The trend of teachers of the Arabic language towards electronic education in the preparatory stage
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v2i140.3630Keywords:
orientation, e-learning, teachers of Arabic language, preparatory schoolAbstract
This research aims to achieve the objectives:
1- What is the trend of teachers of the Arabic language in the preparatory stage towards e-learning?
2- Is there a statistically significant difference in the direction of Arabic language teachers towards e-learning due to the gender variable?
To achieve these goals, the researcher used a descriptive research method. The community of its research has identified Arabic language teachers and female teachers for the preparatory and secondary stage of the day-to-day government (boys - girls), affiliated to the sub-directorates of Wasit Governorate Education (Al-Kut, Al-Markaz, Al-Hay, An-Numaniya, Al-Aziziyah, Al-Suwairah). 191 teachers and 129 schools.
To achieve the goal of the research, the researcher prepared a measurement tool, namely:
The trend scale for teachers of the Arabic language in the preparatory stage, consisting of (44) paragraphs, and the validity of the scale was confirmed, by presenting it to a group of experts (apparent validity), as well as extracting the validity of the construction, and making sure of its stability in the way (Fakronbach), and it reached (0.747) ) Which is a good reliability coefficient with which the reliability of the scale can be trusted.
After completing the research tool, the sample was applied to the sample of statistical analysis (220) teachers and schools, and all the paragraphs had the psychometric characteristics of (validity and reliability) and none of them were omitted, so the researcher applied to the basic research sample of (100) teachers and schools after adding the statistical analysis sample. So that the total of the sample is (320) teachers and schools, which is the amount of the community itself, distributed among the middle and high school daytime schools in Wasit Governorate, and after processing the data statistically using the arithmetic mean law, the Pearson correlation coefficient, and the t-test for a sample to reveal the significance of the differences in the correlation between the trend towards e-learning At the teachers of the Arabic language and its teachers in the preparatory stage.
The results of the statistical analysis showed the following:
1- The teachers of the Arabic language enjoy an orientation towards e-learning.
2- There are no statistically significant differences in the trend scale due to the gender variable.
In light of the results of the research, the researcher recommended that institutions take the development of the teacher in them by motivating them in their direction towards e-learning, so that he can accomplish his work and tasks and perform the future roles expected of him, developing the programs used in the work of the educational process. To complete and develop this study, the researcher proposes to conduct a number of studies aimed at:
1- The level of trend towards e-learning among faculty members of various universities and colleges in Iraq is known.
2- Conducting a study aimed at comparing Arabic language teachers and other specializations in the extent of their orientation towards e-learning.
3- Conducting a comparative study between teachers of Arabic language and teachers of other specializations regarding the variable of orientation towards e-learning.
Downloads
References
• حمد اللقاني، و علي الجمل. (1999م).معجم المصطلحات الربوية المعرفة في المنهاج وطرق التدريس. عالم الكتب القاهرة.
• أحمد سالم. (2004م).تكنلوجيا التعليم والتعليم الإلكتروني. الرياض: مكتبة الرشد.
• أحمد سلمان عودة . (1998م).القياس والتقويم في اعملية التدريسية (المجلد 2). الأردن: دار الأمل للنشر والتوزيع .
• المعجم الوجيز، وجه. (1997م). الهيئة العامة لشؤون المطابع الاميري. القاهرة، مصر.
• بدر الخان. (2005م). استرتيجيات التعلم الإلكترني. (علي الموسوي وآخرون، المترجمون) سوريا: دار شعاع.
• حسن زيتون، و كمال زيتون. (1995م). تصنيف الأهداف التدريسية محاولة عربية. الاسكندرية: دار المعارف.
• حمد جاسم الخزرجي، و عباس سلمان محمد. (2018م). التعليم والتعليم الإلكتروني في العراق وابعاده القانونية. مجلة بابل للدراسات الانسانية، العدد 1.
• دوقان عبيدات، و وآخرون. (2001م). البحث العلمي مفهومه واداوته واساليبه (المجلد 1). عمان: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع.
• روبرت جانييه. (2000م). أصول تكنولوجيا التعليم، النشر العلمي والمطابع. (محمد بن سلمان وآخرون، المترجمون) جامعة الملك سعود، الرياض.
• زينب محمود مصيلحي، و اماني عبد القادر محمد. (2007م). تحديات التعليم الجامعي الإلكتروني في مصر والفرص المتاحة للاستفادة منه. مجلة مستقبل التربية العربية، العدد 46(المجلد 13).
• سامي محمد ملحم. (2000م). مناهج البحث التربوي وعلم النفس. عمان، الاردن: دار الميسرة للنشر والتوزيع.
• سعد عبد الرحمن. (1988م). القياس النفسي النظرية والتطبيق (المجلد 3). القاهرة، مصر: دار الفكر العربي.
