Constructive criticism in modern literary studies -
- Hair model
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i116.459Keywords:
النقد, الأدب, الشعرAbstract
The critical reading in the light of the constructive criticism is listen quietly to the text, including, without changes, to translate this listening later to serious attempts to decode the positive and negative symbols and knowledge of text indications disclosed structures cognitive loaded in it, this brings us to the desire of an independent study in this area which is b (constructive criticism in literary studies HADITHA hair a model), one of the Introduction and pave who was entitled: (Monetary Bannae- definitions entrance), and Study first was entitled: (the concept of constructive criticism in literary studies HADITHA theoretical level), where This section dealt with at the level of endoscopy strategy constructive criticism and objectives of cash, standards and qualifications critic construction and the language of constructive criticism, while the second section was entitled: (function constructive criticism and ways Achtgalh- practical level), where he addressed this topic shifts cash from a knowledge to build and function of constructive criticism and models engage in cash and then we come to the conclusion of the research and a list of sources and references, and a summary in Arabic and English.
In light of this thought most of this criticism individual distinctive character, which is based on the criterion of artistic honesty and provisions and to taste the innate sense and net Sliqthm they have taken a measure of all modern literary studies, as well as that constructive criticism is subjective impression through the adoption by the critic on what puts literary impact in himself from the reaction of emotional and psychological neutrality in isolation from many of the rules the literary set, and this cash remains on the different concepts and the multiplicity of Zhoyah, due to the preview and mechanisms functioned, Compass indispensable, and open the road, which is no way to achieve a successful act and sound without it.
Downloads
References
2- الإسلام والفن: محمود البستاني، مجمع البحوث الاسلامية للدراسات والنشر، بيروت- لبنان، ط1، 1413هـ- 1992م.
3- الايديولوجيا واللغة: جون إي. جوزيف وتالبرت جي. تيلر، ترجمة: باقر جاسم محمد، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد- العراق، ط1، 2008م.
4- تاريخ النقد الادبي عند العرب: طه أحمد إبراهيم، منشورات دار الحكمة، دمشق- سوريا، د- ت.
5- تحليل النصوص الادبية- قراءات نقدية في السرد والشعر: عبد الله إبراهيم وصالح هويدي، دار الكتاب الجديد المتحدة، بيروت- لبنان، ط1، 1998م.
6- تحولات النص الجديد: جمال جاسم أمين، الموسوعة الثقافية- دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد- العراق، ط1، 2010م.
7- خطاب الآخر- خطاب نقد التأليف الادبي الحديث انموذجاً: عبد العظيم رهيف السلطاني، دار الاصالة والمعاصرة، بنغازي- ليبيا، ط1، 2005م.
8- دراسات في النقد المسرحي: محمد زكي العشماوي، دار النهضة العربية للطباعة والنشر، بيروت- لبنان، 1980م.
9- علم اجتماع الادب: عاطف احمد فؤاد، دار المعرفة الجامعية، مصر، 1996م.
10- الغربال: ميخائيل نعيمة، دار العلم للملايين، بيروت- لبنان، ط3، 1970م.
11- في الادب القصصي ونقده: عبد الاله أحمد، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد- العراق، 1993م.
12- في الادب والنقد: محمد مندور، دار نهضة مصر، ط5، 1949م.
13- في النقد الادبي الحديث- منطلقات وتطبيقات: فائق مصطفى وعبد الرضا علي، دار الكتب للطباعة والنشر، جامعة الموصل- العراق، ط1، 1989م.
14- قضايا معاصرة في الأدب والنقد: محمد غنيمي هلال، مطبعة نهضة مصر بالفجالة، القاهرة، (د- ت).
15- الكلمة العربية في المهجر: الفرد خوري، مطبعة دار الريحاني، بيروت- لبنان، (د- ت).
16- لسان العرب: ابو الفضل جمال الدين ابن منظور، دار صادر، بيروت- لبنان، 2000م.
17- لصوص- مجموعة شعرية: فرج الحطاب، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد- العراق، 1997م.
18- المجموعة الكاملة لمؤلفات جبران خليل جبران: تقديم واشراف: ميخائيل نعيمة، دار صادر، بيروت- لبنان، د-ت.
19- المسرح في مفترق الطرق: جون جاسنر، ترجمة: سامي خشبة، دار الجيل للطباعة، القاهرة- مصر، 1960م.
20- مقاربات نقدية في الثقافة والتراث: صالح هويدي، الموسوعة الثقافية- دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد- العراق، ط1، 2013م.
21- نشأة القصة وتطورها في العراق 1908- 1939م: عبد الاله أحمد، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد- العراق، ط3، 2001م.
22- نظرية النص- من بنية المعنى إلى سيميائية الدال: حسين خمري، منشورات الاختلاف، ط1، 2007م.
23- النقد الادبي: أحمد أمين، دار الكتاب العربي، بيروت- لبنان، ط4، 1967م.
24- النقد الادبي- أصوله ومناهجه: سيد قطب، مطبعة دار الفكر العربي، القاهرة- مصر، ط3، 1959م.
25- النقد الادبي الحديث في لبنان: هاشم ياغي، مطبعة دار المعارف، مصر، 1968م.
26- نقد النقد- مدخل ابستيمولوجي: محمد الدغموي، مجلة الاقلام، العدد (6)، بغداد- العراق، 1990م.
27- النقد والنقاد المعاصرون: محمد مندور، مطبعة نهضة مصر، القاهرة- مصر، د- ت.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.