The human term and its synonymous designations between Al-Raghib Al-Isfahani (502 A.H) And Al-Sabzwari (1414 A.H)
Semantic study in Quranic vocabulary
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i147.4116Keywords:
the Qur’an, human being, significance, Al-Isfahani, Al-SabzwariAbstract
This research is concerned with the singular indication of man, the origin of his creation and upbringing, and the names related to him. Since the creation of man is considered a miracle, like the miracle of the creation of the heavens and the earth, and what is in them and what is between them. God Almighty did not create him as an abstract mind only, nor a luminous spirit, nor a soul, nor a body on his own, but rather he created him as a body, spirit, soul, and mind. So he defined for him the frameworks of thinking and conscience, and showed him the limits of his body and the controls of his mind and soul, so he proceeded with all this to think, eat, love and hate, and distinguish the bad from the good, and made him aware of the secrets of the body and the power in it that moves it or stops it if he wants to.
Hence the discourse of the Holy Qur’an about the mind that thinks, and about the soul to reveal its impulses and whims, so it guides it to the right path, and warns it not to slip into the quagmire of its misleading whims, about the members of the body; To control the power that God Almighty entrusted him with.
The Holy Qur’an has detailed how man was created and the stages that this great creation went through. To be the focus of other beings that God Almighty has subjected to him, and the Holy Qur’an mentioned it in many terms, some of which are specific, and some are general, benefiting the individual at times and benefiting the entire human society, male and female at other times, The meanings of these terms were distributed to include man in his physical, sensual and non-sensual condition.
Downloads
References
القرآن الكريم.
آية الله العظمى السيد عبد الأعلى (ت1414هـ) السبزواري الموسوي. (2018). مواهب الرحمن في تفسير القرآن (المجلد 5). كربلاء المقدسة، العراق: دار الكفيل للطباعة والنشر والتوزيع.
أبو الحسن أحمد بن زكريا ابن فارس. (2002). معجم مقاييس اللغة. (تحقيق: عبد السلام هارون، المحرر) دمشق، سوريا: اتحاد الكتَّاب العرب.
أبو زكريا يحيى بن زياد بن عبد الله (ت207هـ) الفراء. (2016). معاني القرآن (المجلد 2). (قدم له وعلق عليه: إبراهيم شمس الدين، المحرر) بيروت، لبنان: دار الكتب العلميّة.
أبو عيسى محمد بن عيسى بين سورة ابن الضَّحَّاك (ت279هـ) الترمذي. (2015). سنن الترمذي (المجلد 2). (تحقيق: رائد بن أبي علفة، المحرر) الرياض، المملكة العربية السعودية: دار الحضارة للنشر والتوزيع.
أبو الفتح عثمان (ت 392هـ) ابن جني. (2015). الخصائص (المجلد 1). القاهرة، مصر: المكتبة الموفقية.
أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم الأفريقي المصري (ت711هـ) ابن منظور. (دون تاريخ). لسان العرب. بيروت: دار صادر.
أبو القاسم الحسين بن محمد (ت502هـ) الراغب الأصفهاني. (2009). المفردات في غريب القرآن (المجلد 1). (تحقيق: إبراهيم شمس الدين، المحرر) بيروت، لبنان: مؤسسة الأعلمي للمطبوعات.
أبو منصور محمد بن أحمد (ت370هـ) الأزهري. (1964). تهذيب اللغة. (تحقيق: عبد السلام محمد هارون، المحرر) القاهرة: الدار المصرية للتأليف والترجمة.
أبو نصر إسماعيل بن حماد الجوهري. (2009). الصحاح تاج اللغة وصحاح العربيَّة، مرتب ترتيباً ألفبائيًّا وفق أوائل الحروف. (راجعه: د. محمد محمد تامر وآخرون، المحرر) القاهرة، مصر: دار الحديث.
أبو هلال (ت395هـ) العسكري. (2020). الفروق في اللغة (المجلد 1). (تحقيق: جمال عبد الغني مدغمش، المحرر) بيروت، لبنان: مؤسسة الرسالة.
الإمام ابن القيم(ت751هـ). (دون تاريخ). التفسير القيِّم. (جمعه: محمد أويس التداوي. تحقيق: محمد حامد الفقي، المحرر) بيروت، لبنان: دار الكتب العلمية.
الإمام أبو القاسم جار الله محمود بن عمر بن محمد (ت538هـ) الزمخشري. (2015). تفسير الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل (المجلد 1). (تحقيق: محمد عبد السلام شاهين، المحرر) بيروت، لبنان: دار الكتب العلمية.
الخليل بن أحمد (ت170هـ) الفراهيدي. (2003). كتاب العين مرتباً على حروف المعجم. (تحقيق: د. عبد الحميد هنداوي، المحرر) بيروت، لبنان: دار الكتب العلمية.
الشيخ الإمام كمال الدين أبي البركات عبد الرحمن بن محمد بن أبي سعيد (ت577هـ) الأنباري النحوي. (2009). الإنصاف في مسائل الخلاف بين النحويين والبصريين والكوفيين. القاهرة: دار الطلائع للنشر والتوزيع والتصدير.
عائشة عبد الرحمن بنت الشاطئ. (1999). القرآن وقضايا الإنسان. القاهرة، مصر: دار المعارف.
المحقق المفسر العلامة المصطفوي. (2020). التحقيق في كلمات القرآن الكريم (المجلد 6). بيروت، لبنان: دار الكتب العلمية.
محمد فؤاد عبد الباقي. (1364هـ). المعجم المفهرس لألفاظ القرآن الكريم بحاشية المصحف الشريف. القاهرة: دار الحديث- دار الكتب المصرية.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 طالب حمد جكي الجياشي، أ.د. إياد محمد علي الأرناؤُوطي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.