Visions of Beauty in the Writings of Dr. Hamida Salih Al-Baldawi
(View and Analysis)
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v3i144.4084Keywords:
beauty, nature, senses, iconography, psychological emotion, retrospective narrativeAbstract
Andalusian poets were able to select aesthetic values from two main sources: nature and man, all of which come through the sensation, harmony and harmony between the poet and the recipient, nature has always influenced the poet through his awareness of its beauty and the extent to which his loving soul is connected to it. The Andalusian poet loved his nature with all its contents, making its moving and static parts aesthetic values of glory and immortality in his poems, until it was known by highlighting all the aesthetic values of nature; and then we found him sharing it with his human feelings in his love and the happiness and misery he feels, making nature with all its molecules his participation in this feeling. Hence our research found paintings that had been written by a creative painter where colors and shadows, provided by the poet with the rhythm and colors of life: calm and noisy, and made it a vibrant heart to live in memories of the past and achieve aesthetic experience in various artistic ways.
Downloads
References
ابن أبي أصيبعة ، (1996)، عيون الانباء في طبقات الاطباء، ، تحقيق د.عامر النجار، الطبعة الأولى، دار المعارف،.
ابن حمديس ، (1960)، ديوان ابن حمديس ، تحقيق د. احسات عباس ، ط دار صادر – بيروت.
ابن خفاجة ، ديوان ابن خفاجة ، تحقيق السيد مصطفى غازي ، ط الاسكندرية.
ابن خلدون ، (1984) ، مقدمة,الدار التونسية للنشر ،.
ابن عربي ت638هـ، الفتوحات المكية ، ضبطه وصححه أحمد شمس الدين، دار الكتب العلمية، بيروت-لبنان، د.ت، ج2.
احمد بن يحيى الضبي ت599هـ، بغية الملتمس في تاريخ رجال اهل الاندلس ، دار الكاتب العربي، القاهرة، 1967.
الإسرائيلي ، (1983)، ديوان ابن سهل الإسرائيلي، تحقيق د.إحسان عباس، طبعة دار الشروق،.
الأندلسي ديوان، ابن سهل الأندلسي، تحقيق د.إحسان عباس، دار صادر بيروت.
البلداوي، حميدة صالح ، (2014)، مع الجمال والشعر الأندلسي ، دار الفراهيدي، ط1، بغداد،.
البلداوي، د. حميدة صالح، فرحان ، جنان قحطان ،(2012)، العشق الإلهي في المصادر الأدبية، بحث مستل من أطروحة دكتوراه، كلية التربية للبنات، عدد خاص ،.
البلنسي ، الرصافي ، (1983)، ديوان الرصافي البلنسي، تحقيق د.إحسان عباس، طبعة دار الشروق،.
بن خلجان ، (1978)، وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان، تحقيق د.احسان عباس، مجلد الأول، دار صادر-بيروت-ج،3
بن عربي، محي الدين ، (1968)، ذخائر الأعلاق شرح ترجمان الأشواق، تحقيق د.محمد عبد الرحمن الكردي، القاهرة،.
التلمساني، شهاب الدين المقري ،(1968)، نفح الطيب من غصن الأندلس الرطيب، وذكر وزيرها لسان الدين بن الخطيب، تحقيق إحسان عباس، دار صادر، بيروت-لبنان، الطبعة الاولى.
جرار، د.صلاح ، مرج الكحل الأندلسي( سيرته وشعره)، طبعة دار البشر عمان.
الجرجاني، عبد القاهر، (1977)، دلائل الإعجاز، تحقيق د.محمد عبد المنعم خفاجي، طبعة مكتبة القاهرة،.
الجيلاني ، بن الحاج يحيى ، المرزوقي، محمد ،( 1986)، ياليل الصب ومعارضاتها، ط2، الدار العربية للكتاب، تونس.
حازم القرطاجني، منهاج البلغاء وسراج الأدباء، تحقيق محمد الحبيب بن الخوجة، الطبعة الثالثة، دار الغرب الإسلامي، لبنان، 1986.
الحمدان هيفاء ،راشد ، أنسنة الشوارع في الشعر السعودي المعاصر، دار جرير للنشر والتوزيع، الرياض.
