Sacred and profane in the poetry of Nizar Qabbani
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i147.3995Keywords:
the sacred, the profane, the selfAbstract
When addressing objectively the dialectic of the sacred and the profane in Nizar Qabbani's poetry, it becomes clear to us the poet's tendency to have a dialectic of the sacred and the profane in a different way to the concept of these two terms compared to the rest of the poets and the change in the concept of beauty and aesthetic between the poet Nizar Qabbani and the rest of the other poets who tried to imitate him and towards Towards him in a follower manner, but it is a crude tradition that does not reach the spirit of Nizar the poet, who is soaring in the gardens of Arabic poetry, which made him a prominent icon referred to in stigmatization because of the depth of his experience and his breaking of the familiar that other poets were not accustomed to in terms of dealing with the relationship between men and women as they are the secret of life and its continuity. Nizar Qabbani entered the world of women, a fantasy or a lived reality, while the other poets were mere followers of him in his poetic approach and behavior, and this is what made him a poetic phenomenon referred to as illusion.
Downloads
References
القرآن الكريم
المحمدي، مؤمن (د.ت)، الأعمال الكاملة للشاعر نزار قباني ( شاعر الحب والثورة ).
حجازي، مصطفى (2006) الانسان المهدور ( دراسة نفسية تحليلية اجتماعية ) ط 2 ، المغرب.
كايو، روجيه (2010)، الانسان والمقدس. ط 1. ترجمة : سمير ريشا . مراجعة : جورج سلميل . بيروت.
ويلسون، كولن.(2018). الإنسان وقواه الخفية . ترجمة : محمد رزاق . نشر دار الشرق للطباعة والنشر والتوزيع .
هادي، سحر. ( 2011).رشيد الايقاع في شعر نزار قباني ( دراسة جمالية ) . ط 1 .دار المناهج للنشر والتوزيع.
د. شحيمي، سمير.)2009).الايقاع في شعر نزار قباني. ط 1. نشر عالم الكتب الحديث. اربد – الاردن .
الأزهري، أبو منصور محمد بن أحمد.(د. ت). تهذيب اللغة .تح : عبد العظيم محمود. الدار المصرية للتأليف والترجمة. القاهرة .
تيلش، بول.(2007). الدين ما هو. ترجمة : سعيد الغانمي. ط 1 .منشورات الجمل.
مانفريد، يان .(2011).علم السرد ( مدخل إلى نظرية السرد ). ط1. ترجمة : أماني أبو رحمة . نشر وتوزيع دار نينوى .
الفراهيدي، لأبي عبد الرحمن الخليل بن أحمد.(د.ت). العين. ط 2.نشر دار إحياء التراث العربي للنشر والتوزيع. بيروت – لبنان.
البغدادي ،أبو عبيد القاسم بن سلام بن عبد الله الهروي.(1964). غريب الحديث. ط1.تحقيق : د. محمد عبد المعيد خان .مطبعة دائرة المعارف العثمانية . حيدر آباد – الدكن
الفيروزآبادي، مجد الدين محمد بن يعقوب.(د.ت).القاموس المحيط .ط 2.إعداد وتقديم : محمد عبد الرحمن المرعشلي. دار إحياء التراث العربي للطباعة والنشر والتوزيع. بيروت – لبنان.
ابن منظور.(2003). لسان العرب تحقيق نخبة من الأساتذة .(د . ط). دار الحديث. القاهرة .
علوش، سعيد (1985).معجم المصطلحات الأدبية المعاصرة . ط 1 .نشر دار الكتاب اللبناني.
ابن فارس، أبي الحسين أحمد بن زكريا.(2008 ). معجم مقاييس اللغة . اعتنى به : الدكتور محمد عوض مرعب والآنسة فاطمة محمد أصلان. نشر دار إحياء التراث العربي للطباعة والنشر والتوزيع . بيروت – لبنان.
طه عمر، فائز.(2016). مقالات في النقد العربي القديم. بغداد ، ط 1 .( سلسلة نقد ).دار الشؤون الثقافية العامة .
الزاهي، نور الدين.(2001) المقدس والمجتمع. افريقيا الشرق. د. ط.
معلوف، لويس.( 1423). المنجد في اللغة. ط 3 . نشر دار انتشارات ذوي القربى. مطبعة الغدير . إيران .
هازلت ، وليم .(د.ت). مهمة الناقد الأدبي .د.ط . ترجمة : نظمي خليل ، سلسلة ( كتابات ثقافية ) .
نجم ، خربستو(1983) ، النرجسية في أدب نزار قباني ( أطروحة دكتوراه ) ط 1 ، دار الرائد للنشر.
د. ترشيح ،عصام (2017). نزار قباني ( بحث في علم الجمال النصي ) .ط 1. دار عقل للنشر والتوزيع .
الدراويش، عبد الفتاح (2009). نزار قباني ( حياته وشعره ) .ط 1.المكتبة الأهلية للنشر والتوزيع . بيروت .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 أ.م.د. ياسر عمار مهدي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.