Strategic effectiveness (collect - suggest - discuss) in Central Thinking Skills for Biology in the Fourth Scientific Grade
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i148.4521Keywords:
effectiveness, strategy (collect - suggest - discuss), pivotal thinking skillsAbstract
The research aims to determine the effectiveness of the strategy (Collect - Suggest - Discuss) in the central thinking skills of fourth-year scientific students in the biology subject. To achieve the goal of the research, the following null hypothesis was developed:
There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of the students of the experimental group who will be taught according to the strategy (Collect - Suggest - Discuss) and the average scores of the students of the control group who will be taught according to the usual method in pivotal thinking skills. To test the validity of the hypothesis, the experiment was applied and the experiment was chosen. The researcher has an experimental design with partial control for the experimental and control groups with a post-test for pivotal thinking skills. The research sample was chosen intentionally by the researcher and they are students of (Excellent Secondary School for Boys - Morocco) fourth scientific grade, from the schools of the Directorate of Education of Baghdad Governorate, Al-Rusafa/1. The sample amounted to The research included (180) students distributed among (6) classes. Random selection fell on Class (D), numbering (30) students, to represent the experimental group, and Class (B), numbering (30) students, to represent the control group. They were rewarded with the variable (intelligence, age). Timeframe, test of pivotal thinking skills. The researcher prepared a tool to test pivotal thinking skills. The final test consisted of (30) essay and objective items. The validity and reliability of the test were calculated, as the test data were analyzed and treated statistically using (T-test) for two equal independent samples. The difficulty factor, the discriminatory power, and the effectiveness of the incorrect alternatives for the paragraphs were extracted, using (Kuder-Richardson-20), the Cronbach alpha equation, the Pearson correlation coefficient, and the standard deviation. The results of the post-test showed that there was an effectiveness for the strategy (Collect - Suggest - Discuss) in skills. Pivotal thinking for the benefit of the experimental group, and in light of the research results, the researcher developed a number of recommendations and proposals.
Downloads
References
ابراهيم ، مجدي (2007): التفكير لتطوير الإبداع وتنمية الذكاء سيناريوهات تربوية مقترحة، ط1، عالم الكتب، القاهرة.
أبو جادو، صالح محمد علي، ومحمد بكر نوفل (2007): تعليم التفكير النظرية والتطبيق،ط1، دار المسيرة، عمان.
أبو جادو، صالح محمد علي، ومحمد بكر نوفل (2010): تعليم التفكير النظرية والتطبيق،ط3 ، دار المسيرة، عمان.
الساعدي, حسن حيال (2020): دليل المدرس المساعد في تدريس مادة اللغة العربية الاول متوسط في ضوء ابعاد التنمية المستدامة, مكتبة الامير للطباعة والنشر,ط1, بغداد.
العبد الكريم, راشد بن حسين (2011): النظرية البنائية الاجتماعية وتطبيقاتها التدريسية في المنهج,ط1، مكتبة الملك فهد الوطنية للنشر والتوزيع ,الرياض.
العتوم، كامل علي سليمان(2012):التفكير أنواعه ومفاهيمه ومهاراته واستراتيجيات تدريبه،ط1، عالم الكتب الحديث، اربد.
العفون، نادية حسين يونس، وفاطمة عبد الأمير الفتلاوي(2011):مناهج وطرائق تدريس العلوم، ط1، دار الصفاء، عمان.
العفون، نادية حسين يونس، وفاطمة عبد الأمير الفتلاوي (2012):الاتجاهات الحديثة في التدريس وتنمية التفكير،ط1،دار الصفاء، عمان.
العلوان، عامر إبراهيم (2012):تعليم الدماغ البشري وتعليم التفكير،ط1،دار صفاء، عمان.
داود, عزيز حنا, وحسين عبد الرحمن انور(1990):مناهج البحث التربوي, جامعة بغداد, وزارة التعليم العالي والبحث العلمي,ط1,بغداد.
زاير, سعد علي, وايمان محمد خضير(2015):طرائق التدريس بين الابداع والتقليد,مكتبة الامير,ط1, بغداد.
زاير, سعد علي, وايمان محمد خضير (2019):طرائق التدريس بين الابداع والتقليد, مكتبة نور الحسن,ط1,بغداد.
زيتون، كمال عبد الحميد(2003):تصميم التعليم من منظور البنائية،مجلة دراسات في المناهج وطرق التدريس، الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة عين شمس.
زيتون، كمال عبد الحميد (2007):تنميه الابداع والتفكير الابداعي في تدريس العلـوم، دار الشروق للنشر، عمان.
شحاته, حسن, وزينب النجار(2003):معجم المصطلحات التربوية والنفسية,ا لدار المصرية اللبنانية,ط1,القاهرة.
عبد العزيز, سعيد (2009): تعليم التفكير ومهاراته تدريبات وتطبيقات عملية, ط4, دار الثقافة، عمان.
عودة، أحمد سليمان(1985):القياس والتقويم في العملية التدريسية،ط1 المكتبة الوطنية، عمان.
لانغريهر، جون(2002):تعليم مهارات التفكير تدريبات عمليه لأولياء الأمور والمعلمين والمتعلمين،ط1،ترجمة منير الحوراني، دار الكتاب الجامعي، العين.
نوفل، محمد بكر(2010):تطبيقات عمليه في تنمية التفكير باستخدام عادات العقل،ط2،دار المسيرة، عمان.
هاشم, عهود سامي, وعلاء عبد الخالق المندلاوي(2016):تطبيقات تربوية مقترحه على وفق ابعاد التنمية المستدامة, مكتبة الامير,ط1, بغداد.
ياسين, واثق عبد الكريم, زينب حمزة راجي(2012): المدخل البنائي نماذج واستراتيجيات في تدريس المفاهيم العلمية,ط1,مكتبة نور الحسن للطباعة والنشر,ط1,بغداد.
Baker, D.R & Piburn, M.D. (1997) constructing science in middle and secondary school classroom. Boston, London; Allen &Bacom
Gronlund, Norman E. (1976), Measurement and Evaluation in Teaching, (3rd ed), MaC Millan Publishing co, New York.
Schunk ,O,2000, Learring Theories, An Educational Perspective,( 3 rd ed), Printice hall,lnc, New Jersey.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lect. Basim M. Ali AL-Rekabey
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.