Strategic effectiveness (collect - suggest - discuss) in Central Thinking Skills for Biology in the Fourth Scientific Grade

Authors

  • Lect. Basim M. Ali AL-Rekabey Directorate General of Education of Baghdad /Al-Risafa/1

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i148.4521

Keywords:

effectiveness, strategy (collect - suggest - discuss), pivotal thinking skills

Abstract

The research aims to determine the effectiveness of the strategy (Collect - Suggest - Discuss) in the central thinking skills of fourth-year scientific students in the biology subject. To achieve the goal of the research, the following null hypothesis was developed:

There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of the students of the experimental group who will be taught according to the strategy (Collect - Suggest - Discuss) and the average scores of the students of the control group who will be taught according to the usual method in pivotal thinking skills. To test the validity of the hypothesis, the experiment was applied and the experiment was chosen. The researcher has an experimental design with partial control for the experimental and control groups with a post-test for pivotal thinking skills. The research sample was chosen intentionally by the researcher and they are students of (Excellent Secondary School for Boys - Morocco) fourth scientific grade, from the schools of the Directorate of Education of Baghdad Governorate, Al-Rusafa/1. The sample amounted to The research included (180) students distributed among (6) classes. Random selection fell on Class (D), numbering (30) students, to represent the experimental group, and Class (B), numbering (30) students, to represent the control group. They were rewarded with the variable (intelligence, age). Timeframe, test of pivotal thinking skills. The researcher prepared a tool to test pivotal thinking skills. The final test consisted of (30) essay and objective items. The validity and reliability of the test were calculated, as the test data were analyzed and treated statistically using (T-test) for two equal independent samples. The difficulty factor, the discriminatory power, and the effectiveness of the incorrect alternatives for the paragraphs were extracted, using (Kuder-Richardson-20), the Cronbach alpha equation, the Pearson correlation coefficient, and the standard deviation. The results of the post-test showed that there was an effectiveness for the strategy (Collect - Suggest - Discuss) in skills. Pivotal thinking for the benefit of the experimental group, and in light of the research results, the researcher developed a number of recommendations and proposals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lect. Basim M. Ali AL-Rekabey, Directorate General of Education of Baghdad /Al-Risafa/1

    Lecturer at Directorate General of Education of Baghdad /Al-Risafa/1

    Specialization: methods of teaching Biology

References

ابراهيم ، مجدي (2007): التفكير لتطوير الإبداع وتنمية الذكاء سيناريوهات تربوية مقترحة، ط1، عالم الكتب، القاهرة.

أبو جادو، صالح محمد علي، ومحمد بكر نوفل (2007): تعليم التفكير النظرية والتطبيق،ط1، دار المسيرة، عمان.

أبو جادو، صالح محمد علي، ومحمد بكر نوفل (2010): تعليم التفكير النظرية والتطبيق،ط3 ، دار المسيرة، عمان.

الساعدي, حسن حيال (2020): دليل المدرس المساعد في تدريس مادة اللغة العربية الاول متوسط في ضوء ابعاد التنمية المستدامة, مكتبة الامير للطباعة والنشر,ط1, بغداد.

العبد الكريم, راشد بن حسين (2011): النظرية البنائية الاجتماعية وتطبيقاتها التدريسية في المنهج,ط1، مكتبة الملك فهد الوطنية للنشر والتوزيع ,الرياض.

العتوم، كامل علي سليمان(2012):التفكير أنواعه ومفاهيمه ومهاراته واستراتيجيات تدريبه،ط1، عالم الكتب الحديث، اربد.

العفون، نادية حسين يونس، وفاطمة عبد الأمير الفتلاوي(2011):مناهج وطرائق تدريس العلوم، ط1، دار الصفاء، عمان.

العفون، نادية حسين يونس، وفاطمة عبد الأمير الفتلاوي (2012):الاتجاهات الحديثة في التدريس وتنمية التفكير،ط1،دار الصفاء، عمان.

العلوان، عامر إبراهيم (2012):تعليم الدماغ البشري وتعليم التفكير،ط1،دار صفاء، عمان.

داود, عزيز حنا, وحسين عبد الرحمن انور(1990):مناهج البحث التربوي, جامعة بغداد, وزارة التعليم العالي والبحث العلمي,ط1,بغداد.

زاير, سعد علي, وايمان محمد خضير(2015):طرائق التدريس بين الابداع والتقليد,مكتبة الامير,ط1, بغداد.

زاير, سعد علي, وايمان محمد خضير (2019):طرائق التدريس بين الابداع والتقليد, مكتبة نور الحسن,ط1,بغداد.

زيتون، كمال عبد الحميد(2003):تصميم التعليم من منظور البنائية،مجلة دراسات في المناهج وطرق التدريس، الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة عين شمس.

زيتون، كمال عبد الحميد (2007):تنميه الابداع والتفكير الابداعي في تدريس العلـوم، دار الشروق للنشر، عمان.

شحاته, حسن, وزينب النجار(2003):معجم المصطلحات التربوية والنفسية,ا لدار المصرية اللبنانية,ط1,القاهرة.

عبد العزيز, سعيد (2009): تعليم التفكير ومهاراته تدريبات وتطبيقات عملية, ط4, دار الثقافة، عمان.

عودة، أحمد سليمان(1985):القياس والتقويم في العملية التدريسية،ط1 المكتبة الوطنية، عمان.

لانغريهر، جون(2002):تعليم مهارات التفكير تدريبات عمليه لأولياء الأمور والمعلمين والمتعلمين،ط1،ترجمة منير الحوراني، دار الكتاب الجامعي، العين.

نوفل، محمد بكر(2010):تطبيقات عمليه في تنمية التفكير باستخدام عادات العقل،ط2،دار المسيرة، عمان.

هاشم, عهود سامي, وعلاء عبد الخالق المندلاوي(2016):تطبيقات تربوية مقترحه على وفق ابعاد التنمية المستدامة, مكتبة الامير,ط1, بغداد.

ياسين, واثق عبد الكريم, زينب حمزة راجي(2012): المدخل البنائي نماذج واستراتيجيات في تدريس المفاهيم العلمية,ط1,مكتبة نور الحسن للطباعة والنشر,ط1,بغداد.

Baker, D.R & Piburn, M.D. (1997) constructing science in middle and secondary school classroom. Boston, London; Allen &Bacom

Gronlund, Norman E. (1976), Measurement and Evaluation in Teaching, (3rd ed), MaC Millan Publishing co, New York.

Schunk ,O,2000, Learring Theories, An Educational Perspective,( 3 rd ed), Printice hall,lnc, New Jersey.

Downloads

Published

2024-03-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

Strategic effectiveness (collect - suggest - discuss) in Central Thinking Skills for Biology in the Fourth Scientific Grade. (2024). Al-Adab Journal, 1(148), 213-234. https://doi.org/10.31973/aj.v1i148.4521

Publication Dates

Received

2023-11-28

Revised

2023-12-29

Accepted

2023-12-30

Published Online First

2024-03-15

Similar Articles

11-20 of 225

You may also start an advanced similarity search for this article.