Religious intertextuality in the poetry of Aisha Al-Baounia
(Al-Hadith Qudsi) as a model
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v2i145.4201Keywords:
Aisha Al-Baounia, Hadith Qudsi, intertextuality, poetry, religionAbstract
The elimination of stylistic revelation of comments to different texts, and the revelation of discarding was known in ancient times as an investigation of the ancients but was applied in the critical field in the 1960s by Russian critics of both forms.
It is the first religious authority to influence Arabic creativity in general and Sufi literature in particular. The Quran, Hadith and Sunnah of the Prophet are the most important elements of the religious traditiontheories that enriched the text, the
Our research on reading Baaonic poetry is based on applying the theory of the text to her religious poetry, revealing her attachment to the Hadith as the ranking that follows the Qur 'an and affirming her poetry at various levels.
Downloads
References
اباد الدكن حيدر، الاتحافات السنية في الأحاديث القدسية، للشيخ محمد المدني، ط٢، دار المعارف العثمانية عاصمة.
ابن منظور ت(711)، 1414هـ.، لسان العرب، دار صادر بيروت/ لبنان، ط3.
الباعونية عائشة، القول الصحيح في تخميس بردة المديح، مهدي عرار.
الباعونية عائشة، المنتخب في اصول الرتب في علم التصوف، تحـ: ايميل هامرين، المكتبة العربية.
الباعونية عائشة (2013م) ، فيض الفضل وجمع الشمل، تحـ: حسن ربابعة، إصدارات عجلون مدينة الثقافة الأردنية، مطبعة السفير.
التونجي مح (2003م)، معجم علوم اللغة العربية (تخصص_ شمولية_ أعلام)، دار الجبل، ط1،.
جالودي عليان، (2014م )، التحولات الفكرية في العالم الإسلامي اعلام وكتب وحركات وافكار من القرن العاشر الى الثاني عشر الهجري، ط١،المعهد العالمي للفكر الإسلامين.
الصبابطي أبو عبد الرحمن، جامع الأحاديث القدسية (موسوعة جامعة مشروحة ومحققة)، دار الريان للتراث، القاهرة.
جمعة احمد خليل (2000م) ، نساء من التاريخ، ، ط2، اليمامة للنشر والطباعة بيروت،.
ابن دريد ت(321)هـ، (1987)، م جمهرة اللغة، دار العلم للملايين، بيروت، لبنان، ط1،.
حاجي خليفة مصطفى بن عبدالله، كشف الظنون عن اسماء الكتب والفنون، دار احياء التراث العربي، مجـ الأول.
الحنبلي الدمشقي ابن عماد شهاب الدين، (١٩٩٣م)، شذرات الذهب في اخبار من ذهب، ج١٠، تحـ: عبد القادر الارناؤوط ومحمود الارناؤوط، دار ابن كثير، ط١.
الرواشدة امنه محمود سليمان، (١٩٩٧م)،حيوات المرأة في الدولة المملوكية في مصر والشام (٦٤٨_٩٢٣)، دراسة سياسيه اجتماعيه، فكرية،.
الزبيدي للسيد محمد مرتضى الحسين ت(1205)هـ، (1979م)، تاج العروس من جواهر القاموس، تحـ: عبد الكريم العزباوي، راجعه عبد الستار احمد فراج، مطبعة الكويت.
الزغبي محمد، التناص نظريا و تطبيقيا، مؤسسة عمون للنشر و التوزيع، ٢٠٠٠م.
طودوروف تزفيطان، (1990م)، الشعرية, ترجمة شكري المبخوت ورجاء بن سلامة, المعرفة الادبية، دار توبقال للنشر, المغرب.
العاملية زينب، (١٣٢١هـ)،الدر المنثور في طبقات ربات الخدور، ط١، مطبعة بولاق.
عزام محمد، (2001م)، النص الغائب (تجليات التناص في الشعر العربي)، اتحاد الكتاب العربي.
العسكري أبو الهلال، (1971م)، الصناعتين الكتابة والشعر، تحـ: علي محمد البجاوي، ومحمد ابو الفضل ابراهيم، ط2، دار الفكر العربي.
