Subjective formula in Holy Quran Morphological study

Authors

  • جنان ناظم حميد college of Art / Al-Mustansiriya university
  • حسين عبد المهديّ college of  pure sciences- Ibin Alhaithm- Baghdad university

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i121.239

Keywords:

(فاعلة) في القرآن الكريم، البناء والدلالة

Abstract

The research topic is summarized in to two subjects : the first revocation of the possibility and multiples in finding out  the  vocalization content  of holy Quran, for holy Quran is one book conveys by one God and descended one angel to the heart of one prophet and its pronunciations are one and integrated for each one meaning illustrating not suspicious multiples from where the possible and licit instruction? And the matter of revocation set out from three morphological phenomena( morphological transformation, arbitrated direction and the linguistic Ejaz-ul-Quran) , revocation of the morphological transformation of all its types and examples in holy Quran and Arabic in general in the state revocation of morphological possibility structure roof, because the  interpretational aspects are not multiples for the single interpreter unless depending on the transformational phenomenon in the morphological formulas which the researcher opines that they are type of  deviation of  the saying from its content , then revocation of the arbitrated direction represented by presumption  of omissions in Quran vocabulary structure and its general context in the place of  revocation of  possible interpretation walls, because saying with omission, mentioning, estimation, dissimilation, increase , decrease and putting first and at last all represented approvals of the arbitrated interpretation which observe the integrity of Ejaz-ul-Quran text related with its  pronunciation preserved  in its content as it is without presumption - during its interpretation- without decrease or increase of it. As for the another matter in which the research deals with construction to replace the decisive morphology by morphological possibility and the licit direction( the intentional direction) depending on the  linguistic Ejaz-ul-Quran represented by maintain the vocalization structure as in the holy Quran without saying it is transformed from one syntax including pronunciation without saying: it is structure from which one pronunciation or more. And for the multiples  of holy Quran pronunciations which are  possibly  morphological interpreted , the research elected ten of them for the morphological analysis come in the  objective form of where he opines that they are sufficient for the clarity of the main thought which is revocation of possible interpretation of holy Quran interpretation according to content  of holy Quran in illustrated Ejaz-ul-Quran which is not realized in the interpretation aspects as whole but in one of them and these pronunciations are( Baqiya, Al-Haqaa,Kheina, Khataia,Khalisaa, Shakilaa,Aqibaa ,Kashifaa, Kafaa, Nadhiraa).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • جنان ناظم حميد, college of Art / Al-Mustansiriya university

    Dr. Jinan Nadhim Hameed / college of Art / Al-Mustansiriya university

  • حسين عبد المهديّ, college of  pure sciences- Ibin Alhaithm- Baghdad university

    Instructor  :Hussein Abdul Mahdi /college of  pure sciences- Ibin Alhaithm- Baghdad university

