The effectiveness of divergent thinking strategies in the achievement of sociology for second-grade female students in the intermediate school
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v3i141.3728Keywords:
divergent thinking strategies, achievement, meeting material, second-grade intermediate studentsAbstract
The aim of the research is to identify the effectiveness of Neural Branching Strategy in the achievement of meeting material among second-grade intermediate students. The sample of the research was (64) students, who were distributed into two groups equally between experimental and control, and parity was conducted in the variables (age in months, general average, previous knowledge, IQ).
(150) behavioral goals were formulated and the six levels of Bloom's classification were approved. Study plans were prepared for the two groups (16) plans for each group. An achievement test was prepared with (40) test items of a multiple-choice type. The tools were presented to a group of arbitrators and experts and they expressed their approval. The results showed: There were statistically significant differences at the level of (0.05) between the mean scores of the achievement of the experimental group and the control group and the benefit of the experimental group.
Downloads
References
أولاً: العربية
ابراهيم، أحمد. محمود، وآخرون، (2014)، فاعلية برنامج قائم على استراتيجيات التفكير المتشعب لتنمية مهارات الفهم القرائي الابداعي وبعض عادات العقل المنتج لدى طلاب الصف الأول الثانوي، مجلة كلية التربية بأسيوط - مصر، مجلد (30)، العدد(4)، ص116- 165
أبو زيد، عادل حسين، (2014)، فاعلية التدريس باستراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية تحصيل الخرسانة وحساب الإنشاءات وبعض عادات العقل والاتجاه نحو المادة لدى طلاب المدارس الثانوية الصناعية المعمارية، مجلة كلية التربية، جامعة حلوان، الصفحة 20-
ابو نصر، مدحت، ومحمد، ياسمين مدحت، 2017، التنمية المستدامة مفهومها - أبعادها – مؤشراتها، المجموعة العربية للنشر والتوزيع،
شحاتة، محمد عبد المنعم، (2013)، فاعلية برنامج مقترح قائم على بعض استراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية مهارات التواصل الرياضي لدى تلاميذ المرحلة، الابتدائية، مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس – السعودية، العدد (39)، الجزء (3)، ص12-55
البلوشية، خديجة، وآخرون، (2018)، أثر تدريس العلوم بالاستراتيجيات المحفزة للتشعب العصبي في أداء طلبة الصف الثامن الأساسي في متغيري سعة الذاكرة العاملة البصرية المكانية والعاملة اللفظية، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، المجلد (14)، العدد (3)، 239- 252.
تمام، شادية عبد الحليم، وصلاح، احمد فؤاد، (2016)، الشامل في المناهج وطرائق التعليم والتعلم الحديثة، مركز ديبونو لتعليم التفكير، عمان، الاردن.
الحديبي، علي بن عبدالمحسنـ، (2012)، فاعلية إستراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية المفاهيم البلاغية والاتجاه نحو البلاغة لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخري، مجلة العربية للناطقين بغيرها - معهد اللغة العربية بجامعة أفريقيا العالمية – السودان، العدد (14)
حمزة، جنان مرزة، وآخرون، 2019، أثر استراتيجية الانشطة المتدرجة في تحصيل طالبات الصف الثاني المتوسط في مادة الجغرافية، مجلة مركز بابل لدراسات الانسانية، المجلد (9) العدد (3)، ص193- 222.
حميدة، أماني مصطفى السيد، (2010)، التساؤل الذاتي والمتشابهات وتدريس الدراسات الاجتماعية، ط1، العربية للمناهج ونشر والتوزيع, مصر.
خماس، نغم فلاح، (2018)، فاعلية استعمال التعليم المتمايز في تحصيل مادة التاريخ لدى طالبات الصف الخامس الأدبي، مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، بابل، العدد (37) شباط.
رزوقي، رعد مهدي، وسهيل، جميلة عيدان، (2018)، التفكير وانماطه (2)، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان.
رزوقي، رعد مهدي، ولطيف، استبرق مجيد على، (2018)، التفكير وانماطه (1)، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان.
