصف الابتدائي. المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية، المجلد السادس، العدد الثلاثون، ص ص 304-346.
سليمان عبد الواحد (2010). المرجع في صعوبات التعلم النمائية والأكاديمية والانفعالية. القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.
السيد أحمد محمود صقر (2017) فعالية برنامج تدريبي باستخدام استراتيجية الحواس المتعددة في تنمية القدرات النفس لغوية لدى التلاميذ ذوي صعوبات تعلم القراءة. المجلة المصرية للدراسات النفسية. المجلد (27)، العدد (96)، ص ص 66-146.
الطاهر دواخة إيمان، بورغدة أحلام (2020). دور طرائق التدريس الحديثة في تقليص الفروق الفردية في تعليميّة اللغة العربية. كلية الآداب واللغات، جامعة 8 ماي 1945 قالمة.
عبد المطلب أمين القريطى ( 2011 ). سيكولوجية ذوى الاحتياجات الخاصة و تربيتهم ، ط5، القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.
عيسى مراد علي (2005). فعالية برنامج في ضوء نوذج دن لأساليب التعلم في تحسين الفهم القرائي في مادة اللغة الأنجليزية لدى ضعيفي القراءة من تلاميذ المرحلة الإعادادية. رسالة دكتوراه، كلية التربية، جامعة الزقازيق.
كرم مفيد صيام، وفؤاد هيد الجوالدة (2016). أثر استخدام شفافيات إيرلن وبرنامج تعليمي في تحسين القدرة القرائية للطلبة ذوي صعوبات القراءة. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية، المجلد الرابع، العدد (13) ص ص 206 - 236.
لجين عبد الله الوادعي، ونواف نوار العتيبي (2024) فاعلية استراتيجية التعليم المنظم ذاتياً في تحسين التمثيل المعرفي للمعلومات لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم. المجلة العربية لعلوم الإعاقة والموهبة، المجلد الثامن، العدد الثلاثون، ص ص 235-288.
مجلة المنال (2018). متلازمة إيرلين Syndrome Irlen وعلاقتها بعسر القراءة ،(Dyslexia)، الشارقة: مدينة الشارقة للخدمات الانسانية - https://almanalmagazine.com/
مختار سلام (2016). المشكلات السلوكية لدى ذوي صعوبات تعلم القراءة لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي. رسالة ماجستير. جامعة مولاي الظاهر.
محمد حمدي حسين (2020). آليات تطبيق استراتيجية التعليم القائم على الممارسة لرفع القدرات المهارية للطالب. مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنيسانية. المجلد الخامس، العدد الرابع والعشرون، ص ص 606-617.
مصطفي نوري القمش، وفؤاد عيد الجوالده (2012). صعوبات التعلم "رؤية تطبيقية". عمان: دار الثقافة للنشر والتوزيع.
نرجس قاسم مرزوق العليان (2019). استخدام التقنية الحديثة في التعليم. مجلة كلية التربية الأساسيية للعلوم التروبوية والإنسانية, العدد 42، ص ص 271-288.
Abdulhameed, T. N. (2019). An Investigative study to Explore TeachersAttitude Towards the Inclusion of Learners on the Autism Spectrum Disorder and Learners with Meares Irlen Syndrome in Private Schools in the UAE (Doctoral dissertation, The British University in Dubai).
Adams, A (2012): Improving Scores on Computerized Reading Assessments: The Effects of Colored Overlay Use Dissertation, Northcentral University, Faculty of the School of Education in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of doctor of philosophy.
Alsolami, A., & Vaughan, M. (2023). Teacher attitudes toward inclusion of students with disabilities in Jeddah elementary schools. PloS one, 18(1), e0279068.
Boyle, C & JindaI - Snape, D (2012): Visual-perceptual difficulties and the impact on children’s learning: are teachers missing the page?, British Journal of Learning Support · Volume 27 · Number 4 .
Ballhysa, N., & Flagler, M. (2011). A teachers’ perspective of inclusive education for students with special needs in a model demonstration project.
Boyle, C., & Jindal‐Snape, D. (2012). Visual‐perceptual difficulties and the impact on children's learning: are teachers missing the page?. Support for Learning, 27(4), 166-171.
Bernal, M; Tosta, S) 2015): Irlen Syndrome Incidence in Cuenca-Ecuador, the Research Office of the University of Cuenca.
Bruce, E&Florence, J (2002): The effect of coloured filters on the rate of reading in an adult student population, Ophthal. Physiol, 22: 535–545.
Bruce, E (2004): Visual Factors in Dyslexia, Kluwer Academic Publishers, New York.
Bruce, E (2005): The need for optometric investigation in suspected Meares–Irlen syndrome or visual stress, The College of Optometrists, Ophthal. Physiol , 25: 363–370.
