Religious Sciences in the Great Mosque of Cordoba
Its Curricula, Scholars, and Students in Era of Caliphate
DOI:
https://doi.org/10.31973/e9qy0x98Keywords:
Era of Caliphate, the Mosque of Cordoba, Scholars, Students, Religious SciencesAbstract
There were mosques and mosques in various Islamic regions and regions in the Levant, Iraq, Egypt, Morocco, and Andalusia served as scientific and educational institutes and schools, as well as religious ones. Muslim scholars and jurists found the mosque to be the most appropriate place to study the book of Allah and the various religious sciences associated with it, due to the status and sanctity of the mosque among all Muslims. Some mosques and mosques became more like scientific universities from which many scholars, jurists and thinkers graduated, whose fame spread throughout the Islamic world. The Great Mosque in Cordoba was one of those beacons. The scientific and educational sciences that the Islamic world knew, as it was a scientific university to which students of science and knowledge flocked from various parts of the Islamic world and the European West, and various branches of science and basic knowledge were taught there, such as Islamic sciences such as legislation, interpretation, jurisprudence, the Prophet’s hadith, and other experimental and rational sciences, and many other experimental and rational sciences have emerged. Andalusia jurists who taught these sciences at the Great Mosque in Cordoba and who contributed to the progress and development of these sciences and their dissemination among the various groups of Andalusia society, as well as the graduation of a large number of students of science and knowledge specialized in religious sciences, who contributed to the spread of science and knowledge in various people thanks to the science and knowledge they received in this mosque.
Downloads
References
ابن الفرضي، تاريخ علماء الأندلس، (1989)، تحقيق إبراهيم الإبياري، ط2، دار الكتاب اللبناني، بيروت.
ابن بشكوال، أبو القاسم خلف بن عبد الملك(1989)، الصلة في تاريخ أئمة الأندلس وعلمائهم ومحدثيهم وفقهائهم وأدباءهم، تحقيق إبراهيم الابياري.ط1 ، دار الكتاب المصرية. مع دار الكتاب اللبناني. القاهرة. بيروت.
ابن عذارى المراكشي، أبو عبد الله محمد،(1950)، البيان المغرب في أخبار الأندلس والمغرب، بيروت، دار صادر.
الحميدي، أبو عبد الله محمد بن أبي نصر فتوح، (1966)، جذوة المقتبس في ذكر ولاة الأندلس، تحقيق محمد بن تاويت الطنجي، مكتبة نشر الثقافة الإسلامية، القاهرة.
الضبي، (1989)، بغية الملتمس في تاريخ رجال أهل الأندلس، تحقيق إبراهيم الإبياري، دار الكتاب المصري، القاهرة.
المراكشي، أبو عبد الله محمد الأنصاري الأوسي، (2012)، الذيل والتكملة لكتابي الموصول والصلة، تحقيق محمد بن شريفة وإحسان عباس، ط1، دار الغرب الإسلامي، تونس.
المقري التلمساني، أحمد بن محمد، (1988)، نفح الطيب من غصن الأندلس الرطيب، تحقيق إحسان عباس، دار صادر، بيروت.
أمين، أحمد، ظهر الإسلام، القاهرة، مكتبة النهضة المصرية، ط3، 1962.
الحسين، أسكان، (2004)، تاريخ التعليم في المغرب خلال العصر الوسيط (1-9هـ/7-15م)، الرباط، (د.م).
خوليان، ربيبيرا، (1994)، التربية الإسلامية في الأندلس أصولها المشرقية وتأثيراتها الغربية، ترجمة الطاهر مكي أحمد، ط2، دار المعارف، القاهرة.
زينل، نهاد عباس، (2016)، الإنجازات العلمية للأطباء في الأندلس وأثرها على التطور الحضاري في أوروبا في القرون الوسطى، ط1، دار غيداء للتوزيع والنشر، عمان.
عيسى، محمد عبد الحميد، (1982)، تاريخ التعليم في الأندلس، ط1، دار الفكر العربي، القاهرة.
فكري، أحمد، (1983م)، قرطبة في العصر الإسلامي تاريخ وحضارة، مؤسسة شباب الجامعة، الإسكندرية.
مادي، محمد فرح، (2018)، الثقافة في قرطبة في القرن الرابع الهجري (مقوماتها ومكوناتها وإسهاماتها)، ط1، دار الكتب الوطنية، بنغازي.
مخلوف، محمد بن محمد بن عمر بن قاسم، (2003)، شجرة النور الذكية في طبقات فقهاء المالكية، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت.
البشري، سعد عبد الله صالح، الحياة العلمية في عصر الخلافة في الأندلس (316-422هـ/928-1030م)، مكة المكرمة، جامعة أم القرى، 1997.
العكش، إبراهيم علي، (1982)، التربية والتعليم في الأندلس، كلية التربية في الجامعة الأردنية، الأردن. رسالة ماجستير بإشراف الدكتور أحمد أبو هلال.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sami Abdullah Salem Al Naqbi , Asst. Prof. Saleh Muhammad Zeki Mahmood Al-Leheabi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.