علوان، داخل محمد، 2016، طريقة الوحدات في تدريس المواد الاجتماعية (دراسة تحليلية)، مجلة أهل البيت عليهم السلام العدد 19،ص527- 552
الشريدة، محمد خليفة، وبشارة، موفق سليم، (2010)، التفكير المركب وعلاقته ببعض المتغيرات، مجلة جامعة دمشق – المجلد (26)، العدد (3).
عبد الملك، لوريس، (2012)، تنمية مهارات توليد المعلومات وتقييمها والإنجاز المعرفي في البيولوجي لدى طلاب المرحلة الثانوية باستخدام استراتيجيات تدريس مشجعة للتشعب العصبي، مجلة التربية العلمية، المجلد (15)، العدد (2)، ص203- 248
العبيدي، صباح مرشود، العاني امينة محمد امين، (2020)، فاعلية برنامج تربوي مستند إلى استراتيجيات التفكير المتشعب لتنمية بعض عادات العقل، مجلة كلية التربية للعلوم الانسانية، جامعة تكريت، المجلد (27)، العدد (6)، ص328- 352
عبيس، فرحان عبيد، والحسني، أحمد لطيف عبد الله،2014، أثر استعمال الأسئلة المتشعبة في التحصيل والاحتفاظ لدى طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الجغرافية، مجلة كلية التربية للعلوم الإنسانيـة، جامعة بابل، العدد(14)، ايلول، ص121- 151.
الباوي، ماجدة إبراهيم علي، والشمري، ثاني حسين، (2020)، توظيف استراتيجيات التعلم النشط في اكتساب عمليات العلم، دار الكتب العلمي للنشر وتوزيع، بيروت، لبنان.
ابو سمرة، محمود احمد، الطيطي، محمد عبدالإله، (2019) مناهج البحث العلمي من التبيين الى التمكين، دار اليازوري العلمية، عمان، الاردن.
العفون، نادية حسين، وجليل، ماهر، وسن (2013)، التعلم المعرفي واستراتيجيات معالجة المعلومات، ط1، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
علوان، داخل محمد، 2016، طريقة الوحدات في تدريس المواد الاجتماعية (دراسة تحليلية)، مجلة أهل البيت عليهم السلام العدد 19،ص527- 552.
محمد، حنان محمود، (2018)، فعالية استخدام استراتيجيات التفكير المتشعب في تدريس الأحياء لتنمية مهارات التفكير التأملي والتنظيم الذاتي للتعلم لدى طلاب المرحلة الثانوية، مجلة البحث العلمي في التربية، العدد(19).
محمود، ليث شاكر وآخرون،2018، الإِجتماعِيات للصف الثاني المتوسطـ، ط1، وزارة التربية، المديرية العامة للمناهج.
معاش، وصال عبد العزيز، (2016)، تنمية مهارات القراءة الناقدة من خلال برنامج الكورت ، ط1، مركز ديبونو لتعليم التفكير ،عمان، الاردن.
منتوب، محمد كاظم، والموسوي، هبة حسن عباس،2018، اثر استراتيجية الارتباط والتسلسل في تحصيل مادة الجغرافية لدى طالبات الصف الثاني المتوسط وتنمية الميل لديهم، مجلة كلية التربية الاساسية للعلوم التربوية والانسانية جامعة بابل العدد38 نيسان، ص1448- 1469.
المصادر الأجنبية:
Jensen, E. (2010): 10 most effective tips for using brain-based teaching. Jensen Learning • PO Box 291 • Maunaloa, HI 96770
Lorenzo G. Bellù,2011, Development and Development
Roger, Beaty, E.& Paul, Silvia, J. (2012): Why do ideas get more creative across time? An executive interpretation of the serial order effect in divergent thinking tasks, Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 6(4),309-319.
Shan, J.; Millsap, R.; Wood Ward, J. & Smith, S. (2012): "Applied Tests of Design Skills- Part 1: Divergent Thinking", Journal of Mechanical Design, Vol. 134, 1- 10.
Sun, Meng , et al.(2020), Effects of divergent thinking training on students’ scientific creativity: The impact of individual creative potential and domain knowledge, Thinking Skills and Creativity, Volume 37.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.