Evaluation of the museum activities related to the school curricula for the two seminars the first and second in the UAE
the case of the Sharjah museums
DOI:
https://doi.org/10.31973/xnm8cj24Keywords:
museum, museum activities, Emirati school curriculumAbstract
The study aimed to evaluate the museums of the Emirate of Sharjah through museum activities and their role in the educational and culture process, to discover the types of museum activities and educational programs offered to students and related to the school curricula, to encourage future generations and educational institutions of the importance of the role of museums and their visits to places that preserve the country's heritage and make them feel the spirit of belonging to this homeland.
The study population consisted of museums in the Emirate of Sharjah. The questionnaire was distributed via the Internet. 70 individuals from various disciplines responded. The researcher used the arithmetic means and standard deviations, in addition to the Cronbach alpha test, the Pearson test and the Eta square test to determine the size of the effect represented by the four axes: the museum's educational function and educational, museum holdings, museum activities, museum management and staff.
The study reached a number of conclusions, including:
There are no statistically significant differences at the significance level 0.05 about the importance of museum activities and their availability in Sharjah museums, and there are no statistically significant differences at the significance level 0.05. About the sample’s agreement on the educational and educational function of the museum. “There are no statistically significant differences at the level of significance 0.05 about the availability of museum holdings that contribute to supporting the function of the museum.” There were no statistically significant differences at the level of significance 0.05 about the contribution of museum management and workers in supporting the function of the museum. One of the results is that the effect size of all four axes on the independent variables was medium with regard to nationality and academic achievement, while the size was large in the rest of the independent variables of the four axes of the questionnaire, museum departments in Sharjah have prior knowledge of the Emirati curricula, through which workshops related to school curricula topics are prepared, which enhance the value of the Emirati heritage.
In light of the results of the study, the study recommended the need to cooperate with museum departments in activating museum activities and the need to focus on the cultural and educational construction of generations and linking them to their past and heritage. It also recommended those in charge of the educational process in the first and second cycle of the need to re-plan classes for activities, national education, and social studies in its branches, so that museums’ holdings, activities, and programs are used to develop national and social education skills for students in schools.
Downloads
References
آدم، أحمد (2020)، دور المتاحف في الحفاظ على الهوية الثقافية في السودان، دراسات في آثار الوطن العربي.
لعيدي، آمال (2017)، دور المتاحف في تشكيل الهوية الثقافية، متحف سيدي علي، الكارديال، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية، جامعة الحميد بن باديس، مستغانم، الجزائر.
بالنور، عبد الحق. (2021) المتاحف الوطنية وأسس التربية المتحفية، جامعة الوادي، الجزائر، مجلة الباحث في العلوم الإنسانية والاجتماعية، م12، ع3، 2021.
بدران، أروى، خفاجة، شذى (2020). دراسة reinvigorating museum education. جامعة ديرهام. الأردن
بليغ، راندا (2003)، التربية المتحفية في مصر والعالم، دراسات في الوطن العربي، المؤتمر السادس للاتحاد العام للآثاريين العرب، المجلس العربي للدراسات العليا والبحث العلمي.
التميمي، عبد الله (2019)، أثر تضمين برنامج مقترح في المتحف الافتراضي على منهاج التربية الفنية لدى الذكور، جامعة اليرموك، الأردن.
جرادات، إدريس. (2020) دور المتاحف الشعبية التراثية في إثراء المشهد الثقافي وحفظ وصيانة الموروث الشعبي في فلسطين، مجموعة مقتنيات متحف السنابل أنموذجًا، مجلة ببليوفيليا لدراسات المكتبات والمعلومات، م2، ع8، ديسمبر 2020.
الجزيرة، وراق، (ديسمبر2022)، التربية المتحفية ودورها في نشر الوعي الأثري، 14472الأحد 22 جمادى الآخرة 1433 العدد 14472
حدادي، وليدة، (2019) الإعلام المتخفي ودوره في التعريف بالتراث الأثري، مجلة المعارف للبحوث والدراسات التاريخية، ع21، يونيو 2019
حطاب، هيلين نعمه، وآخرون، (2019) تقييم العوائد الاقتصادية والاجتماعية لأداء المتاحف، جامعة البصرة، العراق.
حلاوة، محمد. (2018). الأنشطة في مكتبات ومتاحف الأطفال. دار المعرفة الجامعية. ط1.
حليمة، عيسى (2021)، جمهور المتاحف، سوسيو اقتصادية للاستهلاك الثقافي، متحفي أحمد زبانة وباردو نموذجًا، جامعة وهران، كلية العلوم الاجتماعية، الجزائر.
