Self-Cohesion

Authors

  • Ayad Kareem Edan University of Baghdad- College of Arts
  • Arwa Muhammad Rabee’ Al-Khayri University of Baghdad- College of Arts

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v2i140.3637

Keywords:

self-cohesion, theories

Abstract

Self is considered the cornerstone of an individual's personality where healthy self comes as a result of healthy development. A healthy self-esteemed person is capable of facing daily obstacles and has a systematic personality working for achieving real objectives. On the contrary, a non-healthy self-esteemed person is suffering from severe restlessness and disconnectedness resulting from bad experience with their parents. The present study aims at;

  1. Measuring the self-cohesion of state employees
  2. Identify differences according to (gender, age, marital status).

For the purpose of achieving the objectives of the current research, the researcher built the Self-Cohesion Scale according to Heinz Kohut (1971), which consisted of 41 final paragraphs and its validity and reliability were verified and the scale was applied in its final form to the research sample of 400 employees for both types, which were chosen by the random stratified method. And after applying the research tool and using statistical methods, including the T-test for one sample, the T-test for two independent samples, and the Pearson correlation coefficient.

The results that the study has come up with are as follows:

  1. The state employees have self-cohesion.
  2. There are no differences according to (gender, age, marital status) in self-cohesion.

The researcher suggested a set of recommendations and suggestions

Downloads

Download data is not yet available.

References

أبو النيل، محمود. (1986). التحليل العاملي لذكاء وقدرات الإنسان: دراسة عربية وعالمية. بيروت: دار النهضة العربية.

أبو علام، رجاء محمود. (2001). مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية. القاهرة: دار النشر للجامعات.

تيغزة، أمحمد بوزيان. (2012). التحليل العاملي الاستكشافي والتوكيدي مفاهيمهما ومنهجيتهما بتوظيف حزمة (SPSS) وليزرل. (ط .1). الأردن: دار المسيرة.

الزوبعي، عبد الجليل (1981) مبادئ القياس والتقويم النفسي في التربية. عمان دارا لفكر للطباعة والنشر والتوزيع.

الزوبعي، عبد الجليل ابراهيم وآخرون (1981): الاختبارات والمقاييس النفسية، الموصل، جامعة الموصل، مطابع دار الكتب للطباعة والنشر.

الزوبعي، عبد الجليل وآخرون. (1981). الاختبارات والمقاييس النفسية. جامعة الموصل، دار الكتب للطباعة والنشر.

الزوبعي، عبد الجليل، بكر، محمد الياس، والكناني، ابراهيم عبد الحسن. (1981). الاختبارات والمقاييس النفسية. الموصل: دار الكتب للطباعة والنشر.

عبد الرحمن، سعد، (1998). القياس النفسي (النظرية والتطبيق)، الطبعة الثالثة، القاهرة، دار الفكر العربي.

علام، صلاح الدين محمود. (2000). القياس والتقويم التربوي والنفسي: أساليبه وتطبيقاته وتوجهاته المعاصرة. القاهرة: دار الفكر التربوي.

علام، صلاح الدين محمود. (2010). الأساليب الإحصائية الإستدلالية: في تحليل بيانات البحوث النفسية والتربوية والاجتماعية (البارامترية واللابارامترية) (ط.2) القاهرة: دار الفكر العربي.

مايرز، آن. (1990). علم النفس التجريبي. ترجمة د. خليل إبراهيم البياتي. جامعة بغداد: مطابع دار الحكمة للطباعة والنشر.

هامبلتون، رونالد ك وآخرون. (2006). تكييف الاختبارات التربوية والنفسية للتقييم عبر الثقافات. ترجمة هالة برمدا، المملكة لعربية السعودية: المكتبة العبيكات.

Anastasi, A & Urbina, s (1997): (psychological testing), (7 th ed upper saddle river, N j: prentice Hall. New York, p.126-129

Baker, H. S., & Baker, M. N. (1987). Heinz Kohut’s self-psychology: An overview. American Journal of Psychiatry, 144(1), 1–9.

Banai, E., Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2005). " Self-object" Needs in Kohut's Self Psychology: Links with Attachment, Self-Cohesion, Affect Regulation, and Adjustment. Psychoanalytic Psychology, 22(2), 224.

Barnwell, B. J., & Stone, M. (2015). Assessment of Self Cohesion (ASC). International Journal of Research, 17.

Bowlby, j. (1973). Attachment and loos: Vol. 2: Separation, anxiety and anger. New York: Basic books

Colman, A. M. (2003). A dictionary of psychology: Oxford University Press.

Fraenkle, J.R. &Wallen, N.E. (1993). How to design and evaluate research in education (2ndEd) New York: McGraw-Hill INC.

Gabbard, G. O. (2005). Cluster B. Borderline Personality Disorder. Psychodynamic Psychiatry in Clinical Practice (4th ed., pp. 319-358). Washington DC: American Psychiatric Publishing.

Ghiselli, E. E. (1981). Measurement Theory for Behavioral Sciences, San Francisco, W. H. Freeman Company.

Downloads

Published

2022-03-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 64

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)