عميران زكريا، (١٩٩٧م)، الأحاديث القدسية الصحيحة، منشورات محمد علي، دار الكتب العلمية، بيروت ط١.
الغزي نجم الدين محمد بن محمد، (1997م)، الكواكب السائرة بأعيان المائة العاشرة، وضع حواشيه خليل المنصور، الجزء الاول، دار الكتب العلمية.
فاطمة حيدر علي، (2012م)، الرسائل الأدبية عند التاكرني دراسة أسلوبية ، مجلة كلية التربية للبنات، مجلد 23، ع3.
القاري ملة علي، (٢٠٠٣م)، الروضة البهية في شرح الاحاديث القدسية الأربعينية، تنقيح وشرح غدير محمد مكتبي، دار البشائر الإسلامية، ط١.
كالو محمد محمود، (٢٠٢٠م)، عائشة الباعونية شاعرة الشام وفاضلة الزمان، دار المجد للنشر، ط١.
مديحة بشير الشريف، (2020م)، انفتاح النص الشعري على التناص الديني (قراءة في ديوان ابجدية المنفى والبندقية لأبن الشاطئ)، مجلة إشكالات في اللغة والأدب، مجـ9، عـ1.
مستاري حياة، (2015م)، جماليات التناص في شعر مصطفى الغماري، مذكرة لنيل شهادة الماجستير في جامعة باتنة، الجزائر.
مصطفى بن العدوي، (١٩٨٩م)، الصحيح المسند من الأحاديث القدسية، دار الصحابة للتراث، ط١.
مفتاح محمد، (1992م)، تحليل الخطاب الشعري (استراتيجية التناص)، المركز الثقافي العربي، ط1، 1985م، ط2، 1986، ط3.
مقداد خليل جاسم، (2018م)، التناص مع الحديث النبوي في شعر صفي الدين الحلّي (آلياته ومضامينه)، مجلة كلية التربية للبنات، المجلد29.
عتر نور الدين، (١٩٨١م)، منهج النقد في علوم الحديث، ط3 ، دار الفكر دمشق.
بيداء عبد الحسن ردام، (2020م)، النص بين فعلي الكتابة والقراءة، جامعة بغداد/ مركز احياء التراث العلمي العربي، (ع47).
Abad Deccan Haidar - Sunni Alliances in the Sacred Hadiths - by Sheikh Muhammad Al-Madani - 2nd Edition - Ottoman House of Knowledge - Capital.
Al-Amilia Zainab, (1321 AH), Al-Durr Al-Manthur fi Tabaqat Al-Khadour, 1st Edition, Bulaq Press.
Al-Askari Abu Al-Hilal, (1971 AD), The Two Industries of Writing and Poetry, ed.: Ali Muhammad Al-Bajawi, and Muhammad Abu Al-Fadl Ibrahim, 2nd Edition, Dar Al-Fikr Al-Arabi.
Al-Baouniya Aisha (2013), Fayd Al-Fadl and Reunification, Tah: Hassan Rababa'a, Ajloun Publications, Jordanian City of Culture, Al-Safir Press.
Al-Ba'unia Aisha, The Chosen One in the Origins of Ranks in the Science of Sufism, Tah: Emile Hamrin, Arabic Library.
Al-Ghazi Najm Al-Din Muhammad bin Muhammad, (1997 AD), The Walking Planets with the Notables of the Tenth Hundred, Footnotes by Khalil Al-Mansour, Part One, Dar Al-Kutub Al-Ilmiyya.
Al-Hanbali Al-Dimashqi Ibn Imad Shihab Al-Din, (1993 AD), Gold Nuggets in the News of Gold, vol. 10, ed: Abdul Qadir Al-Arnaout and Mahmoud Al-Arnaout, Dar Ibn Kathir, 1st Edition.
Al-Qari Millet Ali, (2003 AD), Al-Rawdah Al-Bahiya fi Sharh Al-Hadith Al-Qudsiyyah Al-Arbaeen, revised and explained by Ghadeer Muhammad Maktabi, Dar Al-Bashaer Al-Islamiyya, 1st Edition.
