Press campaigns in Iraqi newspapers
Al-Mada newspaper as a model
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i142.3778Keywords:
press campaigns, the Iraqi press, Al-Mada newspaperAbstract
The scandal of oil coupons distributed by the former regime in Iraq to a number of politicians, diplomats, journalists, writers and artists, whose value is estimated at millions of dollars, was a great transgression against the rights of the Iraqi people who did not find bread during the years of the blockade and this scandal did not appear until after the fall of system, and the success of a number of journalists in revealing its files. Al-Mada newspaper had a great role in publishing documents through a campaign that is considered the most prominent in the contemporary history of Iraq, and even at the level of the Arab press, as it provoked local, Arab and international responses and repercussions. Hence our choice of the press campaign carried out by Al-Madda as a successful model that was able to emphasize the importance of the Fourth Authority in exercising oversight, achieving justice and returning the looted funds. We have adopted an integrative methodology represented by the descriptive approach, and the content analysis was present in clarifying the campaign's methods, forms, arts and media logic on which it relied in achieving the persuasive goal of its journalistic discourse. The results came to clearly show that such a campaign, if it was repeated in the Iraqi press, would be a decisive factor in the fight against rampant corruption.
Downloads
References
المصادر العربية:
إبراهيم، علي حجازي، (2017): الحملات الإعلامية وفن مخاطبة الجمهور، الطبعة الأولى، دار المعتز للنشر والتوزيع، عمان.
أبو زيد، فاروق، (2008): فن الكتابة الصحفية، دار ومكتبة الهلال، بيروت.
أبو عرقوب، إبراهيم، (1993): الاتصال الإنساني ودوره في التفاعل الاجتماعي، الطبعة الأولى، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع، عمان.
أحمد، النور دفع الله، (2005): الإعلان (الأسس والمبادئ)، دار الكتاب الجامعي، الإمارات العربية المتحدة.
أدهم، محمود، (1984): الأسس الفنية للتحرير الصحفي العام، بدون دار نشر، القاهرة.
إمام، إبراهيم، (1972): دراسات في الفن الصحفي، مكتبة الأنجلو المصرية ، القاهرة.
إمام، إبراهيم، (1984): الإعلام والاتصال بالجماهير، الطبعة الثالثة، المكتبة الأنجلو المصرية ، القاهرة .
البريهي، علي مهيوب محمد، (1999): الحملات الإعلامية في الصحافة اليمنية : دراسة تحليلية للحملات الصحفية التي غطت الانتخابات النيابية اليمنية لعام 1997، رسالة ماجستير غير منشورة، قسم الإعلام، كلية الاّداب، جامعة بغداد.
البستاني، المعلم بطرس، (دون تاريخ): محيط المحيط، مكتبة لبنان، بيروت.
بوكرموش، عيسى، (2013): إستراتيجية الاتصال في الحملات الإعلامية، رسالة ماجستير، قسم الاتصال، كلية الإعلام والاتصال، جامعة الجزائر.
جاسم، نبيل، (2009) سطور من تاريخ الصحافة العراقية بعد عام 2003، دون دار نشر، بغداد.
جريدة المدى، وتشمل الأعداد (25، 44، 45، 48، 56، 58، 59، 61، 65، 79، 84، 87، 115، 116، 223، 260، 263، 287، 298
حافظ، أسماء حسين، (1990): نظرية الحملة الصحفية : ملتقى أشكال التحرير الصحفي بين الواقع والتطلع، مطابع سجل العرب ، القاهرة .
حجاب، محمد منير، (2003): الإعلام والتنمية الشاملة، الطبعة الثالثة، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة .
حجاب، محمد منير، (2007): إدارة الحملات الانتخابية، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة .
حداد، رافد، (1995): الحملات الإعلامية في العراق : دراسة تحليلية للحملات في الصحافة العراقية 1990- 1993، أطروحة دكتوراه، قسم الإعلام، كلية الآداب، جامعة بغداد.
الحديدي، منى سعيد، وعلي، سلوى إمام، (2006): الإعلام والمجتمع، الطبعة الثانية، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة.
حمزة، عبد اللطيف، (2002): المدخل في فن التحرير الصحفي، الطبعة الخامسة، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة .
خضور، أديب محمد، (2007): حملات التوعية المرورية العربية، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، مركز الدراسات والبحوث، الرياض .
خضور، أديب، (2004): مدخل إلى فن التحرير الصحفي، منشورات جامعة دمشق، مركز التعليم المفتوح، دمشق .
