Emotional and physical abuse and its relationship to social skills in primary school students

Authors

  • Anan Ghazi Mahmoud University of Baghdad/ College of education for pure sciences Ibn Al-Haytham
  • Shaima Abbas Shamel University of Baghdad / College of education for pure sciences - Ibn Al-Haytham

DOI:

https://doi.org/10.31973/pwd1mm32

Keywords:

Emotional abuse, physical abuse, skills, elementary stage, social withdrawal

Abstract

The current research aims to identify emotional and physical abuse and find the indication of differences in abuse among primary school students according to the sex variable (male-female) and identify their social skills and find the indication of differences in social skills according to the sex variable (male-female) and find the relationship between emotional and physical abuse and their social skills, the current research is determined by Primary School students fifth grade of Public Schools in Baghdad within the Directorate of education of the first Rusafa for the academic year (2018-2019) the research sample amounted to (500) the scale of emotional and physical abuse was prepared by (64) paragraphs distributed over Three areas, (29) paragraphs for emotional abuse, (16) paragraphs for physical abuse, and (19) paragraphs for neglect, and the scale of social skills for children was adopted by(Mohammed Sayed Abdul Rahman) the psychometric characteristics of all two scales were extracted, where the coefficient of stability of the scale of abuse reached (0.83) by the retest method and (0.81) by the half-segmentation method and the coefficient of stability of the scale of social skills reached (0.78) by the retest method and (0.77) by the half-segmentation method, and the coefficient of stability of the scale of social skills reached (0.78) by the retest method and (0.77) by the half-segmentation method, and the coefficient of stability of the scale of social skills reached (0.78) by the retest method and (0.77) by the half-segmentation method, the two researchers reached a set of results after analyzing the students ' data showing an increase in the level of emotional and physical abuse of the sample members and the absence of significant statistical differences between the sample members according to There is a significant decrease in the level of social skills and there are no significant statistical differences between the sample members in social skills with a strong relationship between emotional and physical abuse and social skills among students because abuse leads to the emergence of types of unwanted behaviors such as social withdrawal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ابو حلاوة, محمد السعيد(ب.ت):وضعية الاساءة الانفعالية ضمن صيغ سوء المعاملة الاخرى,(ترجمة وتحقيق),قسم علم النفس,كلية التربية,دمنهور,جامعة الاسكندرية.

اسماعيل,احمد السيد محمد (2001): الفروق في اساءة المعاملة وبعض متغيرات الشخصية بين الاطفال المحرومين من اسرهم وغير المحرومين من تلاميذ المدارس المتوسطة بمكة المكرمة, دراسات نفسية,المجلد(11),العدد(2),رابطة الأخصائيين النفسيين المصرية(رانم),القاهرة.

البداينة, ذياب(ب.ت): سوء معاملة الطفل: الضحية المنسية, مجلة الفكر الشرطي, م11, عدد11, ص ص167-219.

الجبرين,جبرين علي(2005):العنف الاسري خلال مراحل الحياة,مؤسسة الملك خالد الخيرية.

حسن, عبد الحميد سعيد(2009):دراسة مقارنة بالمهارات الاجتماعية بين الاطفال ذوي صعوبات التعلم والعاديين في سلطنة عمان,مجلة جامعة ام القرى للعلوم التربوية والنفسية,المجلد(1),العدد(1).

سلامة, ممدوحة(1991): الاساءة للاطفال وعواقبها, مجلة علم النفس,عدد(20),المجلد(5),ص(6-14)

الشهري, احمد محمد(2006):الخصائص النفسية والاجتماعية والعضوية للاطفال المتعرضين للايذاء,دراسة مسحية مقارنة,رسالة ماجستير منشورة,جامعة نايف العربية للعلوم الامنية ,كلية الدراسات العليا, قسم العلوم الاجتماعية.

الشهري, عبد الله محمد علي(2009):اساءة المعاملة المدرسية وعلاقتها بالامن النفسي لدى عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية بمحافظة الطائف, رسالة ماجستير منشورة, جامعة ام القرى, كلية التربية, قسم علم النفس.

شوقي,طريف (2002): المهارات الاجتماعية والاتصالية,دراسات وبحوث نفسية,دار غريب للنشر,القاهرة.

زهران,حامد عبد السلام(1995):علم نفس النمو:الطفولة والمراهقة,ط5,عالم الكتب,القاهرة.

الطراونة (2000): إساءة معاملة الطفل الوالدية أشكالها ودرجة التعرض لها ، مجلة دراسات العدد 2 .

العبد,حامد عبد العزيز(1993):سوء معاملة الطفل المصري,دراسة نظرية استطلاعية,مجلة علم النفس المعاصر,العدد(6),ص21-ص35,المنيا.

عبيدات,ذوقان,عدس,عبد الرحمن,عبد الرحمن,كايد(1997):البحث العلمي,مفهومه,ادواته,اساليبه,ط6,دار الفكر للطباعة والنشر,عمان.

عبد المجيد,السيد محمد(2004): اساءة المعاملة والامن النفسي لدى عينة من تلاميذ المدرسة الابتدائية,مجلة دراسات نفسية,عدد(2),المجلد(14),ص(237-274)

عبد الغفار,واخرون,عبد السلام عبد الغفار,عادل الاشول,عبد المطلب القريطي,نبيل حافظ(1997):مظاهر اساءة معاملة الطفل في المجتمع المصري,اكاديمية البحث العلمي,القاهرة.

عبد السلام عبد الغفار,عادل الاشول ,عبد المطلب القريطي,نبيل حافظ (1997): مظاهر اساءة معاملة الطفل في المجتمع المصري , اكاديمية البحث العلمي,القاهرة.