References

* إثبات الهداة: محمّد بن الحسن الحرّ العاملي (1104)،المطبعة العلمية قم.
* ارشاد العقل السليم الى مزايا الكتاب الكريم : ابو السعود محمد بن محمد العمادي (ت 982 هـ ) ،ط4 ،دار إحياء التراث العربي، بيروت 1414هـ / 1994م .
* إعراب القرآن : ابو جعفر احمد بن محمد بن النحاس (ت 338هـ) ،تعليق : عبد المنعم خليل ابراهيم ، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت 1421هـ / 2001م .
* الأمالي محمّد بن الحسن الطوسي ، الطبعة الأُولى 1414، دار الثقافة.
* الأمثل في تفسير كتاب الله المنزل : الشيخ ناصر مكارم الشيرازي , تحـ : الشيخ مهدي الأنصاري , قسم الترجمة والنشر لمدرسة الإمام أمير المؤمنين عليه السلام.
* أنوار التنزيل وأسرار التأويل : القاضي ناصر الدين ابو سعيد عبد الله بن عمر البيضاوي (ت791هـ) ،تح: عبد القادر حسونة ، دار الفكر ، بيروت 1996م .
* بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ع) ،الشيخ محمد باقر المجلسي (ت1111هـ) ، تعليق الشيخ علي الشاهرودي ، مكتبة الأعلمي ، بيروت ، 2008هـ .
* بحر العلوم (تفسير السمرقندي) ،أبو الليث نصر بن محمد بن أحمد بن ابراهيم السمرقندي الحنفي / ت 373 ه ، بيروت تحقيق عليم عوض وعادل عبد الموجود وزكريا النوتي، دار الكتب العلمية
* البحر المحيط في التفسير : أبو حيان محمد بن يوسف الاندلسي (ت 745هـ) ،عناية : الشيخ زهير جعيد ، دار الفكر ، بيروت، 1425 هـ، 2005 م .
* البحر المديد في تفسير القرآن المجيد ، أبو العباس أحمد بن عجيبة الحسني ، ت 1224هـ، تحقيق عمر أحمد الراوي دار الكتب العلمية 2010م .
* البرهان في علوم القرآن : بدر الدين محمد بن عبد الله الزركشي (ت 794هـ) تحـ : محمد أبي الفضل ابراهيم ، الطبعة الأولى ، دار إحياء الكتب العربية – مصر 1958م .
* تاج العروس من جواهر القاموس، لمحمّد بن محمّد بن عبد الرزّاق الحسيني، أبو الفيض، الملقّب بمرتضى الزَّبيدي (ت 1250هـ) . طبعة الكويت ، عدة محققين .
* التبيان في تفسير القرآن : ابو جعفر محمد بن الحسن الطوسي (ت460هـ) تحـ : احمد شوقي الامين واحمد حبيب قصير – المطبعة العلمية ، ومطبعة النعمان – النجف الاشرف 1957م .
* التبيان في اعراب القران : ابو البقاء العكبري (ت616هـ) تحـ : علي محمد البجاوي –دار احياء الكتب العربية – (د.ت) * التحرير والتنوير، الطاهر ابن عاشور، ط1 ، مؤسسة التاريخ العربي ، بيروت .
* تفسير الصافي ، الفيض الكاشاني (ت 1091هـ) ، مكتبة الصدر ، إيران، 1379هـ .
* تفسير فرات ، فرات بن إبراهيم الكوفي ، المطبعة الحيدرية، (النجف).
* تفسير الامام العسكري . الامام ابي محمد الحسنين علي العسكري عليهم السلام .
* تفسير العياشي ، أبو نصر محمد بن مسعود العياشي ، الأعلمي، بيروت، 2010م.
* التفسير البسيط ، لأبي الحسن علي بن أحمد الواحدي (ت 468هـ) ، تحقيق مجموعة من الأساتذة ، دار العماد ، دمشق ، 2013 .
* تفسير القرآن العظيم ، الحافظ أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير (ت774هـ) ، إشراف محمود عبد القادر الأرناؤوط ، ط5 ، دار صادر ، بيروت، 2009 .
* التفسير الكبير او مفاتيح الغيب : فخر الدين محمد بن عمر التميمي البكري الرازي (ت604هـ) ،ط1 ، دار الكتب العلمية ، بيروت 1421هـ .
*تفسير مجاهد أبو الحجاج مجاهد بن جبر التابعي المكي القرشي المخزومي (المتوفى: 104هـ) تحقيق الدكتور محمد عبد السلام أبو النيل، دار الفكر الإسلامي الحديثة، مصر، الطبعة الأولى، 1410 هـ - 1989 م
*تفسير نور الثقلين ، الشيخ عبد العلي بن جمعة الحويزيّ (ت 1112هـ) ، تحقيق رضا عياش ، دار المحجة البيضاء ، 2015م.
