Identity crisis and its relationship to suicidal tendencies among secondary school students who have lost one or both parents
DOI:
https://doi.org/10.31973/svpt4j83Keywords:
suicide, orphan, student, secondary schoolAbstract
The objective of the current study is to identify the degree of identity crisis and suicidal tendencies among secondary school students who have lost one or both parents. The research sample consisted of (400) male and female students from Anbar Governorate secondary schools who were in the fourth, fifth, sixth preparatory grade – scientific and literary for ages 16, 17, 18 years old. The current study prepared "Al-Manzel" scale, which was prepared according to the (Rasmussen, 1961) scale to measure the identity crisis, which consists of six stages out of the eight Erikson stages, with (64) items with five alternatives. The suicidal tendencies scale consisted of 36 items with 5 subscales, The statistical analysis's findings showed that the research sample had a high significant of identity crisis, with age differences and a gender in favor of females. The results also showed that there were three different levels of identity crisis. Members of the sample were included in both the weak level of crisis (19.76%) and the average level of crisis (65.262%) categories. The higher percentage of people experiencing a severe identity crisis was 62, which made up 15% of the entire sample population. Too, there were three levels of suicidal tendencies, according to the results. Average level of suicidal tendencies: more than half of the sample (67.268%) fell into this category (16.63%), which included people with low levels of suicidal tendencies. The higher percentage of people who had severe suicidal tendencies was 69, making up 17% of the entire sample. Furthermore, there has been a positive correlation between suicidal tendencies and identity crises. The likelihood of students attempting suicide increases with the prevalence of identity crises.
Downloads
References
أبو اسعد، احمد وعربيات (2012). نظريات الإرشاد النفسي والتربوي. ط2. عمان، الأردن. دار المسيرة للنشر والتوزيع.
أبو لبدة ، سبع محمد (1979): مبادئ القياس النفسي والتقييم التربوي ، ط 2 ، جمعية عمال المطابع التعاونية ، عمان ، الأردن .
ابو مغلي، سميح وعبد الحافظ سلامة وفدوى ابو رداحة. (2002): التنشئة الاجتماعية للطفل، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
بيك، ارون( 2000). العلاج المعرفي والاضطرابات الانفعالية، ترجمة عادل مصطفى، دار الأفاق العربية، القاهرة.
تقرير وزارة الصحة العراقية, بالتعاون مع اليونيسف الدولية حول ظاهرة الانتحار في العراق 2019.
الجزار، هاني(2011). أزمة الهوية والتعصب،ط1، مصر، الجيزة: دار هلا للنشر والتوزيع.
الحويج، صالح المهدي (2007). مشاعر الاغتراب واضطراب الهوية وعلاقته بالسلوك الاجرامي لدى عينة من الشباب العاطلين عن العمل.
ربيع، محمد شحاتة (2013). قياس الشخصية .الطبعة الرابعة, عمان, دار المسيرة للنشر والتوزيع.
ربيع، هادي شعبان ( 2009). قياس الشخصية :عمان ,الاردن ,دار المسيرة للنشر والتوزيع
الرميح, صالح رميح (2009). مشكلات الأسرة وإقدام الشباب على الانتحار, دراسة على عينة من الشباب،( رسالة ماجستير منشوره) كلية الآداب، جامعة الملك سعود، الرياض ، المملكة العربية السعودية.
ريمة, صندلي (2012).الضغوط النفسية واستراتيجيات المواجهة المستعملة لدى المراهق المحاول للانتحار, رسالة (ماجستير) غير منشورة, علم النفس الضغط, جامعة فرحات عباس_ سطيف_ كلية العلوم الانسانية والاجتماعية, الجزائر,
سليمان، الداغستاني (2015). الافكار الانتحارية وعلاقتها بعوامل الخطر المرتبطة عند الشباب في المجتمع العراقي، رسالة ماجستير، غير منشورة.
شلبي, صفوان (2015). أثر استخدام النت والصراع القيمي وأزمة الهوية اطروحة دكتوراه – كلية التربية - جامعة دمشق.
الشيخ, دعد (2006). رسالة بعنوان الطالب المراهق وازمة الهوية .كلية التربية, جامعة دمشق، مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس ,المجلد الرابع , العدد الثاني.
الطرشاوي، خليل عبد الرحمن (2002). أزمة الهوية لدى الجانحين مقارنة بالأسوياء في محافظات غزة في ضوء المتغيرات، (رسالة ماجستير غير منشورة) كلية التربية غزة ، الجامعة الإسلامية .
الطريا، احمد وعد الله حمد الله (2008). أزمة الهوية والأفكار اللاعقلانية وعلاقتها بالعنف لدى المراهقين، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، ابن الهيثم، جامعة بغداد.