Deibel, K. (2007): Adoption of Assistive Technologies for Reading Disabilities: Cultural, Literacy, and Technological Aspects, University of Washington.
Evans,W; Busby,A; Jeanes,R.; Wilkins,A.J.(1995): Optometric correlates of Meares-Irlen Syndrome:a matched group study Ophthal.Physiol.Optics.15,481-487 .
Evans, B. J. W. (1999): Do visual problems cause dyslexia? Ophthalmic Physiological Optics, 19 (4) , 277- 278.
Farber, H (1995): An experimental study of scotopic sensitivity /Irlen Syndrome in learning disabled students, Portland State University, phd.
George, D & Stephanie, S (2015): Behavioural Interventions to Remediate Learning Disorders: A Technical Report, The University of Auckland Auckland, New Zealand.
Higer, C. (2019). Reading Rainbow: Give Hope to Struggling Readers.
Irlen, H. (2005).Reading by the colors. The Berkley publishing group, new York. USA.
Irlen, H. (2010): The Irlen Revolution: A Guide To Changing Your Perception and Your Life. New York: Square One Publishers.
Joshi, R, M. & BOULWARE, G. (2002). Teaching reading in an inner-city school through a multisensory teaching approach, Annals of Dyslexia, No. (52), pp 229-249.
Julie, H.& Fred, S. (2012). Preliminary effects of a group-based tutoring program for children in long- term foster care, Children and Youth Services Review, 34(6),1176-1182.
Pintrich, P. R., (2000). The role goal orinentation in self-reguiated lerning. In M. oekaerts, P, R, Pintrich, & M. Zeidner (Eds), Handbook of self-reguiationm, San Diego, CA, US: Academic Press, pp 451-502.
Kayabasi, Z. E. K. (2017). Views of Classroom Teachers Concerning Students with Reading Difficulties. International Journal of Progressive Education, 13(3), 50-60.
Kriss, I; Evans, W(2005): The relationship between dyslexia and Meares-Irlen Syndrome, Journal of Research in Reading, Volume 28, Issue 3, pp 350–364.
Kruk, R; Sumbler, K & Willows, D (2008): Visual processing characteristics of children with Meares–Irlen syndrome, Ophthalmic and Physiological Optics.
Magnuson, K. A, (2009). Theimpact of reciprocal teaching on first grade students. Un published master dissertation on science in Education, South west Minnesota state university,
Malins, C (2009): The Use of Coloured Filters and Lenses in the Management of Children with Reading Difficulties, The Irlen Screening Research Project, Mind Matters Psychology.
Morrison, F ( 2011): The Effect of color overlays on reading efficiency, University of Massachusetts Amherst in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy.
Mprah, W. K., Issaka, Z., Wunduo, M., Atta-Osei, G., Tawiah, R., & Mensah, T. I. (2023). Perceptions and attitudes of teachers on the inclusion of children with disabilities in mainstream classrooms in the East Mamprusi Municipality of the northeast region of Ghana. International Journal of Whole Schooling, 19(1), 144-166.
Robinson, G. L., & Conway, R. N. (1990). The effects of Irlen colored lenses on students' specific reading skills and their perception of ability: A 12-month validity study. Journal of learning disabilities, 23(10), 589-596.
Singleton, C & Henderson, L (2006): Visual factors in reading, London Review of Education, 4, 1, 89–98.
Singleton, C ; Henderson, L (2007) : Computerized screening for visual stress in reading , Journal of Research in Reading, Volume 30, Issue 3, pp 316–331.
Stein, J(2003) : Visual motion sensitivity and reading. Neuropsychologia 41, 1785–1793.
Stephen, L; Nigel , M; Kenneth, W (2014) : Symptoms of Meares-Irlen/Visual Stress Syndrome in subjects diagnosed with Chronic Fatigue Syndrome, International Journal of Clinical and Health Psychology , 14, 87−92.
Tacuri-Reino, D., Elosúa, M. R., & Bernal, M. (2024). Reading skills in children with Irlen Syndrome. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, 23(1).
Tiong, Y. (2013) :Dyslexia and Vision A review of current evidence and clinical interventions, MG Singapore, .medical grapevineasia .
Watts, C (2011): Supporting the reading experience of higher education students with visual stress, articles from the Learning and Teaching Conference 2011, University of Brighton.
Whiteley, E &Smith, D(2001): The use of tinted lenses to alleviate reading difficulties, Journal of Research in Reading, Volume 24, Issue 1, 2001, pp 30±40,Department of Psychology, University of Central Lancashire, Preston, UK.
Young, B. L. (2021). The Lived Experience of Parents of Children with Irlen Syndrome: A Biopsychosocial Perspective of the Effects of Tinted Lenses and Colored Overlays (Doctoral dissertation, Walden University).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Moza Saif Khamis Al Darmaki

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.