الدليمي، حميد جاعد محسن (2005): الحملات الإعلامية : التطور والمفهوم، مجلة الباحث الإعلامي، العدد الأول، جامعة بغداد، كلية الإعلام.
الدليمي، حميد جاعد محسن، (1998): التخطيط الإعلامي – المفاهيم والإطار العام : رؤية سوسيولوجية لمنطق الظاهرة الإعلامية ومضامينها، دار الشروق، عمان.
دليو، فضيل، (2003): الاتصال : مفاهيمه – نظرياته – وسائله، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة .
الرازي، الشيخ الإمام محمد بن أبي بكر (دون تاريخ): مختار الصحاح، مكتبة لبنان، بيروت.
راني، أوستن، (1986): قنوات السلطة أو تأثير التلفزيون في السياسة الأمريكية، ترجمة: موسى جعفر، الطبعة الأولى، دار الشؤون الثقافية، بغداد .
الزعبي، علي فلاح، (2009): الإعلان الفعال : منظور تطبيقي متكامل، دار اليازوردي العلمية للنشر والتوزيع، عمان .
سلامة، سيد محمد، (1991): الحملات الصحفية بين سلطة الدولة وسلطة رئيس التحرير، الدار البيضاء للطباعة، القاهرة .
شلبي، كرم، (1989): معجم المصطلحات الإعلامية، دار الشروق، القاهرة .
الضبع، رفعت عارف، (2012): الحملات الإعلامية، المكتب المصري للمطبوعات، القاهرة.
عبد المجيد، ليلى، (2000): فن التحرير الصحفي، مركز جامعة القاهرة، القاهرة .
عبد المجيد، ليلى، وعلم الدين، محمود، (2009): فن التحرير الصحفي، الدار العربية للنشر والتوزيع، القاهرة .
عبيدات، محمد إبراهيم، (2004): التسويق الاجتماعي : الأخضر والبيئي، دار وائل للنشر، عمان .
الغالبي، طاهر محسن، والعسكر، أحمد شاكر، (2003): الإعلان : مدخل تطبيقي، دار وائل للنشر، عمان.
الفار، محمد جمال، (2014): معجم المصطلحات الإعلامية، دار أسامة للنشر والتوزيع، عمان.
فريد، كريمان محمد، (2006): المسؤولية الاجتماعية والتسويق الاجتماعي : جهود اتصالية فعالة لحل مشاكل المجتمع، الطبعة الأولى، دار النهضة العربية، القاهرة .
لونات، ميشال، (1993): الإعلام الاجتماعي، ترجمة : صالح بن حليمة، المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، تونس .
مجموعة باحثين، (دون تاريخ): المدخل في الاتصال السكاني، مطبعة جامعة اليرموك، عمان.
منظمة الصحفيين العالمية، (1987): المرشد في علم الصحافة، دار النشر، براغ.
موسى، غانم فنجان، وأحمد، فاطمة فالح، (2010): استباق مقاومة الإقناع، فيشون ميديا – فكشو، السويد .
هدبرو، غوران، (1991): الاتصال والتغير الاجتماعي في البلدان النامية – نظرة نقدية، ترجمة : محمد ناجي الجوهر، دار الشؤون الثقافية، بغداد.
الهلالي، عماد محمد حسين، (2002) التخطيط الإعلامي للسياسة الخارجية في العراق، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد.
المصادر الأجنبية: Foreign Sources
Lou cannon, (1977): Reporting an Inside view, (U. S.A: California Journal press.
Denis mcquail, (1986): mass communication theory and introducation, 6th ed, (Britain: J.wited Bristol ) .
Jasper Brajt, (2008): Media campaign Tracking, Department of Human media, Interaction university of Twente.
Julian james T practical News ph.D(1962): (wM.c. Brown company publishers ).
John Hohenberg (1978): The professional journalist, (New York: Holt. Linehart and Winston. Inc).
Neil Macneil (1955): training in journalism, 4th Edition, (New York: The Macmillan company)
Foundation Thomson (1972): The News, Machine, (Cardiff Great Britain, The Thomson foundation Editorial study centre
Lou cannon (1977): Reporting, An Inside view, (U.S.A: California Journal press)
Brain A Day (2000): and Martha, C. Monroe Environmental Education, and communication for a sustainable world, (U.S.A: Washington, D.C, The Academy for Educational Development).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.