Al-Rawashdeh Amna Mahmoud Suleiman, (1997 AD), Women's Lives in the Mamluk State in Egypt and the Levant (648-923), a political, social, intellectual study.
Al-Sabbati Abu Abd al-Rahman, The Collector of Sacred Hadiths (Encyclopedia of a University Annotated and Investigated), Dar Al-Rayyan for Heritage, Cairo.
Al-Tunji Moh (2003 AD), Dictionary of Arabic Language Sciences (specialization _ comprehensiveness _ flags), Dar Al-Jabal, 1st Edition,.
Al-Zubaidi by Sayyid Muhammad Murtada Al-Hussein, d. (1205) AH, (1979 AD), The Crown of the Bride from the Jewels of the Dictionary, ed.: Abdul Karim Al-Azbawi, reviewed by Abdul Sattar Ahmed Farraj, AD
Atr Nur al-Din, (1981 AD), Methodology of Criticism in the Sciences of Hadith, 3rd Edition, Dar Al-Fikr, Damascus.
Azzam Muhammad, (2001), The Absent Text (Manifestations of Intertextuality in Arabic Poetry), Arab Writers Union.
Ba'ouniya Aisha, the correct saying in Khamis Burda al-Madih, Mahdi Arar.
Bayda Abdul Hassan Radam, (2020 AD), The text between the actual writing and reading, University of Baghdad / Center for the Revival of Arab Scientific Heritage, (v. 47).
Fatima Haider Ali, (2012 AD), Literary Letters of Al-Takrni: A Stylistic Study, Journal of the College of Education for Girls, Volume 23, Volume 3.
Haji Khalifa Mustafa bin Abdullah, Kashf Al-Dhunoun on the names of books and arts, Dar Revival of Arab Heritage, vol. I.
Ibn Duraid T. (321) AH, (1987), m Language Crowd, Dar Al-Ilm Li Malayin, Beirut, Lebanon, 1st Edition.
Ibn Manzur T. (711), 1414 AH, Lisan Al-Arab, Dar Sader Beirut / Lebanon, 3rd Edition.
Jaloudi Elayyan, (2014 AD), Intellectual Transformations in the Islamic World: Media, Books, Movements and Ideas from the Tenth to the Twelfth Century AH, 1st Edition, International Institute of Islamic Thought.
Jumaa Ahmed Khalil (2000), Women from History, 2nd Edition, Al-Yamamah for Publishing and Printing, Beirut.
Kalo Muhammad Mahmoud, (2020 AD), Aisha Al-Baouniya, the poet of the Levant and Fadila Al-Zaman, Dar Al-Majd for Publishing, 1st Edition.
Madiha Bashir Al-Sharif, (2020 AD), The openness of the poetic text to religious intertextuality (a reading in the Diwan of the Alphabet of Exile and Venice by Ibn Al-Shati), Journal of Problems in Language and Literature, Volume 9, Volume 1.
Mekdad Khalil Jassim, (2018 AD), The Texture with the Hadith of the Prophet in the Poetry of Safi al-Din al-Hali (His Mechanisms and Content), Journal of the College of Education for Girls, vol 29.
Mistari Hayat, (2015), The Aesthetics of Intertextuality in the Poetry of Mustapha Ghamari, Memorandum for obtaining a master's degree at the University of Batna, Algeria.
Muftah Muhammad, (1992), Analysis of Poetic Discourse (Intertextuality Strategy), Arab Cultural Center, 1st Edition, 1985, 2nd Edition, 1986, 3rd Edition.
Mustafa ibn al-Adawi (1989), al-Sahih al-Musnad min al-Hadith al-Qudsiyyah, Dar al-Sahaba for Heritage, 1st Edition.
Omiran Zakaria, (1997), The Sahih Sacred Hadiths, Muhammad Ali Publications, Dar Al-Kutub Al-Ilmiyya, Beirut, 1st Edition.
Todorov Tzvetan, (1990), poetry, translated by Shukri Mabkhout and Raja Ben Salama, Literary Knowledge, Toubkal Publishing House, Morocco.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.