Moral discourse in Hume's philosophy

Authors

  • Asst. Prof. Sally Mohsen Lateef AlMustansiriya University- college of Arts - Department of Philosophy

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v2i147.4391

Keywords:

Moral, Passion, Impressions, Human

Abstract

Hume was able to build his philosophy on the basis of the experimental method. The certainty he wanted to reach was through experience and sensory perceptions. As for the role of the mind, its job was to analyze the information that reaches us through sensory perceptions.

Therefore, moral discourse relied on emotions and emotions on the basis that the moral emotion issued by any human being depends on an internal sense or feeling that nature has instilled in the human race.

Virtue, for example, is everything that gives a person a feeling of approval, and vice, on the contrary, represents everything that gives him an unpleasant feeling. Thus, moral judgment - according to Hume's opinion - is not derived from the judgments of reason, because the judgments of reason determine what is.

According to Hume, human knowledge is due to the mind’s perceptions, which consist of two types: (impressions and ideas). The first type represents perceptions that enter the mind and includes (feelings, emotions, and emotions). As for the second type, ideas are the faint images in thinking and reasoning that we form from impressions. Our human nature sends images of our sensory impressions to our thoughts, including our congenital thoughts, which are the result of images of our sensory impressions. This sense is imprinted with a certain effect that forms images of this impression, so we form the congenital idea.

This is how the moral discourse was towards knowledge and reason. Moral principles are real and realistic and depend on direct sensory perception through which we distinguish between good and evil.

As for his moral discourse towards religion, his view towards religion was one of atheism, as he believed in multiple gods.

His discourse towards politics was represented in not relying on issues related to human nature and the realities of human society. He considered the idea of justice to be one of the moral virtues through which we can resolve the conflicts that exist in society and ensure the rule of order in it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Asst. Prof. Sally Mohsen Lateef , AlMustansiriya University- college of Arts - Department of Philosophy

    Assistant Professor at Al-Mustansiriya University - College of Arts - Department of Philosophy

References

كرم، يوسف. (1978). تاريخ الفلسفة اليونانية. مطبعة لجنة التأليف والترجمة والنشر. القاهرة.

جديدي، محمد . (2009). الفلسفة الأغريقية. منشورات الاختلاف. بيروت – لبنان.

طاليس، أرسطو. (1924). علم الأخلاق الى نيقوماخوس. ت: أحمد لطفي السيد. مطبعة دار الكتب المصرية. بالقاهرة.

رسل، برتراند. (2010). تاريخ الفلسفة الغربية. ت: زكي نجيب محمود. ج2. الهيئة المصرية العامة للكتب.

عزام، محفوظ علي ( 1986). الأخلاق في الإسلام بين النظرية والتطبيق. دار الهداية للطباعة والنشر. مصر.

عاتي، إبراهيم. (2005) . الإنسان في الفلسفة الإسلامية. الهيئة المصرية العامة للكتاب .

الطويل، توفيق. (1964).أسس الفلسفة. دار النهضة العربية. القاهرة.

برهيه، أميل.(1983). تاريخ الفلسفة القرن الثامن عشر. ت: جورج طرابشي. ج5. بيروت – لبنان.

متى، كريم. (2000). الفلسفة الحديثة عرض ونقد. دار الكتاب الجديد المتحدة. بيروت – لبنان.

دروا، روجيه بول .(2014). فقه الفلسفة. ت: فاروق الحميد. دار الفرقد للطباعة والنشر والتوزيع. دمشق – سوريا.

يوسف، كرم.(1949). تاريخ الفلسفة الحديثة. مؤسسة هنداوي.

هيوم، ديفيد.(2008). تحقيق في الذهن البشري. ت: محمد محجوب. مركز دراسات الوحدة العربية. بيروت – لبنان.

مدين، محمد محي.(2008). فلسفة هيوم الأخلاقية. دار التنوير. بيروت – لبنان.

العبيدي، حسن مجيد.(2023). من المصرفي الى التأريخي ( دراسات في الفلسفة الحديثة والمعاصرة ). منشورات الاختلاف. الجزائر.

ديفيد، هيوم.(2008).رسالة في الطبيعة البشرية. ت: وائل على سعيد. منشورات الهيئة العامة السورية للكتاب. وزارة الثقافة. دمشق.

هيوم، ديفيد .(1980). محاورات في الدين الطبيعي. تقديم : فيصل عباس. مكتبة التنوير. دار الحداثة للطباعة والنشر والتوزيع. بيروت-لبنان.

محمد، زكي نجيب. (1958).ديفيد هيوم. نوابغ الفكر الغربي دار المعارف. بمصر.

رايت، وليم كلي. (2010). تاريخ الفلسفة الحديثة. ت: محمود سيد أحمد. دار التنوير للطباعة والنشر. بيروت – لبنان.

بينيت، طوني وآخرون. (2010) مفاتيح اصطلاحية جديدة ( معجم مصطلحات الثقافة والمجتمع ). ت : سعيد الغانم. مركز دراسات الوحدة العربية. بيروت,

صليبا، جميل. (1982). المعجم الفلسفي. ج1. دار الكتاب اللبناني. بيروت.

Hum, David. (1911) Atreatise of Human nature,London j.m. dent & sons ltd new york E.P.dutton &co incm.

Smith, Norman Kemp. (1941). The Philosophy of David Hume, London.

University, Duke. (1894). Relation of the Treatise of Human Nature.

Downloads

Published

2023-12-15

How to Cite

Moral discourse in Hume’s philosophy. (2023). Al-Adab Journal, 2(147), 155-170. https://doi.org/10.31973/aj.v2i147.4391

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 434

You may also start an advanced similarity search for this article.