• سلوان خلف جاسم الكناني. (2020م). البرامج التعليمية والاتجاهات الحديثة التي تقوم عليها واستراتيجياتها (رؤية نظرية معرفية توظيفية). بغداد: مكتب اليمامة للطباعة والنشر.
• سهيلة محسن الفتلاوي، و بليغ حميد الشوك. (2020م). اتجاهات حديثة في التدريس من منظور المدخل الوظيفي الإلكتروني ومنحنى تعديل السلوك (المجلد الطبعة 1). الاردن: الرضوان للنشر والتوزيع.
• سوسن شاكر مجيد. (2014م). أسس بناء الأختبارات والمقاييس النفسية والتربوية (المجلد 3). عمان: مركز ديبونو لتعليم التفكير.
• شريف الأتربي. (2015م). التعليم الإلكتروني والخدمات والمعلوماتية (المجلد 1). القاهرة: العربي للنشر والتوزيع.
• شوقي حساني محمود . (2012م). تقنيات وتكنولجيا التعليم معايير توظيف المستحدثات التكنولوجية وتطوير المناهج (المجلد 2). القاهرة: المجموعة العربية للتدريب والنشر.
• صفوت فرج. (1980م). القياس النفسي (المجلد 1). القاهرة: دار الفكر العربي.
• صلاح الدين محمود علام. (2005م). الأساليب الإحصائية الإستدلالية في تحليل بيانات البحوث النفسية والتربوية والاجتماعية البارامترية واللابارامترية. القاهرة: دار الفكر العربي.
• طلال ناظم الزهير. (2010م). استراتيجية تطبيق برامج التعليم الإلكتروني في الجامعات العراقية. المجلة العراقية لتكنولوجيا المعلومات.
• عادل سرايا. (2007م). تكنولوجيا التعليم المفرد وتنمية الابتكار -رؤية معاصرة- (المجلد 1). عمان: دار وائل للنشر والتوزيع.
• عبد الحميد حسن شاهين. (2010م). استراتيجيات التدريس المتقدمة. كلية التربية، جامعة الاسكندية ، مصر.
• عبد الحميد عبد العزيز. (2010م). التعليم الإلكتروني ومستحدثات تكنولوجيا التعليم، مصر: المكتبة العصرية للنشر والتوزيع.
• عبد الله الموسى ، و أحمد بن عبد العزيز مبارك. (2005م). التعليم الإلكتروني الاسس والتطبيقات. الرياض.
• عبد الله بن عبد العزيز الموسي. (2002م). استخدام تقنية المعلومات والحاسوب التعليم الأساسي. الرياض، السعودية: مكتبة العربي لدول الخليج.
• عزيز حنا داود ، و حسين عبد الرحمن أنور. (1990م). مناهج البحث التربوي، دار الحكمة للطباعة.
• غسان يوسف قطيط، و عبد سالم الخريسات سمير. (2009م). الحاسوب وطرق التدريس والتقويم. القاهرة، مصر: دار الثقافة للنشر والتوزيع.
• فاطمة قاسم العنزي. (2011م). التجديد التربوي والتعليم الإلكتروني. عمان: الراية للنشر والتوزيع.
• ماهر اسماعيل يوسف. (2002م). الموسوعة العربية لمصطلحات التربية وتكنولوجيا التعليم. الرياض: مكتبة الرشد.
• مجدي الدين محمد بن يعقوب الفيروز آبادي. (2009م). القاموس المحيط. (تحقيق عبد الخالق السيد عبد الخالق، المحرر) مصر: مكتبة الإيمان بالمنصورة.
• حمد السيد علي الكسباني. (2010م). تطوير المنهج من منظور الاتجاه المعاصر (المجلد 1). القاهرة: مؤسسة حورس الدولية للنشر .
• محمود أحمد عمر، و وآخرون. (2010م). القياس النفسي والتربوي (المجلد 1). عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
• مشتاق فاخر ضيدان، و علاء جبار كاطم. (2018م). اتجاهات مدرسي اللغة العربية في المدارس الأهلية نحو التعليم الإلكترونيّ في ذي قار. مجلة كلية التربية للعلوم الانسانية ، جامعة ذي قار، العدد 2(المجلد 8).
• وزارة التربية العراقية . (1977م). نظام المدارس في العراق .
• A. A. (1988). Psychological Testing 6th ed New York: Mac- Millan Anastasi. Mac- Millan Anastasi.
• Davies, R., & Houghton, P. (1995). Mastering Psychology, (Second Edition).
• Good, c. (1993). Dictionary of education,mc graw Hihh, new York.
• Zeller, R., & Carmines, E. (1986). Measurement in the Social Sciences: The Link Between theory and Data, New York Cambridge University Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.