حمدون، سمر. (2018). الدور التربوي والتعليمي للمتاحف. كلية الدراسات العليا للتربية. جامعة القاهرة، مصر.
راشد، محمد. (2021) أنواع المتاحف ومعايير تصنيفها، مجلة الاتحاد العام للآثاريين العرب، م22، ع1، 2021.
رواشدة، أكرم، (2014)، دور المتاحف الأثرية الأردنية في جذب السياحة، دراسات العلوم الإنسانية والاجتماعية، م41، ع2، 2014.
الزيدي، نعيم، حريز، جمعة (2020)، دور المتاحف في دعم الذاكرة الاجتماعي، كلية الفنون، جامعة بغداد، العراق.
زيود، محمد منير أحمد (2021)، أثر استخدام تقنية المتاحف الافتراضية في تنمية التحصيل الدراسي، ومهارات التفكير التأملي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في مبحث التاريخ في محافظة جنين، كلية الدراسات العليا، جامعة النجاح الوطنية.
شرقاوي، رحاب. (2019). دور أنشطة متحف التراث الشعبي المصري التنقل في دعم أشكال التعبير الثقافي وعلاقتها بمخرجات التعلم بمرحلة الطفولة المبكرة. جامعة الاسكندرية، مصر.
العامري، محمد حمود، فوزي، ياسر، اليحيائي، فخرية (2017). نموذج تدريسي قائم على تفعيل دور التربية المتحفية في مناهج الفنون التشكيلية. مجلة بحوث في التربية الفنية. مجلد51، العدد51. جامعة حلوان، سلطنة عمان.
عبد الحميد، إيمان. (2019) فعالية أنشطة المتاحف الفنية لتنمية التذوق الفني لطفل ما قبل المدرسة. المجلة العلمية لكلية التربية. العدد19. جامعة المنوفية، مصر.
عبد الله، حافظ (2018)، التربية المتحفية ودورها في نشر الوعي الأثري، أكاديمية الإرشاد السياحي، مصر.
غنيم، حنان (2018). دراسة فعالية برنامج قائم على المتاحف الاستكشافية في تنمية بعض المهارات عمليات العلم الأساسية لطفل الروضة. مجلة الطفولة. العدد 29.
الكندري، لطيفة. (2015). التربية المتحفية. ط1. المركز الإقليمي للطفولة والأمومة، الكويت
محمد، بن عدة حاج، كحلي، عمارة، (2017)، أهمية العرض المتحفي في تفعيل ثقافة المتحف، جامعة عبد الحميد بن باديس، مستغانم، الجزائر.
وزارة التربية والتعليم، الدراسات الاجتماعية والتربية الوطنية، كتاب الطالب، الحلقة الأولى، الحلقة الثانية، الإمارات العربية المتحدة.
وزارة التربية والتعليم، التربية الوطنية والدراسات الاجتماعية، الإطار العام لمعايير المناهج، 2014)
البوابة الرسمية لحكومة الإمارات العربية المتحدة، 2022 تاريخ الزيارة22-11-2022
جودت، مصطفى، (2020)، المتاحف الافتراضية في التعليم، بوابة تكنولوجيا التعليم. https://drgawdat.edutech-portal.net/ 13-2-2021
دائرة الثقافة والسياحة، 2022
دبي للثقافة، 2019، https://www.facebook.com/DubaiCultur 22-11-2022
سيد، (2021)، التربية المتحفية في نشر الوعي الأثري، متحف كفرالشيخ، بوابة أخبار اليوم،https://akhbarelyom.com 15-6-2022
صافي، حسين أحمد (2022) قواعد إنشاء المتاحف https://www.3d2ddesign.com/more_architecture.php?id=32&design=8
المجلس الدولي للمتاحف، براغ، (2022). https://icom.museum/en 20-11-2022
المسعودي، محي، (2011) الصحافة والإعلام، الحوار المتمدن،www.ahewar.org/debat/show.art.asp?aid=272241 13-2-2021
وكالة الأنباء الأردنية (2022) اليوم العالمي للمتاحف، https://petra.gov.jo/Include/Main.jsp?lang=en 20-11-2022
الهيئة العامة للتراث الوطني. (2018). دليل زيارة الطلاب والطالبات للمتاحف، السعودية. https://edu.moe.gov.sa/ 15-6-2022
. https://latefah.net/artic1/museum_education.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 مريم محمد راشد النقبي، د. منذر جمحاوي، د. أحمد سكر
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.