عسيري,عبد الرحمن(2001): الانماط التقليدية والمستحدثة لسوء معاملة الاطفال/ اعمال ندوة سوء معاملة الاطفال واستغلالهم غير المشروع,مركز الدراسات والبحوث,اكاديمية نايف العربية للعلوم الامنية,الرياض.

العبد الغفور,فوزية يوسف, و معصومة,احمد إبراهيم (1998) :أساليب التنشئة الاجتماعية في مرحلة الطفولة المبكرة عند الأسرة الكويتية. المجلة العربية للعلوم الإنسانية , عدد 64, السنة 16 .

فايد, جمال عطية (2002): بعض المتغيرات المرتبطة باساءة معاملة الاطفال ذوي الاحتياجات الخاصة وعلاقتها بالضغوط النفسية لدى الامهات,المؤتمر السنوي الاول لمركز ورعاية تنمية الطفولة,كلية التربية, جامعة المنصورة, ص 261-265.

فرج طه, فرج عبد القادر طه, محمود ابو النيل,شاكر قنديل,حسين عبد القادر,مصطفى كامل(2005): معجم علم النفس والتحليل النفسي, دار النهضة العربية,بيروت.

القشيشي,هبة إبراهيم (2009) :بعض المتغيرات الشخصية المتعلقة بالاساءة للطفل (دراسة مقارنة) , كلية الآداب , جامعة المنيا.

قمر,عصام توفيق(2002):دور الانشطة التربوية في مواجهة المشكلات السلوكية, مجلة مستقبل التربية العربية,العدد(25), المجلد(8).

كامل, وحيد مصطفى(ب.ت): فعالية برنامج إرشادي في تحسين التوافق النفسي لدى الأمهات المسيئة لأطفالهن المعاقين عقلياً, قسم العلوم النفسية والتربوية, بنها, جامعة الزقاقيق.

الكتاني,مجاهدة الشهابي(2001): سوء معاملة الاطفال وعلاقتها بالانحراف, , اعمال ندوة سوء معاملة الاطفال واستغلالهم غير المشروع , اكاديمية نايف العربية للعلوم الامنية, مركز الدراسات والبحوث , الرياض

Alexandre,GiselCaladas&Nadanovsky,P.,Moraes.C.,Reichenhein.M.:(2010): The presence of a stepfather and child physical abuse, as reported by a sample of Brazilian mothers in Rio de Janeiro,science direct,v.34,issue.12,p.p959-966.

Ammerman & M.Hersen (eds)1990: Treatment of family violence,new York:john Wiley& sons,pp.77-112.

Brassard, M., & Hardy, D.:(1997):Psychological maltreatment, in m.helfer,R.kempe, & R.Krugman(eds),the battered child,Chicago university of Chicago press,392-412.

Chu, J.A. & Dill, D.L., (1990) : Dissociative symptoms in relation to childhood physical and sexual abuse, American Journal of Psychiatry, 147(7) .

Claussen, A. ,& Crittenden, P.(1991):Physical and psychological maltreatment: relations among types of maltreatment. Child abuse 7 neglect,15,5-18.

Department of Health and Human Services, Administration on Children, Youth, and Families. Child Maltreatment 2008 [online]. Washington (DC): Government Printing Office; 2010. [cited 2010 Apr 8]. Available from: www.acf.hhs.gov

Erickson,M.,England,B.&Pianta,R.(1989):The effects of maltreatment on the development of young children,Cambridge university pres.

Gresham,F.M.&Elliott,S.N.(1996):Social skills and rating system,A.G.S.

Gover, A & Mackenzie, D (2003):child maltreatment and adjustment to juvenile correctional institutions.criminal justice & behavior special issue: vectimology and domestic violence,part 11,30(3), 374-396.

Hart, S.N. & Brassard, M.R. Psychological Maltreatment of Children. In R.T.

Spencer,Susan H. (1991):Developments in the assessment of social skills and social competence in children,behavior change.vol.8,no.4.

Hart, S.N. and Brassard, M.R. (1991), ‘Psychological maltreatment: progress achieved, Development and Psychopathology, vol.3, pp.61 - 70.

Howstone,M& et al,(1993):Introduction to social psychology: a European prespective,Oxford Blackwell publisher.

Ilgi. Ozturk.( 2000).Intergenerational continuity of child physical abuse: how good is the evidence?. S paper. National Institute of Justice Rockville, MD USA.

national center for energy prevention and control,understanding,child maltreatment,fact-sheet(2010)[online],1-800-CDC-info,available. from: www.cdc.gov/violenceprevention/pub/preventingCM.html.understanding

Ney, P.,Fung, T.& Wickett, A.(1994):The worst combinations of child abuse and neglect,child abuse & neglect,18,705-714.

O’Hagan, K.P. (1995). Emotional and Psychological Abuse: Problems

of Definition. Child Abuse and Neglect, 19, 449-461

Tobolt, J (2001):childhood maltreatment: how abuse, neglect and multiple maltreatment affect the self-perceptions and asteem, interpersonal relationship, environmental perceptions, emotional functioning and quality and efficiency processing of child surv.diss Abst, 61(7-B), 3863.

William Bernet, M.D(2000): Child Maltreatment, Comprehensive Textbook of Psychiatry, Vol. 11, seventh edition, PP. 2878.

Downloads

Published

2024-09-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

Emotional and physical abuse and its relationship to social skills in primary school students. (2024). Al-Adab Journal, 150, 415-450. https://doi.org/10.31973/pwd1mm32

Publication Dates

Received

2023-08-28

Revised

2023-09-11

Accepted

2023-09-14

Published Online First

2024-09-15

Similar Articles

1-10 of 708

You may also start an advanced similarity search for this article.