The impact of using EasyClass platform on secondary schools students’ achievement in geography
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i146.3772Keywords:
Remote education, Easyclass platform, achievement, geographyAbstract
The research aims to identify the impact of using EasyClass platform on secondary school students’ achievement in geography. The experimental approach was used to collect data from secondary schools in Diyala Governorate. The randomly selected sample consisted of (60) students in both group that had equal students (30) in each of the control experimental groups. Multiple achievement test with short answers was applied to measure the students’ achievement in geography. The data were statistically analysed using T-test and Spearman-Brown Formula. The results indicated a statistically significant difference between the two research groups in achievement in geography. Accordingly, the researcher recommends studying the obstacles of applying the remote education project in secondary schools – and the obstacles teachers face in using distance education platforms.
Downloads
References
المصادر العربية
الخفاجي، سهاد كاظم فاضل (2017): اثر استعمال التعليم المتمايز في تحصيل تلاميذ الصف الخامس الابتدائي في مادة الاجتماعيات واستبقائها، مجلة كلية التربية للعلوم التربوية والانسانية، العدد 35.
العتابي، علي عطية (2017): فاعلية انموذج فراير في اكتساب مفاهيم مادة الاجتماعيات للصف الخامس الابتدائي، مجلة الاستاذ، العدد 223، المجلد الثاني، لسنة 2017.
حسن بن فرج، عبد اللطيف (2009): طرق التدريس في القرن الواحد والعشرين، المسيرة، عمان، الاردن.
العنزي، فاطمة بنت قاسم (2010): التجديد التربوي والتعليم الالكتروني، ط1، دار الراية، عمان، الاردن.
السعدون، زينة عبد المحسن (2012): اثر برنامج لتعليم التفكير في حل المشكلات والتحصيل الدراسي لدى تلميذات المرحلة الابتدائية، (اطروحة دكتوراه غير منشورة)، كلية التربية ابن الهيثم، جامعة بغداد.
رباح، ماهر حسن (1425): التعليم الالكتروني، دار المناهج، ط1، عمان الاردن.
الحيلة، محمد محمود (2008): تكنولوجيا التعليم بين النظرية والتطبيق، دار المسيرة، عمان الاردن.
المسعودي، محمد حميد، وصلاح خليفة اللامي (2014): طرائق تدريس المواد الاجتماعية مفاهيم وتطبيقات، ط1، دار صفاء، عمان الاردن.
نوفل، محمد بكر، وفريال محمد ابو عواد (2010): التفكير والبحث العلمي، ط1، دار المسيرة، عمان الاردن.
حجاج، اشرف رضا (2008): خطة البحث التربوي، مطابع الحميصي، الرياض.
الكبيسي، وهيب مجيد (2011): طرائق البحث العلمي بين التنظير والتطبيق، ط1، مكتب اليمامة، بغداد، العراق.
داود، عزيز حنا (1991): مناهج البحث التربوي، دار الحكمة للطباعة ، بغداد العراق.
الدباغ، فخري واخرون (1983): اختبار رافن للمصفوفات المتتابعة المقننة للعراقيين، مطبعة جامعة الموصل.
قطامي، يوسف محمود (2009): علم النفس التربوي، ط1، دار الفكر، عمان الاردن.
الزغلول، عماد عبد الرحيم، والمحاميد، شاكر عقلة (2007): سيكولوجية التدريس الصفي،ط1، دار المسيرة، عمان الاردن.
ملحم، سامي محمد (2002): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، ط2، دار المسيرة، عمان الاردن.
الدليمي، احسان، وعدنان محمود المهداوي (2005): القياس والتقويم في العملية التعليمية، ط2، دار المسيرة، عمان الاردن.
الجلالي، لمعان مصطفى (2011): التحصيل الدراسي، ط1، دار المسيرة، عمان الاردن.
المياحي، جعفر عبد الكاظم (2011): القياس النفسي والتقويم التربوي، ط1، دار كنوز المعرفة، عمان الاردن.
المنيزل، عبد الله فلاح، وعدنان يوسف العتوم (2010): مناهج البحث في العلوم التربوية والنفسية، دار اثراء للنشر، عمان الاردن.
ملحم، سامي محمد (2002): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، ط2، دار المسيرة، عمان الاردن.
الكبيسي، ربيع (2008): الاختبارات المدرسية (اسس بناء وتحليل اسئلتها)، ط1، مكتبة المجتمع العربي، عمان الاردن.
زوين، سها حمدي محمد (2017): فاعلية الصف المقلوب بمنصة (ايزي كلاس) في تدريس الدراسات الاجماعية على تنمية بعض مهارات البحث الجغرافي لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية، جامعة الازهر، مجلة كلية التربية، العدد 174.
المصادر الاجنبية
Oxford (1998). Advanced Learner’s Dictionary of Current English, Fifth Edition, by Crowther Oxford University Press.
Prensky, M. (2005). ‘Listen to the natives. Educational leadership’, 63(4). Available at: http://www.marcprensky.com.
Jawad, A. T and Abboodi, C. h. (2018). Use Easyclass Platform In Higher Education: University of Diyala College of Basic Education Case. International Journal of Computer Engineering & Technology, 9(3), pp. 47–57. http://www.iaeme.com/ijcet/issues.asp.
Chelghoum, A. (2017). Promoting Students’ Self-Regulated Learning Through Digital Platforms: New Horizon in Educational Psychology. American Journal of Applied Psychology, 125
Bloom, B. S. Hastinge, JT. And Madaus, GF. (1971). Handbook of formative and summative evalnative of student learning.
Brown, G. (1981): Measuring classroom achievement, Holt Rinehart and Winston. New York.
Umar, I. N., and Yusoff, M. T. M. (2014). ‘A study on Malaysian Teachers’ Level of ICT Skills and Practices, and its Impact on Teaching and Learning’. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 979-984. Science Direct. [Online]. Available at: http:// http://www.sciencedirect.com.
Hinostroza, J. E., Labbé, C., Brun, MComputers &.’Activities in Chilean classrooms: Is ICT making a difference? Computers & Education, 57(1), pp 1358-1367. [Online] .Science Direct Available at: http://www.sciencedirect.com.
Zain, M.Z., Atan, H. and Idrus, R.M. (2004). ‘The impact of information and communication technology (ICT) on the management practices of Malaysian Smart Schools’. International journal of educational development, 24(2), pp.201-211. Science Direct. [Online]. Available at: http://www.sciencedirect.com.
Titthasiri, W. (2013). A comparison of E-Learning and Traditional learning: Experimental Approach; Proceedings are available @ IISRC - International Journal of Information Technology & Computer Science (IJITCS) (http://www.ijitcs.com. Volume: 12 Issue: 3 pp. 67.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 م. علاء جواد كاظم
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.