عبد الله, الطارقي (2011). كتاب دعة فانة مراهق ط1 دار لكوز للمعرفة المملكة العربية السعودية
عبدالرحمن، شذى خالص (2010). أزمة الهوية وعلاقتها بالسلوك المضاد للمجتمع لدى طلبة المرحلة الإعدادية،(رسالة ماجستير غير منشورة) ، جامعة بغداد ، كلية التربية ابن الهيثم .
عودة، احمد سليمان، وملكاوي، فتحي(1992). اساليب البحث العلمي في التربية والعلوم النفسية، ط1،اربد، عمان: مكتبة الكناني.
عويس، عفاف احمد (2003). النمو النفسي للطفل، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، ط1، عمان، الأردن.
كوري، جيرالد (2011). النظرية والتطبيق في الإرشاد والعلاج النفسي، ترجمة د.سامح وديع الخفاش، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان.
لمين, كورو غلي محمد (2010). مساهمه في دراسة محاوله الانتحار عند المراهق بعد تعرضه لصدمه الفشل ,(رسالة ماجستير منشوره) ,جامعه منتوري القسنطينة
معمرية، بشير وماحي، إبراهيم (2004). أبعاد السلوك العدواني والتفكك الاسري وعلاقته بأزمة الهوية، مجلة شبكة العلوم النفسية العربية ، مج(1)، ع(4).
معوشة، عبد الحفيظ (2008). تصميم مقياس الميول الإنتحاري، رسالة ماجستير، قسم علم النفس، جامعة خنشلة، الجزائر.
معوّض، خليل (2003). سايكولوجية النمو الطفولة المراهقة، مركز الاسكندرية للكتاب.
منظمة الصحة العالمية ( 2014 ). الوقاية من الانتحار ضرورة عالمية، المكتب الإقليمي للشرق الأوسط، القاهرة، جمهورية مصر العربية.
المنيزل، عبدالله فلاح (1994). أزمة الهوية دراسة مقارنة بين الأحداث الجانحين والإحداث غير الجانحين، مجلة دراسات (العلوم التربوية)، المجلد 21 (أ)، العدد 1، الجامعة الأردنية.
النبهان، موسى (2004). أساسيات القياس في العلوم السلوكية، دار الشروق للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، عمان، الأردن.
Anstasi ,A.p (1976).A.p. psychological testing New York Mcmillan Publishing, Inc.
Dunkel, &,papini,D. R.(2005).The role of Ego_Identity in mating preferences. Poster presented to the Society for Research in Identity Formation, Miami, FI.
Eillis, (1999). Rational emotive behavior therapy as An interal control psychology inyernationa, Journal of reality therapy fall, Vol.36, No.1.
Erikson, E. H. (1974). Identity and the life cycle: Arei. New York.
Freh, F. M. & Chung, M. C. (2016). Posttraumatic stress disorder and death anxiety among Iraqi civilians exposed to a suicide car bombing: the role of religious coping and attachment, Journal of Mental Health, DOI10.1080/09638237.2021.1952954.
Hjelle, Larry A. & Ziegler, Daniel (1992). Personality Theory basic assumptions, research and - Applications Mc Graw Hill Book Co Singapore manufacture and export, International edition.
Lucey, Ch.F (1997).Family Environmental Factors as Predictors of Suicide Probability among an out Patient Adolescent Population,(PH.D. Dissertation) United States, Kent State University.
Nager, B (2004). The Ego Identify Crisis, Hand book forlight.
Papalia, Diane E. & Harvey L. Sterns & Duskin S. Feldman & Cameron J. Comp. (2002):Adult Development and Aging, McGraw Hill higher education, New york, U.S.A.
Rasmussen, M (1961). Identity Crisis, Prentice Hall Englewood cliffs, New Jersey, U.S.A.
Victor. R.Wilbun ,Delores,E.S (2005).Stress,Self Esteem and Suicidal Ldestion in late adolescents). No (157). 245-259.
Zeller, R. A and Carmines. E.g. (1980). Measurement in the social science. The Linke between theory and data, Cambridge university press, New York.
Dyck, Van,(2003). suicide and attempted in Germany, center for the ropy and studies of suicide behavior-Hamburg German. enment, RTN Publishing Orlando. U.S.A.
Mckinny, J.P, (1979).Developmental Psychology The Adolescent An Youth Adult , The Dorsey Press.
Wilmotte, Bestyns, Duvivier, Demaret (1986): Lesuicide, psychotherapie et conduites suicidaires, edition pierre mardaga, Paris.
Nunnally, J.C (1978). introduction to psychological measurement, M, Grow, New York.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 رعد جمعة خلف الشعيبي، أ.م.د. فؤاد محمد فريح
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.