The academic motivation of primary school students who use electronic games

  • Nidaa Shaker Mihbas Antakya primary school - educational counseling Dep. - Educational Rusafa Directorate II
Keywords: The effect of games, psychology, academic motivation, the role of the counselor, educational counseling, psychological education

Abstract

The current research aims to:

1- Knowing the academic motivation of primary school students who use electronic games.

2- Knowing the significance of the differences in the academic motivation of primary school students who use electronic games according to gender (males - females).

In order to achieve this, the researcher has built a scale of the academic motivation for primary school students who use electronic games according to the theory of motivation (Prensky).

After verifying the accuracy of the psychometric properties of the research scale and its paragraphs, the research scale was applied to the research sample and the data was analyzed using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) and the results showed the following:

First: The weakness of the academic motivation of primary school students who use electronic games.

Second: - There are no statistically significant differences in the academic motivation of primary school students who use electronic games according to the gender variable (male - female).

Downloads

Download data is not yet available.

References

● أبو الخير، عبد الكريم قاسم (2003). النمو من الحمل إلى المراهقة : دار أوائل للطباعة والنشر.

● أبو جابر, ماجد ملوح (2003) ." أثر استخدام الألعاب اللغوية في منهاج اللغة الانكليزية" , مجلة دراسات/ الجامعة الأردنية , 3 (1) , 44 -58 .

● أبو جادو، صالح محمد علي (2000). علم النفس التربوي , ط2 .الأردن : دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.

● أبو عمشة , إبراهيم باسل ( 2013 ). الذكاء الاجتماعي والذكاء الوجداني وعلاقتها بالشعور بالسعادة لدى التلاميذ في محافظة غزة , رسالة ماجستير غير منشوره .جامعة الازهر/ كلية التربية , غزة .

● أحمد , بلقيس، و د.مرعي، توفيق (1987). الميسر في سيكولوجية اللعب ، ط2 . الاردن: دار الفرقان.

● الحيلة, محمد محمود (2005) . الألعاب من أجل التفكير والتعلم , الأردن : دار الميسرة للنشر والتوزيع .

● ربيع , محمد شحاته ( 1994 ) . قياس الشخصية , ط 3 . الأردن : دار الميسرة للنشر والتوزيع .

● الزيودي , ماجد محمد ( 2013 ) ." الانعكاسات التربوية لاستخدام الأطفال للألعاب الالكترونية كما يراها معلمو وأولياء أمور طلبة المدارس بالمدينة المنورة " , مجلة جامعة طيبة للعلوم التربوية , 10(1) , 15- 31.

● الشحروري, مها حسني , (2007) . أثر الألعاب الالكترونية على العمليات المعرفية والذكاء الانفعالي لدى أطفال مرحلة الطفولة المتوسطة , أطروحة دكتوراه غير منشورة . كلية الدراسات العليا التربوية, عمان, الاردن.

● عبد الخالق , أحمد محمد ( 2000 ) . اختبارات الشخصية , ط 3 , مصر : دار المعرفة الجامعية .

● علام , صلاح الدين محمود ( 2011 ). القياس والتقويم التربوي والنفسي اساسياته وتطبيقاته وتوجهاته المعاصرة , ط 1 , مصر : دار الفكر العربي.

● فيركسون , جورج أي ( 1991 ) . التحليل الاحصائي في التربية وعلم النفس , ترجمة هناء محمد العكيلي , بغداد , العراق : مكتبة الحكمة.

● لورنس, ولترز, وأخرون (2002) . سيكولوجية العدوان . ترجمة : عبد الكريم ناصيف , عمان : دار منارات للنشر.

● ميلر, سوزانا (1987) . سيكولوجية اللعب , ترجمة : حسن عيس , الكويت : سلسلة عالم المعرفة .

● Anastasia, A. (1976). Psychology testing, New York.

● Bandura, A. (1977). Social learning theory prentice, Hall, Inc., Englewood cliffs, New Jersey.

● Barron, A (1981). Psychology, Japan , hart , sounders international edition .

● Prensky, M., (2001). Digital game- based Learning. M.C. Graw- Hill, Chapters I, (2-3) ,Retrieved from : https://repository.londonmet.ac.uk (13/7/2021).

● Rosenthal, TEP. & Zimmerman, J. (1978). Social learning and cognition, academic press Inc.

● Salen, K. & Zimmerman,E.,(2004).Rules of play Game design fundamentals. Cambridge, MA: MIT Press.

Published
2022-06-15
How to Cite
Mihbas, N. (2022). The academic motivation of primary school students who use electronic games. Al-Adab Journal, 1(141), 271-288. https://doi.org/10.31973/aj.v1i141.3689
Section
Educational and psychological sciences