* تفسير اللباب في علوم الكتاب، الإمام أبو حفص عمر بن علي بن عادل الدمشقي الحنبلي (880هـ) ،تحقيق : الشيخ عادل أحمد عبد الموجود والشيخ علي محمد معوض، ط2 ، دار الكتب العلمية ، بيروت، 2011 .
* التوحيد، الشيخ الصدوق ابن بابويه القميت381هـ، مؤسسة النشر الإسلامي، إيران .
* تهذيب اللغة : ابو منصور محمد بن احمد الازهري (ت370هـ) تحـ : يعقوب بن عبد النبي، مراجعة : محمد علي النجار ، الدار المصرية للتأليف والترجمة .
* جامع البيان عن تأويل آي القرآن : ابو جعفر محمد بن جرير الطبري (ت310هـ) ، دار الفكر، بيروت 1408/1988م .
* الجامع لأحكام القرآن : أبو عبد الله محمد بن احمد الانصاري القرطبي (ت671هـ) ، خرج احاديثه محمد بن عيادي ، الدار البيضاء 2005م .
* حاشية الصبانع لىشرح الاشموني على ألفية ابن مالك : محمد بن علي الصبان (ت 1206هـ) ،تحـ : محمود بن الجميل – الطبعة الاولى – مكتبة الصفا – القاهرة 1423 هـ/2002 م .
* الحجة في القراءات السبع : لابي عبد الله الحسين بن احمد بن خالويه (ت370هـ) ، تحقيق احمد مزيد المزيدي ، قدم له د. فتحي حجازي ، منشورات علي بيضون ، دار الكتب العلمية ، لبنان (د.ت) .
* الدر المصون في علوم الكتاب المكنون ، السمين الحلبي (احمد بن يوسف ت 756 هـ) تحقيق احمد محمد الخراط ، ط1 ، دار العلم دمشق، 1986 .
* الدر المنثور في التفسير بالمأثور ، السيوطي (ت911هـ) ،بعناية الشيخ نجدت نجيب ، دار إحياء التراث العربي ، بيروت ، دت .داق لتريف
* روح البيان ، إسماعيل حقي بن مصطفى الإستانبولي (المتوفى: 1127هـ) ، دار الفكر - بيروت
* روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني ، أبو الفضل شهاب الدين السيد محمود الآلوسي البغدادي ، تعليق محمد أحمد الأملو عمر عبد السلام السلامي ، دار إحياء التراث العربي، لبنان، ط1 ، 1999 .
* زاد المسير في علم التفسير، أبو الفرج عبد الرحمن بن علي ابن الجوزي (ت597هـ) ، ط1 ، المكتب الإسلامي لطباعة ، دمشق، 1964م .
* سمط اللآلئ
* شرح الاشموني على ألفية ابن مالك ، الاشموني (نور الدين ابو الحسن علي بن محمد ت 929 هـ) دار احياء الكتب العربية ، القاهرة.
* شرح المراح في التصريف ، العيني (بدر الدين محمود بن احمد ت 855 هـ) تحقيق عبد الستار جواد ، بغداد 990 م .
*شرح شافية ابن الحاجب: رضي الدين الاسترابادي (ت 686هـ) مع شرح شواهده ، تحقيق : محمد نور الحسن ، محمد الزفزاف ، محمد محيي الدين عبد الحميد، دار الكتب العلمية، بيروت–لبنان .
* شرح الكافية ، رضي الدين الاستربادي ، القاهرة، 1305 هـ .
* شرح المفصل : موفق الدين بن يعيش النحوي (ت 643هـ) ،عالم الكتب–بيروت
*الصحاح ، معجم الصحاح قاموس عربي عربي مرتب ترتيب ألف بائي او وفق أوائل الحروف : اسماعيل بن حماد الجوهري (ت398هـ) ،اعتنى به خليل مأمون شيحا ، دار المعرفة بيروت ،2008م.
* عيون أخبار الرضا، ابن قتيبة الدينوري ت 276ه، الكتبة العصرية، بيروت، 2003م.
* فتح القدير الجامع بين فني الرواية والدراية: لمحمد بن علي بن محمد الشوكاني، ت 1250 هـ، دار الكتب العلمية، بيروت، ط الاولى، 1415 هـ 1994 م.
* الكافي للكليني ، ضمن موسوعة الكتب الأربعة، دار المطبوعات، لبنان، 2009.
* الكتاب : ابو بشر عمرو بن عثمان بن قنبر (سيبويه) (ت180هـ) – تحـ : عبد السلام هارون،ط3 ،الناشر : مكتبة الخانجي، القاهرة 1408 هـ/1988م .
* الكشاف عن حقائق التنزيل وعيون الاقاويل في وجوه التأويل : محمود بن عمر الزمخشري (ت 538هـ) ،ط1 ، دار الفكر، 1977م
* الكشف والبيان في تفسير القرآن المعروف بتفسير الثعلبي، أبو اسحاق أحمد بن محمد الثعلبي ت 427هـ، تحقيق سيد كسروي حسن، دار الكتب العلمية، بيروت.
