Religious Sciences in the Great Mosque of Cordoba

Its Curricula, Scholars, and Students in Era of Caliphate

Authors

  • Sami Abdullah Salem Al Naqbi Department of History and Islamic Civilization ،College of Arts, Humanities, and Social Sciences\University of Sharjah
  • Asst. Prof. Saleh Muhammad Zeki Mahmood Al-Leheabi Department of History and Islamic Civilization ،College of Arts, Humanities, and Social Sciences\University of Sharjah

DOI:

https://doi.org/10.31973/e9qy0x98

Keywords:

Era of Caliphate, the Mosque of Cordoba, Scholars, Students, Religious Sciences

Abstract

There were mosques and mosques in various Islamic regions and regions in the Levant, Iraq, Egypt, Morocco, and Andalusia served as scientific and educational institutes and schools, as well as religious ones. Muslim scholars and jurists found the mosque to be the most appropriate place to study the book of Allah and the various religious sciences associated with it, due to the status and sanctity of the mosque among all Muslims. Some mosques and mosques became more like scientific universities from which many scholars, jurists and thinkers graduated, whose fame spread throughout the Islamic world. The Great Mosque in Cordoba was one of those beacons. The scientific and educational sciences that the Islamic world knew, as it was a scientific university to which students of science and knowledge flocked from various parts of the Islamic world and the European West, and various branches of science and basic knowledge were taught there, such as Islamic sciences such as legislation, interpretation, jurisprudence, the Prophet’s hadith, and other experimental and rational sciences, and many other experimental and rational sciences have emerged. Andalusia jurists who taught these sciences at the Great Mosque in Cordoba and who contributed to the progress and development of these sciences and their dissemination among the various groups of Andalusia society, as well as the graduation of a large number of students of science and knowledge specialized in religious sciences, who contributed to the spread of science and knowledge in various people thanks to the science and knowledge they received in this mosque.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ابن الفرضي، تاريخ علماء الأندلس، (1989)، تحقيق إبراهيم الإبياري، ط2، دار الكتاب اللبناني، بيروت.

ابن بشكوال، أبو القاسم خلف بن عبد الملك(1989)، الصلة في تاريخ أئمة الأندلس وعلمائهم ومحدثيهم وفقهائهم وأدباءهم، تحقيق إبراهيم الابياري.ط1 ، دار الكتاب المصرية. مع دار الكتاب اللبناني. القاهرة. بيروت.

ابن عذارى المراكشي، أبو عبد الله محمد،(1950)، البيان المغرب في أخبار الأندلس والمغرب، بيروت، دار صادر.

الحميدي، أبو عبد الله محمد بن أبي نصر فتوح، (1966)، جذوة المقتبس في ذكر ولاة الأندلس، تحقيق محمد بن تاويت الطنجي، مكتبة نشر الثقافة الإسلامية، القاهرة.

الضبي، (1989)، بغية الملتمس في تاريخ رجال أهل الأندلس، تحقيق إبراهيم الإبياري، دار الكتاب المصري، القاهرة.

المراكشي، أبو عبد الله محمد الأنصاري الأوسي، (2012)، الذيل والتكملة لكتابي الموصول والصلة، تحقيق محمد بن شريفة وإحسان عباس، ط1، دار الغرب الإسلامي، تونس.

المقري التلمساني، أحمد بن محمد، (1988)، نفح الطيب من غصن الأندلس الرطيب، تحقيق إحسان عباس، دار صادر، بيروت.

أمين، أحمد، ظهر الإسلام، القاهرة، مكتبة النهضة المصرية، ط3، 1962.

الحسين، أسكان، (2004)، تاريخ التعليم في المغرب خلال العصر الوسيط (1-9هـ/7-15م)، الرباط، (د.م).

خوليان، ربيبيرا، (1994)، التربية الإسلامية في الأندلس أصولها المشرقية وتأثيراتها الغربية، ترجمة الطاهر مكي أحمد، ط2، دار المعارف، القاهرة.

زينل، نهاد عباس، (2016)، الإنجازات العلمية للأطباء في الأندلس وأثرها على التطور الحضاري في أوروبا في القرون الوسطى، ط1، دار غيداء للتوزيع والنشر، عمان.

عيسى، محمد عبد الحميد، (1982)، تاريخ التعليم في الأندلس، ط1، دار الفكر العربي، القاهرة.

فكري، أحمد، (1983م)، قرطبة في العصر الإسلامي تاريخ وحضارة، مؤسسة شباب الجامعة، الإسكندرية.

مادي، محمد فرح، (2018)، الثقافة في قرطبة في القرن الرابع الهجري (مقوماتها ومكوناتها وإسهاماتها)، ط1، دار الكتب الوطنية، بنغازي.

مخلوف، محمد بن محمد بن عمر بن قاسم، (2003)، شجرة النور الذكية في طبقات فقهاء المالكية، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت.

البشري، سعد عبد الله صالح، الحياة العلمية في عصر الخلافة في الأندلس (316-422هـ/928-1030م)، مكة المكرمة، جامعة أم القرى، 1997.

العكش، إبراهيم علي، (1982)، التربية والتعليم في الأندلس، كلية التربية في الجامعة الأردنية، الأردن. رسالة ماجستير بإشراف الدكتور أحمد أبو هلال.

Downloads

Published

2025-06-12

Issue

Section

Historiography

How to Cite

Al Naqbi, S. ., & Al-Leheabi, S. (2025). Religious Sciences in the Great Mosque of Cordoba: Its Curricula, Scholars, and Students in Era of Caliphate. Al-Adab Journal, 153, 173-190. https://doi.org/10.31973/e9qy0x98

Publication Dates

Received

2024-07-08

Revised

2024-10-06

Accepted

2024-10-07

Published Online First

2025-06-15

Similar Articles

1-10 of 613

You may also start an advanced similarity search for this article.