د فرحان، . جنان قحطان، لطيف، زهراء ذر، (2020)، فاعلية الخيال الشعري ومقومات ابداع الصورة الفنية( شعر الموحدين في آل البيت( عليهم السلام) إنموذجاً، مجلة الفنون والأدب وعلوم الإنسانيات والإجتماع، العدد 58،.
الداية، د.محمد رضوان ، (1976)، ابو البقاء الرندي شاعر رثاء الأندلس، الطبعة الاولى، مكتبة سعد الدين، بيروت،.
الذهبي، شمس الدين ، (، 1985) ، سير أعلام النبلاء ، تحقيق مجموعة من المحققين بإشراف الشيخ شعيب الأرناؤوط، تقديم بشار عواد، مؤسسة الرسالة، الطبعة الثالثة، ج 20.
رالف لنتون، دراسة الإنسان، ترجمة عبد الملك النائف، منشورات المكتبة العصرية صيدا، بيروت.
الزركلي ، خير الدين ، (2002)، الأعلام ، الطبعة الخامسة عشر، دار العلم للملايين.
السعيد ، د. محمد مجيد ، (1977)، شعر ابن اللبانة الداني ، ط جامعة البصرة
الشنتريني، بن بسام ، (1981)، الذخيرة في محاسن أهل الجزيرة، تحقيق احسان عباس، الطبعة الاولى، الدار العربية للكتاب، ليبيا-تونس.
الصنهاجي، ابن العريف احمد بن محمد، (1933)، محاسن المجالس، نشراسين بلاثيوس، باريس.
الغرباوي، د. إسراء عبد الرضا، 2022، الجهود العلمية لأستاذة الأدب الأندلسي الدكتورة حميدة البلداوي، مجلة الآداب، جامعة بغداد، المجلد(1)، العدد 142(أيلول)،.
فتحي، ابراهيم معجم المصطلحات الأدبية، طبع التعاضدية العمالية للطباعة والنشر، صفاقر- الجمهورية التونسية، 1986.
القرطاجني، (1964)، ديوان حازم القرطاجني ، تحقيق عثمان العكاك، مطبعة دار الثقافة، بيروت،.
القشيري، عبد الكريم ، الرسالة القشيرية في علم التصوف، تحقيق د.عبد الحليم محمود ومحمود ابن الشريف، دار المعارف، القاهرة، ج2
القيس ، أمرؤ، (2009)، ديوان أمرؤ القيس ، تحقيق أبو الفضل إبراهيم، الطبعة الخامسة، دار المعارف،.
الكتبي ، محمد بن شاكر ،(1974)، فوات الوفيات، تحقيق د.إحسان عباس، دار صادر، بيروت، الطبعة الأولى، ج4،.
لالاند ،اندريه ، (1996)، موسوعة لالاند الفلسفية ، تعريب خليل احمد خليل ، اشراف احمد عويدات بيروت ، باريس.
م. حنان مجيد علي، مفهوم الجمال عند الجاحظ، مجلة التراث العلمي العربي، جامعة بغداد، العدد50، 2021م، ص461.
المالكي، د.قبيلة فارس ، (2002)، جمال الفكر العربي, مجلة الحكمة، عدد2، ..
المراكشي ،(2006)، المعجب في تلخيص أخبار المغرب، تحقيق صلاح الدين الهواري، المكتبة العصرية، صيدا، بيروت،الطبعة الأولى.
المرزوقي، محمد ،(1963)، أبو الحسن الحصري القيرواني، الجيلاني بن الحاج يحيى، مكتبة المنار، تونس.
هويسمان، دني ، (1981)، علم الجمال، ترجمة ظافر الحسن، بيروت.
هينلس، جون ر. ،(2010)، معجم الأديان الدليل الكامل للأديان العالمية، ترجمة هاشم أحمد محمد، مراجعة وتقديم عبد الرحمن الشيخ، الطبعة الأولى، المركز القومي للترجمة، القاهرة،.
يموت، بشير، (1934)، شاعرات العرب في الجاهلية والإسلام، ط1، الطبعة الوطنية، بيروت.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.