*كنز الدقائق ،الميرزا محمد المشهدي ت 1125 هـ، قم ، جامعة المدرسين.
* لسان العرب : ابن منظور ابو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم (711هـ) ، دار صادر ، بيروت 1956م
* ليس في كلام العرب : ابن خالويه ، لابي عبد الله الحسين بن احمد (ت370هـ) ، تح : أحمد عبد الغفور عطار ، دار العلم للملايين ، بيروت، 1979م.
* مجاز القرآن : ابو عبيدة معمر بن المثنى التيمي (ت210هـ) – معارضة وتعليق : محمد فؤاد سزكين – الطبعة الثانية – مؤسسة الرسالة – بيروت 1401هـ/1981م
* مجمع البيان في تفسير القرآن : ابو علي الفضل بن الحسن الطبرسي (ت548هـ) ، ط2 ، دار الكتاب ، ودار الفكر ، بيروت 1377هـ / 1957م .
*المحكم والمحيط الأعظم : علي بن اسماعيل (ابن سيده ت 458هـ) ، تح : جماعة ، القاهرة، 1972م.
* المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز ، عبد الحق ابن عطية ت 541 هـ تحقيق احمد صادق الملاح ، المجلس الاعلى للشؤون الاسلامية القاهرة 1974 م .
* المخصص : ابو الحسن علي بن اسماعيل (ابن سيده) ، دار الفكر .
* مدارك التنزيل (تفسير القرآن الجليل المسمى بمدارك التأويل وحقائق التأويل) النفسي (ابو البركات عبد الله بن احمد بن محمد ت 710 هـ) بيروت، 1978 .
* مشكل اعراب القرآن ، مكي القيسي، تحقيق حاتم صالح الضامن ، بغداد 1975 م .
* معالم التنزيل تفسير البغوي المسمى معالم التنـزيل، أبو محمد الحسين بن مسعود البغوي (ت516هـ) ،ط1، دار الكتب العلمية ، بيروت ، لبنان، 1425هــ 2004م
* معاني القرآن : ابو الحسن سعيد بن مسعدة المعروف بالأخفش الاوسط (ت215هـ) ، تقديم وتعليق : ابراهيم شمس الدين ، الطبعة الاولى ، دار الكتب العلمية ، بيروت 1423هـ .
* معاني القرآن : أبو زكريا يحيى بن زياد الفراء (ت207هـ) ، تقديم وتعليق : ابراهيم شمس الدين، ط1 ، دار الكتب العلمية ، بيروت 1423هـ .
* معاني القرآن وإعرابه : ابو اسحاق ابراهيم بن السري الزجاج (ت311هـ) ، شرح وتحقيق : د. عبد الجليل عبده شلبي، ط1 ، بيروت 1408هـ .
* مغني اللبيب عن كتب الاعاريب : جمال الدين بن هشام الانصاري (ت761هـ) ،تحـ : د. مازن المبارك ومحمد علي حمد الله ، مراجعة سعيد الافغاني، الطبعة الخامسة ، مؤسسة الصادق، طهران، 1378هـ .
* المفردات في غريب القرآن : لابي القاسم الحسين بن محمد المعروف بالراغب الاصفهاني (ت502هـ) ، تحقيق محمد سيد كيلاني، دار المعرفة، بيروت (د.ت)
* المفصل في علم العربية : الزمخشري، تحقيق محمد محيي الدين عبد الحميد ،القاهرة، (د.ت)
* المقاييس في اللغة : لأبي الحسين أحمد بن فارس (ت 395هـ) ،تحـ : شهاب الدين ابو عمرو، الطبعة الثانية، دار الفكر، بيروت 1418هـ /1998 م .
* المقتضب : ابو العباس محمد بن يزيد المبرد (285هـ) ، تحقيق محمد عبد الخالق عضيمة، عالم الكتب، بيروت . دت .
* الميزان في تفسير القرآن : السيد الطباطبائي (ت1402هـ) , ط1 ،2009، بغداد
* النكت والعيون : أبو الحسن علي بن محمد بن حبيب الماوردي البصري (ت450هـ) , تحـ : السيد عبد المقصود بن عبد الرحيم , دار الكتب العلمية , بيروت , لبنان , 2007 .
* نهج البلاغة : تحقيق صبحي الصالح، 1429هـ، مطبعة وفا ، أيران ، قم

Published

2018-12-11

Issue

Section

Other studies

How to Cite

Subjective formula in Holy Quran Morphological study. (2018). Al-Adab Journal, 1(121), 19-56. https://doi.org/10.31973/aj.v1i121.239

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 2202

You may also start an advanced similarity search for this article.