Emotional and physical abuse and its relationship to social skills in primary school students
DOI:
https://doi.org/10.31973/pwd1mm32Keywords:
Emotional abuse, physical abuse, skills, elementary stage, social withdrawalAbstract
The current research aims to identify emotional and physical abuse and find the indication of differences in abuse among primary school students according to the sex variable (male-female) and identify their social skills and find the indication of differences in social skills according to the sex variable (male-female) and find the relationship between emotional and physical abuse and their social skills, the current research is determined by Primary School students fifth grade of Public Schools in Baghdad within the Directorate of education of the first Rusafa for the academic year (2018-2019) the research sample amounted to (500) the scale of emotional and physical abuse was prepared by (64) paragraphs distributed over Three areas, (29) paragraphs for emotional abuse, (16) paragraphs for physical abuse, and (19) paragraphs for neglect, and the scale of social skills for children was adopted by(Mohammed Sayed Abdul Rahman) the psychometric characteristics of all two scales were extracted, where the coefficient of stability of the scale of abuse reached (0.83) by the retest method and (0.81) by the half-segmentation method and the coefficient of stability of the scale of social skills reached (0.78) by the retest method and (0.77) by the half-segmentation method, and the coefficient of stability of the scale of social skills reached (0.78) by the retest method and (0.77) by the half-segmentation method, and the coefficient of stability of the scale of social skills reached (0.78) by the retest method and (0.77) by the half-segmentation method, the two researchers reached a set of results after analyzing the students ' data showing an increase in the level of emotional and physical abuse of the sample members and the absence of significant statistical differences between the sample members according to There is a significant decrease in the level of social skills and there are no significant statistical differences between the sample members in social skills with a strong relationship between emotional and physical abuse and social skills among students because abuse leads to the emergence of types of unwanted behaviors such as social withdrawal.
Downloads
References
ابو حلاوة, محمد السعيد(ب.ت):وضعية الاساءة الانفعالية ضمن صيغ سوء المعاملة الاخرى,(ترجمة وتحقيق),قسم علم النفس,كلية التربية,دمنهور,جامعة الاسكندرية.
اسماعيل,احمد السيد محمد (2001): الفروق في اساءة المعاملة وبعض متغيرات الشخصية بين الاطفال المحرومين من اسرهم وغير المحرومين من تلاميذ المدارس المتوسطة بمكة المكرمة, دراسات نفسية,المجلد(11),العدد(2),رابطة الأخصائيين النفسيين المصرية(رانم),القاهرة.
البداينة, ذياب(ب.ت): سوء معاملة الطفل: الضحية المنسية, مجلة الفكر الشرطي, م11, عدد11, ص ص167-219.
الجبرين,جبرين علي(2005):العنف الاسري خلال مراحل الحياة,مؤسسة الملك خالد الخيرية.
حسن, عبد الحميد سعيد(2009):دراسة مقارنة بالمهارات الاجتماعية بين الاطفال ذوي صعوبات التعلم والعاديين في سلطنة عمان,مجلة جامعة ام القرى للعلوم التربوية والنفسية,المجلد(1),العدد(1).
سلامة, ممدوحة(1991): الاساءة للاطفال وعواقبها, مجلة علم النفس,عدد(20),المجلد(5),ص(6-14)
الشهري, احمد محمد(2006):الخصائص النفسية والاجتماعية والعضوية للاطفال المتعرضين للايذاء,دراسة مسحية مقارنة,رسالة ماجستير منشورة,جامعة نايف العربية للعلوم الامنية ,كلية الدراسات العليا, قسم العلوم الاجتماعية.
الشهري, عبد الله محمد علي(2009):اساءة المعاملة المدرسية وعلاقتها بالامن النفسي لدى عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية بمحافظة الطائف, رسالة ماجستير منشورة, جامعة ام القرى, كلية التربية, قسم علم النفس.
شوقي,طريف (2002): المهارات الاجتماعية والاتصالية,دراسات وبحوث نفسية,دار غريب للنشر,القاهرة.
زهران,حامد عبد السلام(1995):علم نفس النمو:الطفولة والمراهقة,ط5,عالم الكتب,القاهرة.
الطراونة (2000): إساءة معاملة الطفل الوالدية أشكالها ودرجة التعرض لها ، مجلة دراسات العدد 2 .
العبد,حامد عبد العزيز(1993):سوء معاملة الطفل المصري,دراسة نظرية استطلاعية,مجلة علم النفس المعاصر,العدد(6),ص21-ص35,المنيا.
عبيدات,ذوقان,عدس,عبد الرحمن,عبد الرحمن,كايد(1997):البحث العلمي,مفهومه,ادواته,اساليبه,ط6,دار الفكر للطباعة والنشر,عمان.
عبد المجيد,السيد محمد(2004): اساءة المعاملة والامن النفسي لدى عينة من تلاميذ المدرسة الابتدائية,مجلة دراسات نفسية,عدد(2),المجلد(14),ص(237-274)
عبد الغفار,واخرون,عبد السلام عبد الغفار,عادل الاشول,عبد المطلب القريطي,نبيل حافظ(1997):مظاهر اساءة معاملة الطفل في المجتمع المصري,اكاديمية البحث العلمي,القاهرة.
عبد السلام عبد الغفار,عادل الاشول ,عبد المطلب القريطي,نبيل حافظ (1997): مظاهر اساءة معاملة الطفل في المجتمع المصري , اكاديمية البحث العلمي,القاهرة.
