The Political Function for Twitter
Analytical study in the content of talks the Iraqi Politicians during the Electoral Crisis 2021
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v2i141.3646Keywords:
political communication, Twitter, Talk the politicians, The electoral crisisAbstract
The new social media, represented by the Twitter, has entered the field of communication strongly, and it has become one of the important and effective elements in political life, especially in times of crises, conflicts and election seasons.
Leaders and political leaders have used social media to achieve their political goals by communicating with their masses and moving public opinion towards their goals and against the movements their opponents, and many of them succeeded in using Twitter during the election campaigns to mobilize support for their programs and direct criticism to the opponents' programs. This research deals with the political function of the Twitter through an analytical study of the tweets of Iraqi politicians from leaders of political blocs and parties published on Twitter website about the ramifications that followed the parliamentary elections in Iraq on the tenth of October, 2021
The research used the content analysis method as a systematic method in analyzing sample data.
The research, also used the content categories form as a tool for data collection, and came up with the results.
Downloads
References
إدارة خدمة المجتمع (2014م): الجمعيات الخيرية واستثمار وسائل الإعلام الاجتماعي، تقرير أصدرته الغرفة التجارية الصناعية، الرياض. متاح على الرابط الآتي: www.riyadhchamber.org.sa/mainpage/Documents/Charities.pdf
الأنصاري، ناصر محمد (2012): دور مواقع التواصل الاجتماعي في انتخابات مجلس الأمة الكويتي الرابع عشر 2012، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، عمان.
بالهامل، مفيدة (2019): الإعلام الجديد – مصطلحات مفاهيم نماذج-، مجلة الإنسان والمجتمع، العدد 2.
بخوش إيمان، ومرزوقي حسام الدين، (2009م): الويب 2.0 الشبكات الاجتماعية والإعلام الجديد، بحث منشور.
بدوي، محمد (د. ت): أرقام وحقائق عن الشبكات الاجتماعية، متوفر على الرابط. http://www.badwi.com/plog/?p=1229 .
البناء، بسمة قائد (2014): تويتر والبناء الاجتماعي والثقافي لدى الشباب، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت.
بودریاد، جان (2008): المصطنع والاصطناع، ترجمة: جوزيف عبدالله، بيروت: المنظمة العربية للترجمة.
البياتي، ياس خضير (2014): الإعلام الجديد الحرية والفوضى، هيئة الفجيرة للثقافة والإعلام، الإمارات.
خليفة، إيهاب (2016): حروب مواقع التواصل الاجتماعي، العربي للنشر والتوزيع، القاهرة.
دليل للمشاريع الممولة من الاتحاد الأوروبي (2014م): استخدام وسائل التواصل الاجتماعي، مركز معلومات الجوار الأوروبي. متاح على الرابط الآتي: .www.enpi.info.eu
الرعود، عبد الله ممدوح مبارك (2011-2012): دور شبكات التواصل الاجتماعي في التغيير السياسي في تونس ومصر من وجهة نظر الصحفيين الأردنيين، رسالة ماجستير منشورة، جامعة الشرق الأوسط.
زودة، مبارك (2012): دور الإعلام الاجتماعي في صناعة الرأي العام - الثورة التونسية أنموذجاً-، رسالة ماجستير، جامعة الحاج خضر، باتنة، الجزائر.
السويد، محمد بن علي بن محمد (2015): استخدامات الشاب السعودي لموقع التواصل الاجتماعي (تويتر) وتأثيرها على درجة علاقتهم بوسائل الإعلام التقليدية، بحث مقدم في مؤتمر وسائل التواصل الاجتماعي، التطبيقات والإشكالات المهنية، كلية الإعلام والاتصال، الرياض، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، الموافق 10-11 مارس 2015.
السيد، بسام (2016): استخدام تويتر للترويج الإعلاني، موقع مزن لتقنية العمل الخيري، متاح على الرابط الآتي: .http://www.mozn.ws/6551
شبكة الإنترنت (2016): دليل تويتر، مركز التكنولوجيا المساعدة (مدى)، النزعة الاجتماعية وسائل الإعلام الاجتماعية للأشخاص ذوي الإعاقة، قطر. متاح على الرابط الآتي: http://madaportal.org/ar.
الشبكة العربية لدراسة الديمقراطية (الربيع العربي)، (2013م): ثورات الخلاص من الاستبداد دراسة حالات، لم تذكر المدينة، ط4، دار شرق الكتاب.
شفيق، حسنين (2014): إعلام تحت التهديد، التغطية الإخبارية من قلب الخطر، دار فكر وفن للطباعة والنشر والتوزيع، القاهرة.
شقرة، علي خليل (2013): الإعلام الجديد – شبكات التواصل الاجتماعي، دار أسامة للنشر والتوزيع، عمان.
عادل، محمد (2016): كيفية تثبيت التغريدات في تويتر، موقع دوت مصر، متاح على الرابط الآتي: http://old.dotmsr.com/ar/605/1/3813 .
العتيبي، نورة بنت سعد بن أحمد (2013م): فاعلية شبكة التواصل الاجتماعي تويتر (التدوين المصغر) على التحصيل الدراسي وتنمية مهارات التعلم التعاوني، بحث مقدم في المؤتمر الدولي الثالث، الرياض.
العزعزي، وديع (2015): الإعلام الجديد – مفاهيم نظريات نماذج-، عمان: دار المناهج للنشر والتوزيع.
علاونة، علي وآخرون (2012م): دراسة حول مهارات استخدام مواقع التواصل الاجتماعي، جامعة فيلادلفيا، كلية تكنولوجيا المعلومات، الأردن.
المحارب، سعد بن محارب (2011): الإعلام الجديد في السعودية، جداول للنشر، بيروت.
المحيا، أسامة بن مساعد (2011م): غرد مع تويتر، متاح على الرابط الآتي: www.qassimy.com/ vb/showthread.php?t-414903.
مشوي، مرسي (2012): شبكات التواصل الاجتماعية الرقمية: نظرة في الوظائف، مجلة المستقبل العربي، بيروت، السنة 31، العدد 395، كانون الثاني (يناير).
المطيري، حسن قطيم طماح (2013): الاستخدامات السياسية لمواقع التواصل الاجتماعي (تويتر) من قبل الشباب الكويتي، رسالة ماجستير غير منشورة، عمان: جامعة الشرق الأوسط، كلية الإعلام.
المقدادي، خالد غسان يوسف (2013): ثورة الشبكات الاجتماعية، دار النفائس للنشر والتوزيع، عمان.
منصوري، نديم (2014): سوسيولوجيا الإنترنت، بيروت: منتدى المعارف.
میرثي، دیراج (2014م): تویتر التواصل الاجتماعي في عصر تويتر، ترجمة: محمد عبد الحميد، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة.
يانكلوفيتش، دانييل (1993): الديمقراطية وقرار الجماهير: كيف تنجح الديمقراطية في عالم أكثر تعقيداً، ترجمة: كمال عبدالرؤوف، القاهرة، الجمعية المصرية لنشر المعرفة والثقافة العالمية.
Makice, Kevin. (2009): Twitter API: Up and running: Gravensteion High way north, United States of America.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.