عسيري,عبد الرحمن(2001): الانماط التقليدية والمستحدثة لسوء معاملة الاطفال/ اعمال ندوة سوء معاملة الاطفال واستغلالهم غير المشروع,مركز الدراسات والبحوث,اكاديمية نايف العربية للعلوم الامنية,الرياض.
العبد الغفور,فوزية يوسف, و معصومة,احمد إبراهيم (1998) :أساليب التنشئة الاجتماعية في مرحلة الطفولة المبكرة عند الأسرة الكويتية. المجلة العربية للعلوم الإنسانية , عدد 64, السنة 16 .
فايد, جمال عطية (2002): بعض المتغيرات المرتبطة باساءة معاملة الاطفال ذوي الاحتياجات الخاصة وعلاقتها بالضغوط النفسية لدى الامهات,المؤتمر السنوي الاول لمركز ورعاية تنمية الطفولة,كلية التربية, جامعة المنصورة, ص 261-265.
فرج طه, فرج عبد القادر طه, محمود ابو النيل,شاكر قنديل,حسين عبد القادر,مصطفى كامل(2005): معجم علم النفس والتحليل النفسي, دار النهضة العربية,بيروت.
القشيشي,هبة إبراهيم (2009) :بعض المتغيرات الشخصية المتعلقة بالاساءة للطفل (دراسة مقارنة) , كلية الآداب , جامعة المنيا.
قمر,عصام توفيق(2002):دور الانشطة التربوية في مواجهة المشكلات السلوكية, مجلة مستقبل التربية العربية,العدد(25), المجلد(8).
كامل, وحيد مصطفى(ب.ت): فعالية برنامج إرشادي في تحسين التوافق النفسي لدى الأمهات المسيئة لأطفالهن المعاقين عقلياً, قسم العلوم النفسية والتربوية, بنها, جامعة الزقاقيق.
الكتاني,مجاهدة الشهابي(2001): سوء معاملة الاطفال وعلاقتها بالانحراف, , اعمال ندوة سوء معاملة الاطفال واستغلالهم غير المشروع , اكاديمية نايف العربية للعلوم الامنية, مركز الدراسات والبحوث , الرياض
Alexandre,GiselCaladas&Nadanovsky,P.,Moraes.C.,Reichenhein.M.:(2010): The presence of a stepfather and child physical abuse, as reported by a sample of Brazilian mothers in Rio de Janeiro,science direct,v.34,issue.12,p.p959-966.
Ammerman & M.Hersen (eds)1990: Treatment of family violence,new York:john Wiley& sons,pp.77-112.
Brassard, M., & Hardy, D.:(1997):Psychological maltreatment, in m.helfer,R.kempe, & R.Krugman(eds),the battered child,Chicago university of Chicago press,392-412.
Chu, J.A. & Dill, D.L., (1990) : Dissociative symptoms in relation to childhood physical and sexual abuse, American Journal of Psychiatry, 147(7) .
Claussen, A. ,& Crittenden, P.(1991):Physical and psychological maltreatment: relations among types of maltreatment. Child abuse 7 neglect,15,5-18.
Department of Health and Human Services, Administration on Children, Youth, and Families. Child Maltreatment 2008 [online]. Washington (DC): Government Printing Office; 2010. [cited 2010 Apr 8]. Available from: www.acf.hhs.gov
Erickson,M.,England,B.&Pianta,R.(1989):The effects of maltreatment on the development of young children,Cambridge university pres.
Gresham,F.M.&Elliott,S.N.(1996):Social skills and rating system,A.G.S.
Gover, A & Mackenzie, D (2003):child maltreatment and adjustment to juvenile correctional institutions.criminal justice & behavior special issue: vectimology and domestic violence,part 11,30(3), 374-396.
Hart, S.N. & Brassard, M.R. Psychological Maltreatment of Children. In R.T.
Spencer,Susan H. (1991):Developments in the assessment of social skills and social competence in children,behavior change.vol.8,no.4.
Hart, S.N. and Brassard, M.R. (1991), ‘Psychological maltreatment: progress achieved, Development and Psychopathology, vol.3, pp.61 - 70.
Howstone,M& et al,(1993):Introduction to social psychology: a European prespective,Oxford Blackwell publisher.
Ilgi. Ozturk.( 2000).Intergenerational continuity of child physical abuse: how good is the evidence?. S paper. National Institute of Justice Rockville, MD USA.
national center for energy prevention and control,understanding,child maltreatment,fact-sheet(2010)[online],1-800-CDC-info,available. from: www.cdc.gov/violenceprevention/pub/preventingCM.html.understanding
Ney, P.,Fung, T.& Wickett, A.(1994):The worst combinations of child abuse and neglect,child abuse & neglect,18,705-714.
O’Hagan, K.P. (1995). Emotional and Psychological Abuse: Problems
of Definition. Child Abuse and Neglect, 19, 449-461
Tobolt, J (2001):childhood maltreatment: how abuse, neglect and multiple maltreatment affect the self-perceptions and asteem, interpersonal relationship, environmental perceptions, emotional functioning and quality and efficiency processing of child surv.diss Abst, 61(7-B), 3863.
William Bernet, M.D(2000): Child Maltreatment, Comprehensive Textbook of Psychiatry, Vol. 11, seventh edition, PP. 2878.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 أ.م.د. عنان غازي محمود، أ.م.د. شيماء عباس شمل
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.